• The history of Sunsoft [bok]

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #814786  by Gazimaluke
 
Nej, tyvärr kunde jag inte ta mig till RSM. Satsar på nästa år :)
Jag sitter just nu och hoppas få svar på frågor jag skickat till ljudprogrammeraren Shinichi Seya aka About S.S. Hade varit otroligt kul att få veta lite mer om hur de skapde den otroliga musiken till Famicom/NES.

Jag uppdaterar inläggen lite då och då om jag upptäcker att något är fel eller jag hittar något att lägga till. Del ett har nog fått 5 uppdateringar. Vad som har ändrats står listat i slutet av texten. Lite fler bilder har lagts till sen det först publicerades.
Last edited by Speedmouse on 12 May 2017, 18:33, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget.
 #815971  by Gazimaluke
 
I helgen dyker del två upp. Det blir de tidiga Famicom-spelen som släpptes 1986 och 1987 samt hur Sun Corporation of America kom till :)
Har med lite unika bilder och fakta.
 #816176  by Gazimaluke
 
Slängde precis upp del två av The History of SUNSOFT :)
http://www.vgarc.org/vgarc-originals/th ... ft-part-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #818246  by Martin
 
Du blev omnämnd i Retronauts! Lät roligt att höra engelskt uttal "Gäzimälukk", men de trodde du var fransman.
 #818633  by Gazimaluke
 
Ja jag skrev till Jeremy att det inte var helt korrekt det där med fransman. Min franskalärare i gymnasiet sa "Är du helt dum i huvudet Stefan?". Jag behövde inte läsa mer franska sen.
Jag tror att Jeremys retweets av de två delarna har genererat mest visningar av dem.

Del tre är under produktion. Rent tekniskt är alla nio delar 66% klara eller så. Men sedan jag delade upp det långa manuset i delar så har jag jobbat på en del i taget.
Nästa innefattar bla Blaster Master och om folket bakom musiken. Jag inväntar svar från två personer som jobbade på Sunsoft i Japan. Hade ren tur att en annan jag har intervjuat blev kontaktad av en annan som han sen frågade om jag kunde intervjua. Han har programmerat och till viss del designat The Wing of Madoola och Blaster Master. Den andre är en av ljudprogrammerarna som kodade in mycket av den Sunsoft-musik vi alla älskar. Han har inte läst frågorna jag har skickat än. Men en annan kontakt sa till en person som är vän med honom att säga till honom att titta på mina meddelanden. Så förhoppningsvis kan jag få ihop det tre snart. Kommer även att komplettera delen om The Wing of Madoola i del två när jag har fått svar på mina frågor om det.
 #820514  by Gazimaluke
 
Förra helgen genomförde jag en intervju som gav mig mycket intressant information om Sunsoft och vad som egentligen hände och varför de försvann ur rampljuset. Ska bli kul att skriva om senare.

Sen sist har jag även intervjuat skaparen av Mets Fight/Blaster Master. Både del ett och två har uppdaterats markant sen de först släpptes.
 #820949  by Gazimaluke
 
Del tre är äntligen uppe :)
http://www.vgarc.org/vgarc-originals/th ... ft-part-3/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #825448  by Gazimaluke
 
Har slängt upp fjärde delen. Det blir bland annat Fester's Quest, Batman och annat gött.

http://www.vgarc.org/vgarc-originals/th ... ge-part-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Även intervjun med Richard Robbins finns uppe. http://www.vgarc.org/vgarc-originals/in ... s-sunsoft/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #830869  by Gazimaluke
 
Jag publicerade del 5 för ett lite tag sen. Den täcker 1990 och 1991. Vi närmar oss slutet av Sunsofts gyllene NES-eran. Http://www.vgarc.org/vgarc-originals/th ... nsoft-part" onclick="window.open(this.href);return false; -v-the-golden-age-part-3 /

Hittills har jag intervjuat 16 personer som arbetar, arbetade eller samarbetat med Sunsoft på något sätt. Och har minst två intervjuer på gång och några av dem pågår fortfarande. Jag har fått möjligheten att ställa frågor till Kiharu Yoshida. Han lede Sunsoft från 1986 till 2008 när han blev president för Sun Electronics. Han var också den som initierade deras arkadutveckling 1978.
 #838694  by Gazimaluke
 
Del sex är uppe. Det är mycket om Mr. Gimmick och en hel del annat smått och gott.
http://www.vgarc.org/vgarc-originals/th ... ge-part-4/
 #854291  by Gazimaluke
 
Nu var det länge sedan jag uppdaterade SNDB på mitt Sunsoft-projekt. Jag avslutade min artikelserie på del 6. Kände att det blev för mycket att uppdatera dem varje gång jag hittade ny info så jag slog ihop dem och började om arbeta det hela till en bok. Jag har väl någon vag plan om att den ska vara klar 2021. Just nu satsar jag mest på att samla in information om så många spel jag kan. Och ta reda på mer om Sunsofts olika avdelningar i Japan, USA och Europa. Gissar på att en Kickstarter dyker upp under 2020.

Har även börjat forska i Hudson Soft och deras spel. Det kommer bli artiklar om det då det inte är lika djupgående undersökning (än så länge :p) så det går att skriva en hel bok om.
 #854394  by Gazimaluke
 
snotcrow wrote: 09 May 2019, 07:15 Älskar idén med en bok. Du har ju fått ihop rätt mycket material :)
Jag kommer aldrig till skott att sätta mig och läsa artiklarna. Vill verkligen göra det
Artiklarna har jag tagit ner nu för att de inte hållet måttet. Bokmanuset är 107 sidor eller något.
Skriver något ord om varje spel som Sunsoft har utvecklat eller publicerat. Vilket är 320+ om man tittar på min lista. Tror att 4-5 sidor bara är namn på spel som jag inte har skrivit om än 8)

Sen skriver jag lite nya artiklar på sidan gamingalexandria.com (en sida där vi skriver om spelhistoria, lägger upp skannat material, concept-material vi får tag i och ROMs av tidigare osläppta spelprototyper).
 #855110  by Gazimaluke
 
Min forskning i Sunsofts och Hudson Softs historia har gått lite segt ett par veckor. Men idag vaknade jag till att Takahashi Meijin hade svarat och gick med på att svara på frågor. Takahashi är ju mest känd som huvudkaraktär i Adventure Island och Hudsons ansikte utåt under 80 och 90-talen.
 #872446  by Gazimaluke
 
En liten uppdatering på Sunsoft-forskningen. Jag har hållit på i snart 6 år med det här. Och för 1,5 år sen bestämde jag mig för att det blir en serie tidningar som kronologiskt berättar om spelutvecklingen på Sun Electronics.
Nummer ett som handlar om åren 1978 till 1985 och de 16 arkadspel som Sun utvecklade under de åren närmar sig att bli klart. Och jag har så smått börjat jobba på nummer två om första Famicom-åren 1985 till 1987.
Image
Image
 #872465  by Gazimaluke
 
Den går inte att förboka just nu. Jag återkommer när jag har kommit på hur jag ska få den gjord, pris osv.
 #872496  by Gazimaluke
 
Annars kan jag säga att jag har fått tag i mer info om de här gamla spelen än jag trodde. Jag började på första numret i december 2019. Men sen kände jag att det fick bli mer research om den här perioden och spelen.
Jag har redan mycket om Famicom och NES-spelen. Så det känns som att nummer två inte ska ta 1,5 år sen.

Instagram #sndb.se