BBOOTS

 

  • Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 av Cpt Tuttle
 25 dec 2010, 19:13
Med andra ord förklarar det ju allt.

Synd man fick lång näsa så här 15 år senare när man inser att man hade kunnat köpa de spel man ville ha då. ](*,)

Jag utgick ju ifrån att de var oanvändbara i och med att det helt uppenbart var amerikanska släpp... :lol:
 av rogerxy
 12 jan 2011, 12:11
Ja den var riktigt grym! Hur kommer man på en sån grej?
 av nes_nerd_no_1
 12 jan 2011, 12:19
Verkligen! :)
Jag brukar också tänka så om nästan alla glitchar, speciellt sådana som man inte bara "råkar" komma på av ett misstag helt plötsligt. Sitter verkligen folk & nöter & nöter fram till dess att dom lyckas med något random, eller? :koopa: :-k
 av smid
 12 jan 2011, 12:50
Den va uppe för länge sedan i denna tråd, tror att allas våran Silvervirvel postade den. Jävligt coolt knep :)

Någon kom på att toppen av skärmen börjar om från botten och gjorde det där knepet, hittar dock inte inlägget.
 av pravda
 15 apr 2011, 08:09
apropå de här kassetterna med inbyggd converter, körde de på något sätt annorlunda emot vad en nordamerikansk kassett på en hemmoddad skandinavisk enhet, dvs slött som NTSC blir i 50 hz?

detta förklarar mitt punch out!! jag köpte nytt från nordic games omkring 1995. det har region NES-QP-USA-1 och har alltid fungerar på mina omodifierade svenska basenheter. men det går sådär slött som jag minns många amerikanska spel gjorde på min modifierade.
 av Pinge
 15 apr 2011, 09:59
förmodligen sitter det ingen converter i den utan som har helt enkelt bytt ut regionschippet,
det är det som avgör om maskinen tar spelet eller inte medans rommarna (själva spelet) avgör vilken hastighet det går i...
 av pravda
 15 apr 2011, 12:59
men om det är själva rom:en i kassetten som avgör om spelet ska gå i 50hz eller 60hz så borde det vara oberoende vilken basenhet man spelar på så länge man knäckt regionskodningen i den, och så är ju inte fallet.
 av nes_nerd_no_1
 15 apr 2011, 13:20
Jo, men basenheterna är ju också anpassade ifall dom skall spela spel i 50hz eller 60hz, så visst spelar det roll. :)
 av Pinge
 15 apr 2011, 13:21
precis, en ntsc rom går alltis i fel hastighet i en pal manskin, även om man kör med converter eller byter regionschip
 av Hrossharsgrani
 28 apr 2011, 14:07
Det här blir väl en bra tråd att fortsätta tjafsa om regionsfria NES-basenheter. Jag lyckades hitta min gamla skrotenhet som jag vill minnas är regionsfri från start. Minnet är dock aldrig något att lita på som man har sett från en annan tråd på forumet. Dock fungerar den fortfarande inte, blinkar rött när man försöker sätta igång enheten. Detta kan väl åtgärdas genom att byta connector?

Bild

Svårt att få en bra bild på fjärde chippet, men den ser hel ut i alla fall:
Bild
 av EvertGoran
 28 apr 2011, 14:10
Om den blinkar rött, så tror jag inte den är regionsfri då de ofta lyser hela tiden när den är regionsfri.
En ny connector så ska den nog fungera utmärkt :)
 av segasonic
 28 apr 2011, 14:59
Koka den connectorn du har i tio minuter och böj tillbaka "benen", så blir den som ny och vi kan se om den är regionsfri ;)
 av smid
 05 maj 2011, 13:57
Vore ju skönt för Nerden :lol:

Jag ska höra med min kollega också som påstår sig ha en omoddad regionsfri...
 av Heggestad
 13 jun 2011, 14:26
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men ska försöka tänka mig tillbaka 20 år efter myter i Nintendovärlden.

Jag minns en text från Nintendotidningen, det var en kod som gjorde att man kom direkt till Mike Tyson, men det stod även något i stil med "använder du denna kod kan du inte slå honom.", men det gjorde jag.. :)

Vill också minnas att det var Nintendotidningen (kan ha fel, kan ha varit något annat löst rykte), som skrev att tredje varvet skulle skilja sig en aning från det andra på Zelda 1, men trots att jag nötte länge och utforskade så kan jag inte komma på att det skulle vara en endaste skillnad?

På Zelda II kunde man trixa på nåt vis, minns inte hur, men har för mig att man skulle upp på taket i femte borgen eller nåt och använda nån magi, så blev allting knepigt. Vet att jag gjort det, men minns inte riktigt vad som hände, nåt skumt var det iaf :)
Någon som vet vad jag menar som kan fräscha upp mitt minne? :)
 av smid
 13 jun 2011, 14:31
Men om det är något bekräftat som händer (märkligt eller inte) eller någon kod så är det väl ingen myt ;)

En myt är snarare specialversionen av det första Zelda-spelet där Ganon sägs bli lila när man besegrar honom. Vad jag vet är det inte bekräftat iaf...
 av Heggestad
 13 jun 2011, 14:38
Nej, det sista var ingen myt, jag vill bara komma ihåg vad det var för lurigt man kunde göra :)
 av fredrickcarlsson
 29 jul 2011, 18:50
Efter att ha läst om Sannas mystiska glitch i ghost 'n goblins blev jag sugen på att höra om lite mer mystiska företeelser, konstiga oförklarliga hemligheter, inprogrammerade supersecrets osv. Vi borde ha en tråd för det, för det finns ju drivor med märkliga dumheter därute. :)

I Shadowgate, t.ex. Finns det inte massa dörrar som inte går att öppna? Jag minns att det fanns en upphöjd avsats med en dörr bakom sig, men när man försöker gå dit rasar avsatsen sönder. Vad finns där bakom? Går det att gå in där? Är det en del av spelet som spelmakarna inte gjort klart? vad är meningen? Är det en del i designen att "alla dörrar ska inte gå att komma in i" eller vad är poängen?

Bild

Sen, finns det väl även en kista i rummet med draken (den man inte får se, men gärna blir bränd av) som inte heller går att öppna. Jag har i alla fall inte lyckats.

Elaborate, pls :)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13