• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #481943  by Malus
 
rogerxy wrote:Hoppa över flaggstången i värld 1-1 SMB :D

http://www.cinemassacre.com/2011/01/12/ ... ario-bros/
Man behöver faktiskt inte den glitchen för att hoppa över flaggstången på 1-1.
Min mor lyckades hoppa över flaggstången genom ett pixelperfekt hopp. 5min
senare ringde hon till Bergsala och allt dom sa var att det var omöjligt.
Morsan försökte att återskapa det och spelade in det på ett VHS band och skickade in
som bevis.
 #481949  by smid
 
Eftersom hon bara försökte så antar jag att hon aldrig lyckades? Ringde hon dessutom bergsala om det, din mor? Det va fyndigt, hade det varit någon av mina föräldrar på 90-talet så hade det kanske kommit upp på en kafferast. Historien låter inte trolig om du frågar mig, märkligt att ingen annan än din mamma har lyckats. Pixelperfekt kräver knappast många försök när vi pratar nes och till just smb finns ju en del duktiga spelare på nesdb.
 #481955  by Malus
 
Mor lyckades. Jag har lyckats själv 1 gång när jag var yngre.
Jag ska pilla på det idag efter skolan och filma det så jag får bevis material.
 #481996  by toffe-86
 
Jag speedrunade smb igår, på 8-1 efter första röret med växten åkte jag ner emellan första och andra rutan i marken. Sprang under allt tills första hålet, hoppas ni fattar.
Hmm ångrar nu i efterhand att jag inte testade att hoppa. För hade det gått att hoppa upp igen så går det ju få en bättre tid än 200 på den banan!
Någon som varit med om något liknande?
Vet att det inte är någon myt, ville bara dela.
 #482126  by segasonic
 
Du kan ta dig igenom första lagret block i marken och springa under banan precis som du beskriver, det går även att hoppa upp igen så länge ingenting blockerar vägen ovanför, exempelvis ett rör. Det går att glitcha sig ner i marken med ett trick jag beskriver i tips och tricks delen här på forumet.

Hålet efter första växten på 8-1 kommer ju tio block bort, hur du ska tjäna någon tid på det vet jag inte då det går att springa lika fort ovan mark med tekniken du besitter.

Jag brukar åka igenom den översta raden med block på 8-3 vid de två första hammerbrothers genom att hoppa väldigt lång bak på den övre brodern, detta har jag även på film.

Rätta mig ifall jag misstolkar din text 8)
 #482129  by toffe-86
 
Nää det var nog en korrekt tolkning, men kan man glitcha ner dit utan att mario stannar upp, gick så fort så jag uppfattade inte riktigt, för saken är att det är ju ett ställe man förlorar lite tid på där det först kommer en pelare, sköldpadda, pelare. Och där sprang jag under....
Isf kan man ju klara banan på 201 istället för 200, inte för tidsvinst men för sakens skull...
 #482131  by segasonic
 
Det går att göra, men har svårt att tro att det går precis där. det enda stället jag kan komma på där du kan göra det helt utan att stanna är bana 4-2 där tre Goombas kommer på rad efter det första stora hålet. Där tjänar du dock ingen tid på det.

Edit: Dessutom måste du vara stor för att göra det, och att stanna för att plocka svamp är fy, fy! när man speedrunar [-X
 #516891  by segasonic
 
toffe-86 wrote:Isf kan man ju klara banan på 201 istället för 200, inte för tidsvinst men för sakens skull...
Nu har jag lyckats ta mig genom marken några ggr som liten, dock inte på rätt ställe på bana 8-1.
Däremot så har jag kommit på ett sätt som gör att man slipper att sakta ner någonstans på den banan och tiden blir ändå 200, 201 är inte möjligt att få på 8-1.
Eftersom funderingen togs upp i denna tråden så skrev jag svaret här också trots att speedruntråden skulle passa bättre :)
 #517029  by Pinge
 
inte ens en TAS har 201 kvar!
eller kan man få mer tid kvar på klockan om man tar röret? bara att det tar längre tid
 #517044  by segasonic
 
TAS vill inte ha 201 kvar, då blir det fyrverkeri vilket tar tid.
 #517209  by Pinge
 
sant, dom kanske kan nå 201 men vill inte... tänkte aldrig på firecrackers
 #522954  by mikaelfredriksson
 
Tänkte bara lämna kommentarer på inläggen som verkar vara obesvarade. De finns 4 flöjtar SMB 3 dock enbart den japanska versionen :) (Europa är de bara 3)

Ryktet om att de byts från vanliga till taggar i smb efter att ha varvat är från riktiga smb2 alltså den som inte släpptes utanför Japan. När man kört igenom en gång så blir de vanliga fienderna uppgraderade. Kanske allmänt vetande men tänkte bara påpeka :)

Heggestad: 
"använder du denna kod kan du inte slå honom.", men det gjorde jag..  Punch out. 
De menar ju att om du inte kan slå de som förekommer honom så är du inte skillad nog att klara Tyson :)
 #523077  by Sonefors
 
Vill tillägna följande inlägg till many och Lirod.
Ice Hockey - Super puck:
Hold A + B on both controllers, then press Start on controller one at the at the player selection screen. Hit the puck and hold B button. The puck will keep moving as long as B is held.
 #545456  by Ashaman
 
Malus wrote:Mor lyckades. Jag har lyckats själv 1 gång när jag var yngre.
Jag ska pilla på det idag efter skolan och filma det så jag får bevis material.
När jag fått till "perfekta hopp" har Mario "åkt över flaggstången", men på väg ner (nån mm) har han "sugits tillbaka" och åkt ner på flaggstången. 5000 poäng.

Hoppas ni förstår?
 #545485  by Ashaman
 
Perfekt hopp har jag nog fått på alla banor tror jag. Särskilt på 1:1 eftersom det troligen är den bana man spelat allra mest;)
 #545604  by smid
 
Hur perfekt ni än påstår att hoppet blir så vore ju en video av hopp över flaggstång på 1:1 på sin plats.
 #545812  by fredrickcarlsson
 
Jag skruvade upp mitt Mickey Mousecapade igår, och mycket riktigt så finns det en Hidden Mickey på kretskortet. En liten mussepiggsymbol direkt på kretsarna. :)

Jag har inte hittat en enda bild på den innan någonstans.

Image
Last edited by fredrickcarlsson on 22 Jul 2012, 10:43, edited 1 time in total.
 #545814  by segasonic
 
Det var festligt! Den där Musse har en förmåga att dyka upp där man minst anar det.
 #545816  by Ac0122
 
Coolt! Är det några andra Disneyspel som har det?
 #545928  by Lirod
 
Sonefors wrote:Vill tillägna följande inlägg till many och Lirod.
Ice Hockey - Super puck:
Hold A + B on both controllers, then press Start on controller one at the at the player selection screen. Hit the puck and hold B button. The puck will keep moving as long as B is held.
Haha, du hade rätt orientlivs! Du får visa mig hur det ser ut när du kommer förbi hos mig!

:good:
 #548338  by Martin
 
Apropå kuriosa, kommer någon ihåg detta? Annonsen kördes i bl.a. svenska Attack.

Capcom utlyste en tävling där man skulle designa fiender i Mega Man 6. Det gjordes innan femman hade släppts, vilket antagligen berodde på de långa ledtiderna på den tiden i produktion samt om det skulle vara en global tävling gällde det att kicka igång tävlingen oavsett om föregångaren inte var släppt överallt i världen.
MM6-character Attack 93.jpg
 #548628  by Andreas No 1
 
Nu när du säger det kanske. Läste Attack flitigt, särskilt "copyvänner"-annonserna (Atari). :)

Re:

 #614370  by Bloodmoon
 
Anders wrote:Ett gammalt rykte talade också om att man i slutet av bana 1-2 på SMB kunde warpa tillbaka till bana 1-1.
Man kan i slutet av bana 1-2 komma till bana -1 (dvs står bara -1) och det är en bana där du simmar men det finns inget slut på nivån så du dör när tiden är slut. (har testat detta själva)
 #621241  by QUARTEX
 
Någont tänkt på att i manualen Mega Man står det amm man ska kunna ducka! vilket inte går =)
 #621325  by smid
 
1an eller? Coolt, står det samma i den engelska?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se