• Spelkväll Nes Turnering. Tipsa om spel!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #800321  by Thermoptic
 
Jag hade för några år sedan en turnering hemma med utvalda Nes spel med bestämda regler. Tanken var ett två personer skulle mötas i ett spel och vinnaren skulle gå vidare och möta spelare från de andra grupperna och tävla i en final. Jag hittade på regler som tex i Ice Climber gällde det att komma till toppen på berget på det tre första banorna eller bara vara den som överlever, bäst av tre.

Jag skulle vilja ha tips på fler spel med egna regler som skulle passa in i denna turneringen. Gärna spel som man kan vara två spelare samtidigt som tävlar mot varandra. Spelen skall vara lätta och snabba så det inte tar för lång tid så de andra som inte spelar får vänta för länge.

Här är några regler jag hade med i den förra tävlingen:
- Mario Bros - Last man standing (Den som har högst highscore när det bara är en spelare kvar vinner)
- Balloon Fight - Last man standing (Den som har högst highscore när det bara är en spelare kvar vinner)
- Micro Machines - Vinnaren på valfri bana
 #800326  by snotcrow
 
Om jag förstår det rätt så är Super Mario bros 3 battle mode lite vassare än Mario Bros. Att man kan springa och ha mer kontroll på karaktären mid-air.
Ibland när man startar så är det andra minispel som att samla mynt. Men de går snabbt att köra för att få till rätt läge. Superkul!
http://strategywiki.org/wiki/Super_Mari ... attle_Game" onclick="window.open(this.href);return false;
 #800328  by Thermoptic
 
snotcrow wrote:Om jag förstår det rätt så är Super Mario bros 3 battle mode lite vassare än Mario Bros. Att man kan springa och ha mer kontroll på karaktären mid-air.
Ibland när man startar så är det andra minispel som att samla mynt. Men de går snabbt att köra för att få till rätt läge. Superkul!
http://strategywiki.org/wiki/Super_Mari ... attle_Game" onclick="window.open(this.href);return false;
Mario Bros är riktigt kul och ja Smb3 versionen är bra men du kan inte välja att spela det som ett eget spel tyvärr, man måste ju gå på varandra på världskartan. Detta fixade dom i Snes versionen av Smb3 i All-stars utgåvan och la till "battle mode" som ett eget spel, jag skrev mer om detta i ett bloginlägg: https://subretro.wordpress.com/2014/06/ ... -brawlers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars är den bästa versionen av Mario Bros till Nes en version som kallas Mario Bros Classic series som är förbättrad på många sätt där man bla kan kontrollera gubbarna i mid-air. Jag skrev mer om allt detta i ett annat bloginlägg där jag jämförde de två olika versionerna: https://subretro.wordpress.com/2010/12/ ... -series-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #800330  by Ufouria
 
R.C. Pro-Am II. Kan man t om vara fyra på samtidigt. Högst placering/poäng (t ex 1an --> 4p, 2:an --> 3p, osv) på de tre första banorna vinner.
 #800335  by Thermoptic
 
Bra ide med poäng regeln för Bubble Bobble, skall testa detta i turneringen :)
snotcrow wrote:Jamen jäklar, du hade stenkoll på detta märker jag :) Schysst sida, är det du som skriver allt?
Ska ta och läsa lite senare ikväll. Såg ut att finnas mycket gotta där.
Tack så mycket! :D yes det är jag som skriver allt. Har bloggat där i 7 år nu :) Först skrev jag på svenska, men nu är det mest på englska. Kul att du gillade det du läste. Kolla gärna igenom resten av inläggen :D
Ufouria wrote:R.C. Pro-Am II. Kan man t om vara fyra på samtidigt. Högst placering/poäng (t ex 1an --> 4p, 2:an --> 3p, osv) på de tre första banorna vinner.

Bra ide! Skall slänga med det :)
Speedmouse wrote:Gun.Smoke brukar ju vara en klassiker. :good:
Gun.smoke är ett jätte bra spel! Men hur skall man tävla i det i en turnering? Spel där man är två samtidigt hade ju vart bäst för att det inte skall ta så lång tid. Man skulle ju kunna köra igenom en hel banan av Gun.smoke och kolla highscore men det skulle ta evigheter om alla skulle vänta på att varje spelare skulle bli klar med banan tyvärr :P
 #800434  by Ashaman
 
Har kört Gun.Smoke-tävling 2ggr, både på tid och första banan. Att köra på tid var betydligt bättre eftersom man kan gå flera varv på banan. Annars är dansken bra på det där med tävlingar.

Instagram #sndb.se