• Mitt mission: Klara alla Zelda-spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #783959  by DonJ0hn
 
Jag tänkte ta mig an en väldigt älskad spelserie vid namn Zelda.

Jag har spelat ett gäng Zelda-spel men kan inte komma på att jag har slutfört så värst många!? Och det vill jag så klart ändra på.
Så jag tänkte det vore en kul grej att göra det till mitt mission att klara alla Zelda spel utan guider etc utan det enda jag får göra
är att fråga vänner/bekanta/främlingar om hjälp då jag fastnat, dvs precis som på den gamla goda tiden på skolgården.
Jag tänkte redovisa min resa/resultat i någon form av blog/forum/youtube-post etc

Men min fråga till er är följande?

Vilken ordning ska jag ta mig an utamningen?

Utgivning?
Kronologisk?
Eller annan?


Själv lutar jag mest åt efter utgivningsår men vad tycker ni? :)
 #783963  by Ufouria
 
Låter fruktansvärt jobbigt! (tänk alla GB/GBA/DS spel och dåliga* Zelda spel)

Men jag önskar dig lyckat till! :good:

Ja, att spela dem efter utgivningsår låter som en bra ordning.

*Tänker främst på alla GC och N64 spelen men det vågar jag inte säga högt :-$
 #783965  by DonJ0hn
 
Hehe Tack så mycket :D Ja det blir en ordentlig utmaning men speltimmarna är spikade för en lång tid framöver :lol:

Finns så många dåliga zelda-spel? ;)
 #783967  by Pinge
 
dom till cd-i e ju fan inget vidare
 #783969  by DonJ0hn
 
Sant! Tänkte komma undan de med att dra gränsen till utgivna till nintendo konsoller :D
 #783973  by Elrinth
 
Jag hade samma idé med kronologisk ordning... Jag kom till Zelda 1, andra varvet, 6:e dungeonen... Sen tappade jag intresset (eller fick upp intresset för något annat) :P
När du spelat Zelda 1 på NES, kommer du nöja dig med den genomspelningen eller kommer du köra gamecube, wii, wii u, 3ds, gba-varianten också? :P
Klarade dock av Majora's Mask till 3DS innan och Wind Waker till Wii U innan det.
Men jag önskar dig all lycka!
 #783975  by DonJ0hn
 
rogerxy wrote:Du ska m.a.o. inte klara alla Zelda-spel :-w


Haha here we go :lol: :lol:


Nej det blir endast en variant av spelet :D Men har inte bestämt mig om jag ska tex lira Wind waker Hd istället för vanliga även om Hd-varianten klassas som "senare utgiven"
 #783988  by Elrinth
 
varför inte the superior version av alla spelen?
typ BS Zelda med musikmod istället för Zelda 1?
Zelda 2 till NES (japansk variant) eftersom den har lite annorlunda ballare musik. Dock fattar du inte ett smack av vad townsfolket säger då istället :P
Zelda 3 till SNES.
Zelda:Link's Awakening till Gameboy Color (Zelda DX)
Zelda:Ocarina till 3DS
Zelda:Majora's Mask till 3DS
Zelda:Wind Waker till Wii U
Zelda: Four Swords till Gamecube
Zelda:Twilight Princess till Wii U
Zelda:Skyward Sword till Wii
Zelda: Link between worlds till 3DS
Zelda: Hyrule Warrior till 3DS
Plus dessa tre som poppe påminde om:
Zelda: Minish Cap till GBA
Zelda: Spirit tracks till DS
Zelda: Phantom Hourglass till DS

Sen har du ju Zelda: triforce heroes till 3DS där det kräver att man antingen styr 2 marionette-dockor, eller spelar med två andra spelare.
Plus det Four Swords-spelet till GBA.
Plus Oracle of Ages och Oracle of Seasons antingen på 3ds virtual console eller på din gameboy color / GBA SP / Gamecube Game Boy Player.

Sen har du ju några ytterligare fina spinoffs t.ex.
Tingle-spelet till DS :P
Link's Crossbow training till Wii
Zelda-spelet i Nintendoland till Wii U

sen finns ju säkert massvis med zelda-prylar i andra-spel:
smash 64, melee, brawl och wiiu/3ds
bayonetta 2 med link-kostymen :P
mario kart 8 med link :)
Last edited by Elrinth on 26 Apr 2016, 10:34, edited 5 times in total.
 #783993  by DonJ0hn
 
Bra ide! Jag gillar tänket :D Det skulle vara en intressant variant att köra.

Original hårdvara i all ära men hade varit grymt smidigt att plocka en hel del titlar genom 3ds:en med tanke på tiden man kan spela när man pendlar.
 #784009  by wonamik
 
Borja med CD-I spelen, dem är bland dem bättre å var ju dem som satte standarden for vad som gor ett bra Zelda spel.
Hade det inte varit for Wand of Gamelon å Zeldas Adventure så hade knappast Ocarina of Time fått den budget spelet hade.
 #784014  by Ufouria
 
Jag har haft liknande mission, bl a att klara alla GB spel :lol: Det gick ju sådär. Spelade dem i någonsånär bokstavsordning och gav upp runt bokstaven H typ för jag vet att jag spelade Hammerin Harry :birdo: men aldrig Jetsons.

Samma sak med att spela alla Mega Man spel. Har fortfarande GameCube/Ps2 spelen kvar, och de tänker jag aldrig spela.
 #784016  by snotcrow
 
Låter fantastiskt kul tycker jag.
I vilken ordning du spelar dem tycker jag inte spelar någon roll. Men att köra varannan 2d/3d känns spontant det bästa för att inte tröttna.

Jag hoppas på något youtube relaterat :)
 #784026  by poppe
 
Finns ju ett några Ds-spel som inte är medräknade, sen får du ju inte glömma Minish Cap,
 #784032  by Elrinth
 
uppdaterade mitt inlägg ovan. tack poppe.

Nånstans får du väl limitera dig känns det som. Dvs om du planerat hinna klart allt innan Wii U-spelet släpps. Om du nu inte är arbetslös och har all tid i världen.
 #784070  by DonJ0hn
 
Absolut måste man begränsa sig på något sätt ja annars blir det för mäktigt sen förutom det har jag ingen direkt tidsram utan tänker kanske 1-2 Zelda i Månaden? kan man försöka sikta på.
Sen vad tycker ni om Triforce Heroes? klassar ni det för ett "riktigt" Zelda-spel?
 #784075  by JBH
 
Finns minst 5 Zelda som är plågsamma att ta sig igenom (imo).

Kul idé / tanke f.ö.

Best of luck :)
 #784107  by Ludu
 
Kul idé :) Jag har funderat på en liknande grej med ett annat tema men det blir tidigast 2017, har för mycket annat på tapeten.
Ufouria wrote:Låter fruktansvärt jobbigt! (tänk alla GB/GBA/DS spel och dåliga* Zelda spel)
:o :o GB/GBA-spelen som kan vara de trevligaste att spela igenom :D

Jag skulle säga att Tri Force Heroes hamnar i samma fack som Four Swords Adventures, dvs räknas det ena räknas det andra. Jag skulle nog ta med båda två men du behöver inte ha dåligt samvete om du skippar dem :MM
 #784146  by Ludu
 
Ahh, jag tänkte att de tillhörde de "jobbiga" spelen men det kanske bara var att det finns många som gör det jobbigt. Typ "glöm inte att det finns en massa bärbara!"
 #784148  by Proxan
 
Hade detta som mitt mål för 2015, att spela igenom alla Zelda-spel, det gick rätt OK men blev mest bara spelade under första halvan av året. Kom väl igenom Zelda 1, 2, 3. Link's Awakening, Ocarina of Time, Majora's Mask, Twilight Princess, Oracle of Seasons, Oracle of Ages, Minish Cap. Kom halvvägs igenom Phantom Hourglass och började på Windwaker.

Det är ju ett gott val eftersom alla spel är så bra, och man får nöjet att spela igenom ett av världens bästa spel, alla kategorier, Ocarina of Time, igen ;)
 #784163  by Ufouria
 
Ludu: Ja precis, att de är så många. Det är många av GB/GBA spelen som jag skulle vilja spela (Minish Cap ska ju vara bra t ex) för de verkar ju riktigt bra fast de är ju så många och tar tid. När jag kommer hem så ska jag iaf ta tag i Zelda Links Awakening.

Hur många Zelda spel rör det sig om egentligen? Känns som att Mega Man spelen (även om man tar bort de hemska Legends och Battle Networks spelen) är åtminstone dubbelt så många som Zelda spelen.

Ingen annan som ska haka efter och välja en annan spelserie, typ alla Mario, Castlevania, eller Turtles spel?
 #784213  by DonJ0hn
 
Ludu wrote:Kul idé :) Jag har funderat på en liknande grej med ett annat tema men det blir tidigast 2017, har för mycket annat på tapeten.
Ufouria wrote:Låter fruktansvärt jobbigt! (tänk alla GB/GBA/DS spel och dåliga* Zelda spel)
:o :o GB/GBA-spelen som kan vara de trevligaste att spela igenom :D

Jag skulle säga att Tri Force Heroes hamnar i samma fack som Four Swords Adventures, dvs räknas det ena räknas det andra. Jag skulle nog ta med båda två men du behöver inte ha dåligt samvete om du skippar dem :MM


Av någon anledning så känns Four swords mer the real dela än tri force heroes men kan va att jag hoppar båda iaf tills jag klarat resterande sen kan man ju ta "bonus-spelen"
 #784261  by Ludu
 
Det kan ha att göra med att FSA har en klassisk Zelda-story medan TFH kör den där konstiga kroppsstrumpeförbannelsen. Gameplaymässigt påminner båda väldigt mycket om Goof Troop på SNES :)
Ufouria wrote:Ingen annan som ska haka efter och välja en annan spelserie, typ alla Mario, Castlevania, eller Turtles spel?
Som sagt, jag har en liknande grej på G men den får vänta :good: Classic Mega Man är ju annars ypperligt för den typen av maraton. 1-10 och I-V samt Mega Man & Bass om man känner sig masochistisk :P

Turtles vore ju passande :) Synd bara att det kommit så många menlösa titlar på sistone som jag inte vill lägga tid på. Arcade Attack (DS), TMNT (2013, 360/Wii/3DS), TMNT (Movie, 2014, 3DS) och Danger of the Ooze (360/PS3/3DS) :/ Det som är på ingång från Platinum Games kan däremot bli något :)

Instagram #sndb.se