• Myter och kuriosa kring NES-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #621342  by smid
 
Dom kattenpejstade väl in någon mall från en annan manual, latmaskar :yes:
 #621345  by Ufouria
 
Undrar om det är samma fel i den japanska. Jag har ju den manualen (den är som en plansch) men jag får inte ut någon förståelig information från den :lol:
 #621348  by smid
 
Fota sidan med instruktioner för handkontrollen så kan jag fråga en kompis!
 #625318  by Robotwo
 
Martin wrote:Apropå kuriosa, kommer någon ihåg detta? Annonsen kördes i bl.a. svenska Attack.

Capcom utlyste en tävling där man skulle designa fiender i Mega Man 6. Det gjordes innan femman hade släppts, vilket antagligen berodde på de långa ledtiderna på den tiden i produktion samt om det skulle vara en global tävling gällde det att kicka igång tävlingen oavsett om föregångaren inte var släppt överallt i världen.
Jo, Pelle Lövholm bland annat står ju med i sluttexterna på MM6.
Troligen en utav dom som vann design tävlingen :)

Lite surt för han då att MM6 inte släptes i sverige :B
 #632683  by Oregondanne
 
Spännande tråd! Skolgårdsskröneeran gör mig riktigt nostalgisk...

Skrev en liten text om A Link to the Past där jag pratar om just sådana här myter (visst, det är ett SNES-spel men ett par NES-myter dyker även upp):

"Visste du att man kommer direkt till Ganon om man blåser i flöjten mot bergen precis nedanför Ruto?"

Så sa en lagkamrat jag inte kommer ihåg namnet på efter en fotbollsträning ett par veckor efter att Zelda II släppts i Sverige. En kvart senare satt vi på mitt vardagsrumsgolv, svettiga och fortfarande med fotbollsdojorna på. Vi blåste, blåste och blåste, men någon genväg till Ganon dök aldrig upp.

Ett par år senare släpptes A Link to the Past och fortfarande skulle det dröja fem år innan Internet blev någonting alla hade och ytterligare ett par innan faq:er och liknande gjorde vårt spelande lite enklare. Och med det dog charmen i vad vi kan kalla skolgårdsskröneeran.

Men jag är glad över att jag var där, för känslan att höra under exakt vilken gräsplätt flöjten låg gömd (vilket naturligtvis inte alls stämde), att mannen under bron skulle förvandlas till en fiende, vad som egentligen dolde sig i den lummiga skogen samt var den där sista hemliga hjärtbiten fanns och sedan rusa hem och prova efter att klockan ringt ut är helt obeskrivlig.

Ju bättre spel, desto mer snackades det. Och jag kan inte erinra mig att det snackades mer om något annat spel än A Link to the Past.
 #632786  by Omega Supreme
 
Det där tänkte jag också på härom dagen. Många saker har blivit bättre i världen tack vare internet. Men det finns också små saker som man saknar som försvann efter internet. Tänk om vi NES-samlare inte hade haft internet till exempel. Då hade vi fått annonsera i lokaltidningar och på text tv. Snacka om att samlingarna hade sett annorlunda ut då. Ett Super Mario Bros i skick 8/10 hade varit betydligt mer värt. Och kunskapen att klara ett avancerat spel hade varit mer värt eftersom så många spelare idag använder sig av internet när dom spelar, oavsett om dom har fastnat eller inte.
 #633044  by AndiOne
 
Snarare mindre värt då inte alls lika många hade fått upp ögonen för charmen med retrospel.
Va ju hur enkelt som helst att fynda spel i lokaltidningen och dylikt innan folk började kränga iväg sina samlingar på tradera etc.
 #639408  by smid
 
Men då hade det inte blivit något RSM eller RG heller :/
 #641828  by Smart Cat
 
QUARTEX wrote:Någont tänkt på att i manualen Mega Man står det amm man ska kunna ducka! vilket inte går =)
Jag har för mig om att någon skickade in en fråga till Nintendo Magasinet angående detta och de svarade något i stil med att manualen kan vara skriven innan spelet var färdigutvecklat eller också var det väl Tryckfels-Nisse som var igång igen.
 #692970  by Blood-Is-In-Diamond
 
Detta gäller nog snarare famicom, men men: Anledningen till att man kan skjuta upp kassetten var inte nödvändigtvis för att det var svårt att få upp den, utan för att barn som spelade skulle ha kul med konsolen även när de inte spelar.
 #693110  by Gazimaluke
 
Någon gång i slutet av 80-talet sa en kompis "På bana 50 i Mario Bros finns en gubbe som kastar bomber". Direkt började jag spela, jag hade aldrig kommit i närheten av nivå 50 men nu var jag ju tvungen. Jag kom till bana 50, där fanns ingen jävla bombkastande gubbe. Jag tvärdog mitt sista liv och har knappt rört spelet sen dess.
 #726439  by Yffisch
 
Vet inte om det nämnts tidigare, men det är ingen skillnad på lagen i Blades of Steel så vitt jag vet! Det tyckte jag var lite synd för när man var yngre inbillade man sig alltid att vissa var snabbare och vissa var starkare. Hade varit rätt bra om det kunde vara så dock - marginellt allltså!
 #766060  by Lennox
 
Jag lyckades spela mig till den beryktade "minusvärlden" i Super Mario Bros förra veckan och gjorde därför en video i ämnet.

Faktum är att det är busenkelt nu när Youtube finns!

Tänk att Nintendo Magasinet utannonserade att man fick ett valfritt spel om man lyckades... Fast med den kackiga beskrivningen de tryckte var det ju nästan omöjligt. Jag vill ha ett Mr Gimmick för min bedrift. Nu.
 #766068  by segasonic
 
Det går att göra även om du slår sönder blocket närmst röret.
 #793965  by Gory-Glory
 
Lennox >> Riktigt bra video om minusvärlden :good:

Du låter och påminner som om det vore ett inslag i SVT-programmet Hajk med din värmländska dialekt så hade du lätt kunnat varit Bengt Alsterlind :good:

Jag lyckades själv i våras att komma till minusvärlden med lite hjälp av YouTube och annat :)
 #793977  by Speedmouse
 
Värmländska? :lol:

Skulle mer placera dialekten på Västgötaslätten någonstans, förslagsvis Götene. :P
 #796538  by Gazimaluke
 
Det har dröjt ända till nu innan jag fick veta att Disk System-versionen har en annan minusvärld.
 #827776  by Lennox
 
Skulle mer placera dialekten på Västgötaslätten någonstans, förslagsvis Götene.
Oj! Glömde jag svara på det här roliga...

Det är skrämmande exakt spot-on ovan! Jag kommer från Lerdala, precis mellan Skövde, Skara och Götene. :D

Det värsta är att jag bott i Blekinge i tio år och har försökt prata mer mer "rikssvenska" för att bli förstådd och inte till åtlöje. Det går sådär, tydligen!

Dock är jag ju privat i mina videos, så dialekten får fritt spelrum. Speciellt i "Daniel unboxar". Där pratas det västgötska i kubik!
 #847306  by HeavyDecibel
 
På vår skogård på tidigt 90-tal så var det en sanning att det inte bara var paus-nallen som kunde skjuta sönder nätet i Blades of Steel. Det här visade sig såklart vara en myt, men det var ändå något som vi försökte göra i varenda anfall i varenda en av de hundratals matcher som vi spelade.
 #847307  by Ufouria
 
Haha, kul! Förstår att ni trodde det. Vi spelade mycket Blades of Steel. Fick mitt ex i julklapp. Det spelet har inte åldrats så bra. Tycker Ice Hockey är roligare i dagsläget.
 #853786  by Martin
 
Martin wrote: 31 Jul 2012, 22:43 Apropå kuriosa, kommer någon ihåg detta? Annonsen kördes i bl.a. svenska Attack.

Capcom utlyste en tävling där man skulle designa fiender i Mega Man 6. Det gjordes innan femman hade släppts, vilket antagligen berodde på de långa ledtiderna på den tiden i produktion samt om det skulle vara en global tävling gällde det att kicka igång tävlingen oavsett om föregångaren inte var släppt överallt i världen.

Lirod och jag gjorde lite efterforskningar i KB:s arkiv. Attack nr. 3/1993 (om jag inte missminner mig) som kom ut i april 1993. Nedan syns annonsen, ingen lokalisering, utan på engelska.

Image
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se