• Dumpa roms med Kazzo

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #781601  by Werrock
 
Jag köpte en kazzo Dumper/Programmer för en vecka sedan:
http://www.infiniteneslives.com/kazzo.php

Kostade bara 20$ och kan kopplas direkt till datorn via USB för att sedan dumpa eller programmera spel. Jag har enbart använt den till att dumpa en del spel till roms. Går väldigt snabbt och ganska kul att kunna digitalisera sin samling. Den har bra stöd för de vanliga mapper-typerna som används till licensierade spel men jag har nu börjat gräva i de mer obskyra spelen som tex Gluk och där har jag inte kunnat dumpa alla utan problem.

Man får dock se till att antingen testa rom'en eller jämföra dess CRC med en database för att se till att dumpningen gick bra. Jag dumpade tex Megaman 2 och fick de klassiska vertikala ränderna i grafiken vilket betyder att läsningen inte gick bra på alla adresser. Rengöring och ett nytt försök löste problemet.

Tänkte med denna tråden kolla om fler har använt denna och för er som skulle vilja prova hjälper jag gärna till med lite support allt efter jag lär mig mer hur dumpning går till.
 #781637  by Aynez
 
Jag har också en, men har inte använt den för att dumpa (allt finns ju ändå på nätet). Men trevlig och lättskött för programmering :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #781762  by Elrinth
 
fan va nice! jag lägger en beställning nu direkt! :D
 #781769  by Lurx
 
Det är verkligen så enkelt som Werrock skriver, har använt den till att både bränna och dumpa funkar prima. Har inte grottat ner mig lika mycket på olicensierade mappers utan håller mig till de gamla klassikerna. Det man ska tänka på är att köper man den med plats för både NES, FC och SNES så går det bara att dumpa NES och FC för tillfället. Använder man sig av infiniteneslives flash kretskort så kan man bränna alla 3 typerna (FC kretskort kommer komma in på lager i framtiden)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #781776  by Hrossharsgrani
 
Jag tjackade en Copynes för något år eller två år sedan för att dumpa några prototyper, men har inte orkat ta tag i det. Är Kazzo typ likadan som Copynes eller är Kazzo bättre och enklare att använda?
 #781817  by Lurx
 
Usch nej kazzon är mycket enklare än en copy nes. Du behöver inget NES ens.

Det är ett kretskort med tre slots (nes, fc och snes) dyraste varianten

En programvara och firmware med enkelt gui för att bränna till INL flashkort

Och

En annan programvara och firmware för att dumpa NES/FC kassetter (är dock begränsad till mappers, alla finns inte där)

Folk får rätta mig om jag har fel men du kan inte dumpa saves mm med en kazzo den är verkligen bara gjord för dumpning och flashning vad jag har förstått.

@hrossharsgrani:
Hade du en sån hemma som du inte har monterat eller?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #781841  by Werrock
 
Kazzo är väldigt enkel, som sagt bara en dator behövs och den skapar .nes-filer som du kan köra direkt i en emulator. Alltid samma känsla att få igång ett spel :). Det som behövs för att dumpa ett spel är vetskap om vilken mapper spelet använder, denna info finns assemblerad för de festa spelen här:
http://tuxnes.sourceforge.net/nesmapper.txt

De flesta mappers finns med i installationspaketet, nya mappers finns på:
https://github.com/arantius/anago-scripts

På github lägger jag upp alla nya mappers som utvecklas. Jag får mycket hjälp att utveckla dem på nesdev-forumet. Kommer snart lägga upp en mapper för color dreams/wisdom tree och bunch-spelen tex.
 #781877  by Hrossharsgrani
 
Lurx wrote:
@hrossharsgrani:
Hade du en sån hemma som du inte har monterat eller?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Jag köpte en som redan var monterad så att jag skulle slippa hela den biten. Får nog testa att dumpa några protos snart och se hur det går.
 #782342  by Kreese
 
Kul tråd! Jag har precis köpt en Kazzo. Ska använda till att både dumpa och programmera. Till er som programmerat med den, funkar det bra att programmera t.ex. N-ROM 256 (vilket jag ska använda i ett kommande projekt).

Jag har även en CopyNES och dumpat en del med den. Jag läste lite på nesdev och de pratade om att Copy NES var kraftfullare/bättre. Ingen aning dock.
 #782729  by Kreese
 
Ok! Igår kom den på posten. Som vanligt har jag inte läst på tillräckligt antagligen. Inte stöd för Windows 10?

*Sticker upp på vinden och hämtar en laptop med Win7*
 #782732  by Werrock
 
Jag kör windows 10 och Kazzo! Vad är problemet?
 #782734  by tevey
 
Jag kör också windows 10 med min Kazzo, du måste bara aktivera så du kan installera unsigned drivers har jag för mig.
 #782743  by Lurx
 
Kör windows 10 här med, bara att fixa det som tevey skriver här ovan.

Kör en avancerad omstart så får du lite valmöjligheter att starta om systemet (val 7 eller F7) ska vara utan blocken mot unsigned drivers :)

Sen är det bara att kötta

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Instagram #sndb.se