• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #176912  by rocc
 
nes_nerd_no_1 wrote:Är väl ingen som har trott att det skulle vara något svårt heller? Iaf inte sedan 1993, eller något sådant... ;)
Jo jag har hört från många att de vet hur man gör men inte orkat anstränga sig då de tror att de ska vara lika svårt som att hoppa över flaggstången.
 #177015  by nes_nerd_no_1
 
Varken flaggstången eller minus-ett är ju speciellt svårt att lyckas med!
Men det kanske beror på att jag har övat mig på de båda sedan 1989 ungefär... :roll:
 #177060  by rocc
 
Flaggstången är djäkulskt svårt att klara av på grund av att man endast får en chans...
Last edited by nes_nerd_no_1 on 29 Jul 2009, 15:20, edited 1 time in total. Reason: Citera inte om du ska svara på trådens senaste inlägg! ;)
 #179012  by segis
 
nu blev jag lite nyfiken här när det stod en del om att vissa nes med lågt serienr ska vara regionsfria :\
mitt har PE013468 så finns det chans att den är regionsfri?

eller är det bara myt allt sånt där xD
har inga spel att testa :\
 #179016  by segis
 
Dumma myter som ger folk hopp ibland haha :]

Kommer väl att modda den sen om det skulle behövas, men med så lite spel som jag har är det helt onödigt :]
 #204629  by Perry
 
Lite off-topic, men angående det där med (TM) eller (R) så har jag följande uppfattning (förvänta er ingen juridisk precision :))

(TM) (trademark) får man skriva ut lite hur som helst, när man själv anser sig kunna göra anspråk på att vara innehavare av varumärket, typ. När man använder (R) så måste man ha namnet registrerat hos någon myndighet. I Amerrka är det så i alla fall.

Så TM används i väntan på att få ett R, kan man säga.
 #204658  by Perry
 
Wikipedia säger:
[quote]I rättslig mening behövs i Sverige ingen särskild markering för att påvisa att ett namn har status av varumärke. Utanför Sverige kan registrerade varumärken markeras genom att det åtföljs av symbolen ®, ett inringat R för engelska Registered Trade Mark, 'registrerat varumärke'. Oregistrerade varumärken kan markeras med ™, ett upphöjt TM, som är en förkortning för engelska Trade Mark, 'varumärke'. Beteckningen ™ används till exempel om registrering har sökts men ännu inte erhållits för ett varumärke, för att markera att något används som ett varumärke och att rättsliga åtgärder kan vidtas om någon anses använda märket på ett otillbörligt sätt.
[/quote]

<finns det en snarkande smiley förresten?>
 #224869  by iRobin
 
segis wrote:nu blev jag lite nyfiken här när det stod en del om att vissa nes med lågt serienr ska vara regionsfria :\
mitt har PE013468 så finns det chans att den är regionsfri?

eller är det bara myt allt sånt där xD
har inga spel att testa :\

Jag tror inte det är en myt :P
Vet att min kompis hade ett nes som tog utländska spel medans inte vårat tog samma spel när vi va små.
Så jag tror det är på riktigt och ingen myt 8) ;)
 #224873  by Chefren
 
NNN1 påstår ju också att han har en regionsfri. Synd bara att det är så jobbigt att åka till päronen och fixa bildbevisen :roll:

;) ;)
 #224907  by Pinge
 
det är en myt! tills motsatsen är bevisad! diffusa barndomsminnen bekräftar inget ngt :P
 #225035  by iRobin
 
min kompis pappa jobbade någonstans utomlands och köpte med sig spel därifrån, kommer ihåg att jag och min bror va så sura för att vi inte kunde låna hans spel, så antingen va den regionsfri eller moddad!
Tyvärr har jag ingen kontakt med barndoms kompisen, annars hade jag åkt hem till honom direkt å testat.
men han har flyttat till uppsala eller va fan det nu va...
 #225040  by Pinge
 
fortfarande inga bevis! :roll:
 #225056  by Pinge
 
att det finns regionsfria är det väl ingen som motsätter sig! jag själv har gjort mitt ena regionsfritt t.ex! :DOG

Re:

 #234620  by sparrisn
 
Frezy_man wrote:Sen har vi ett par omöjliga spel. Ikari warriors utan fusk, werewolf, Ghost n goblins Rygar...
RYGAR är väl inte svårt :O
Last edited by Smart Cat on 20 Jan 2010, 13:45, edited 1 time in total. Reason: Håll nere citeringen.
 #234625  by Ufouria
 
Sista bossen är svår om man spelar PAL-versionen (löjligt lätt däremot om man spelar NTSC versionen).
Tror inte han menade att rygar var svårt överlag om man bortser från slutbossen.
 #241574  by Cpt Tuttle
 
Jag hade en klasskompis i lågstadiet som var både mytoman, lättlurad och expert på allt...
Vi hade båda Goonies II och, tja, alla har väl hört myten om att det börjar regna om man dödar spindlar (vilket det ju finns fiender i Goonies II som ser ut som).
Så jag frågade givetvis honom om han någon gång gjort som mig och haft ihjäl så många spindlar i Goonies II att han fått det till att börja regna...
"JO, FY FAN, DET HAR JAG, FAN SÅ COOLT DET ÄR!"

:lol:

Å andra sidan så hade han ett Gameboy med 14" färgskärm också, men det var ju hos hans farsa som bodde i Trollhättan, där han även hade tre crossmotorcyklar m.m. :-k

Låter som ett väldigt klumpigt Gameboy, är det någon fler här som har ett sånt, skulle vilja se det... :DOG
 #241585  by Pinge
 
:lol: :lol:

jo jag har en sån gameboy, men det är inet så tungt eftersom det är en inbyggd projektor som projicerar 14" i luften! :-w
 #241588  by Cpt Tuttle
 
Iofs, spelar man Super Gameboy på en 14" färg-TV så stämmer det ju, men detta var innan Super Gameboy fanns, skall tilläggas innan petimeterläget inträder för någon. ;)
 #241796  by Perry
 
Det här är väl lite off topic, men eftersom vi ändå är inne på det spåret... En barndomskompis till mig hade ett Donkey Kong-G&W som var avbrutet; översta halvan saknades alltså. Men enligt honom gick det att spela ändå, för gjorde man rätt så klättrade gubben vidare upp i luften.
 #241934  by Perry
 
Jo, jag varnade ju för OT men det var apropå 14 tums-gameboy :D

En annan grej han körde med var att det kom ut mynt ur game & watchet om man klarade spelet.
 #241952  by Lakanman
 
HAHA.. fanns en del som var så där när man var liten. Helt trippade saker sa dom. Sen säkra på det med ;)
 #243108  by Cpt Tuttle
 
Snart får vi nog en ny en...

"Stadium Events är automatiskt värt en massa pengar". ;)
 #252028  by PPeter
 
Det där med regionsfri konsoll gjorde mig lite nyfiken.

Jag har ett pirat/kopierat? SMB 3 japansk version (benvit kassett, med annan dekal på, märkt LH75)
Spelet går långsammare och man blir liten direkt om man blir tagen av fiende när man har lövet.
Det spelet funkar i min Bergsala konsoll med relativt höga numret PE258652 (slät)
Den är Inte moddad,(lampan blinkar när ingen kassett är i)

Provade samma spel i en senare Bergsala (sträv) PE3xxxxxx märkt SCN vid bergala, där fick jag bara blinkande startbild..
Efter kapning av ben 4 på regionskretsen så fungerar spelet.

Både konsollerna har märkningen 3195A på regionskretsarna.
och märkta PAL-EEC på korten.
Skillnaden verkar vara att den nyare har CPU 11, medan den äldre har CPU 07
Den nyare har märkningen SCN på bergsaladekalen medan den äldre saknar den märkningen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Instagram #sndb.se