• Spelmusik/Soundtrack (NES)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #796472  by Tandglese
 
Hej alla!
En stor del av vad som gör NES spelen så fantastiska är deras soundtrack.
Det finns så många bra att välja bland men jag håller nog Mega Man 2 högst i sin helhet. Desto svårare att välja den enskilt bästa NES-melodin men jag har alltid varit väldigt förtjust i Castlevanias Bloody Tears.

Jag startade denna tråd med två syften. För det första vill jag veta vilket spel ni anser har bäst soundtrack och vilken låt som är er favorit :-w

Mitt andra syfte är en vädjan om hjälp. Jag ska skriva en uppsats där jag använder spelet Rush n' Attack som källmaterial för undersökningen. Jag undrar om det finns information om vilka låtar som används i spelets soundtrack, vad de heter? Jag är hyfsat säker på att det är minst två nationalhymner som spelas mellan ett par nivåer men skulle gärna få det bekräftat på något sätt.

Är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!
 #796477  by zyffe
 
Tracklisten till Rush n' Attack OST:

Tracklist:
0:00 Intro: The Drop
0:14 Alert (SFX)
0:19 Stage Theme 1
1:52 Weapon of Choice
2:08 Invincibility
2:30 Intermission 1
2:40 Stage Theme 2
4:30 Intermission (National Anthem of France)
4:38 Stage Theme 3
6:04 Intermission 2
6:15 Intermission 3
6:23 Intermission (National Anthem of USA)
6:35 Boss Alert! (SFX)
6:40 Boss Battle
7:14 Last Boss

Där har du Frankrikes och USA:s nationalsång med också som du ser ^_^. Marseljäsen och Stjärnbaneret!

Ang. bästa spelsoundtrack menar du då oavsett genre och plattform? Det är ruskigt svårt om inte omöjligt för mig. En topp 200-lista hade varit möjligt att konstruera :D
 #796483  by Tandglese
 
Tack för hjälpen!
Jag misstänkte att det var dessa nationalhymner som förekom i spelet, men ville få det bekräftat.

Vet du möjligtvis om det finns någon "officiell" sida/textbok där dessa står antecknade?

Angående soundtrack så kan du gärna göra en genreindelning om du känner för det. Jag har nog inte en låt som står över någon annan, omöjligt uppgift att rangordna. Möjligtvis slår MM2 högre pga nostalgin som jag förknippar med spelet och musiken =)

Instagram #sndb.se