• Årets NES-spelare på sndb 2017!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #798280  by Kreese
 
Jag visste någonstans i bakhuvudet att detta:
http://www.sndb.se/viewtopic.php?f=2&t=25295" onclick="window.open(this.href);return false;
fortfarande rullade. Jag gillar verkligen konceptet och tycker det vore roligt att engagera ännu fler i detta. Skulle vi kunna köra en stor utmaning kommande år, där vi nominerar 12 spel till årets spel. Där alla medlemmar tävlar om att göra upp i titeln årets NES-spelare?

Tänk er upplägget något sådant här:

Vi väljer ut 12 klassiska odödliga NES-spel där det går att utmana varandra genom att slå highscore. Sedan kör man ett spel i månaden och har ett spikat schema under hela året. Skulle man få igång uppåt 30-40 pers som hakade på skulle det kunna bli hur festligt som helst.

Personligen skulle jag behöva en spark i röven för att verkligen sitta och nöta spel och jag tror att detta skulle motivera mig lite mer då det är fantastiskt kul att utmana varandra.

Se denna tråd som en start till en diskussion. Kanske ska man blanda in lite fler Nintendo-konsoler? Eller enbart NES? :-k

Spåna vidare om ni tycker detta låter som en rolig idé! Kanske man även kan knyta ihop det med en IRL tävling i samband med Retrospelsmässan för att höja statusen ännu mer? Låt tankarna och idéerna flöda nu. :)
 #798284  by Ufouria
 
Låter som en jättebra idé. Enbart NES tycker jag (om jag skulle vara med). Men man kan ju tänka sig en liknande tävling för SNES-människorna.

Bobble Bobble måste få vara med oxå.
 #798296  by WERY
 
Det låter som en mycket bra idé, bara man inte begränsar det till SCN.
 #798307  by Sonefors
 
Lirod wrote:Det låter riktigt kul, med stor final på RSM!
Svårt att ha en final i spel nr fyra och åtta spel återstår under året. ;)

Så länge man kör poäng hemma kan det bli intressant. Speedruns och liknande skulle ta bort hälften av deltagarna tror jag. Alla spel där ett foto på tv räcker känns okej! :)

Bara att börja nominera då antar jag, för det är snart nytt år. :D
 #798308  by Lirod
 
Behöver ju inte vara start i januari och final i december, kan vara start i april och final på RSM i maj.
 #798327  by snotcrow
 
Mycket bra idé tycker jag :) Gärna att man får veta spelen i förväg så jag hinner köpa.
Eller så köper jag bara en everdrive så jag kan köra PAL-spel istället. Har annars bara NTSC
 #798340  by Kreese
 
Toppen, för min tanke var att några fler kunde vara med och strukturera upp det. :)
Last edited by segasonic on 17 Oct 2016, 06:18, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #798354  by danskdynamit
 
Om det är årets spelare som ska tas fram kan man kanske tänka sig ett poäng system?
Till exempel, om de personerna med de 5 bästa highscores i månadskiftet när man byter spel får poäng enligt
1a plats 5poäng
2a plats 4poäng osv..
I slutet av spelåret vinner spelaren med flest poäng?

Måste kanske inte enbart vara highscore? Man kan ju blanda in speedruns eller längst på ett liv, snabbast till X poäng i highscore på tid? :-k
Lite ideer bara.
Tycker det låter kul. :)
 #798358  by rakapparat
 
Bra tankar kring poängsystem.
Frågan är hur man lägger upp det så att speedruns eller längst på ett liv funkar så det inte fuskas? Man får nog kräva att man filmar isåfall och då försvinner nog många som kanske skulle varit med annars.
 #800083  by Ampullah
 
Riktigt kul idé!
Som någon skrev längre ner så tror jag också att speedruns kommer halvera deltagarantalet. Enbart highscore är mitt förslag.
Poängsystemet borde baseras på antalet deltagare, t.ex. Om det är 40 deltagare så får de 20 första poäng (50% är väl rimligt?) i fallande skala från 20 ner till 1, och de som kommer Etta, Tvåa och Trea får någon form av bonuspoäng. T.ex första plats 20p+ 10bonus, Tvåa 19p + 5 bonus, trea 18p + 3 bonus.

Hursomhelst tror jag att detta hade varit jättekul att genomföra! :)

Instagram #sndb.se