• Tips på bra NTSC spel

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #67307  by Ufouria
 
Action
1943 - snygg gjort och med lite bra musikstycken från Capcom (Wery)
8 Eyes - Mkt klurigt spel som är en blandning mellan Mega Man o Castlevania (Wery)
Argus - Kanske enformigt men jag gillar det. På slutet av banan ska man landa farkosten på samma sätt som i Top Gun fast man ser landningen ovanifrån (Wery)
Astyanax - Ett av Jalecos bästa (Nagai)
Contra Force (Wery)
Commando (trettioårskrisen)
Golgo 13 - urgrymt spel! (Nagai)
Gun-Nac - Bra musik och intressant gameplay (Wery)
Jackie Chans Action Kung Fu (Linamos)
Jackal - grymt spel med bra musik
Kick Master (Sanna)
Kid Dracula (Sanna)
Mega Man 6 (Frezy_man)
Ninja Gaiden 3 (Frezy_man)
Vice Project Doom - påminner om Shatterhand. De flesta banorna är plattformsbanor men det finns även några banor där man åker bil och de där man har ett sikte och skjuter fienderna på skärmen (Sanna)
Silver Surfer - Precis som i Target: Renegade så är musiken gjord av Tim Follin och ni vet vad det innebär, eller hur? ;) (Wery)

Äventyr/Action
A Nightmare on Elm street - Äventyr/Action Riktigt kul att köra med fourscore. (Skogur)

Äventyr/RPG
Dragon Warrior (Rihard)
Final Fantasy (Rihard)
Getsufuu Maden - Intressant Konami spel som påminner om Zelda 2 (Wery)
Madara - Har VRC6 chippet och bara för att musiken är så bra kan jag rekommendera det (Wery)
Rambo - RPG/Äventyr motorn är exakt samma som Zelda 2, Spelet föjer på storyn från Rambo 2 bra och är lagom svårt. (Skogur)

Plattform
Adventure of Dino Riki. Riktigt höjdarlir som i min bok förtjänar sig en "kultstämpel". Tråkigt i början, blir bara roligare (trettioårskrisen)
Battlekid (segis)
Bonk's Adventure - Apskoj! (Sundrik) http://www.youtube.com/watch?v=OMyu8faAths
Clash at demonhead - stort spel och underhållande story (segis)
Jackie Chan Action Kung Fu - Lagom svårt och ganska roligt spel (segis)
Karnov
Metal Storm - Grymt lir!! Bra musik, kontroll och grafik, en kanontitel (segis)
Whomp'em - Påminner lite om Mega Man fast man är indian med spjut (segis)

Beat em’ up
Mighty Final Fight (SirDjorgo)
Target: Renegade - spelet med den häftigaste o rockigaste musiken (Wery)
Turtles 3 - The Manhattan Project (Faxandu)
Battletoads & Double Dragon - Måste spelas om man gillar Battletoads, väldigt variationsrikt (Sanna)
Ikari III - Helt annat spel jmf med de två första. Påminner kanske lite om Double Dragon serien men man går "uppåt" (precis som i Ikari Warriors I och II) istället för till höger. Riktigt bra musik! (Sanna).

Shoot ’em up
Dragonspirit (måste ju nämnas!) älskvärt spel lite svårt men man lär sig hur det fungerar snabbt (Nagai)
Gyruss - Grymt shoot'em up (Nagai)

Sport
Tecmo Super Bowl - Mitt absoluta favorit fotbollsspel till NES som har en del bra musik i sig oxå (Wery)

Övriga spel
Bomberman 2 (Dynablaster) - superb spel bättre än ettan (Nagai)

 #67326  by Frezy_man
 
Ninja gaiden 3 - Ungefær i samma klass som de två tidigare NG spelen. Lite svårare men samtidigt mer rættvis gaming.

Mega Man 6 såklart ;)

Ikari warriors 3 ær lite dyrt men det verkar ganska kul, kanske lite buggigt/enformigt. Inte samma som de två førsta.

 #67445  by WERY
 
Target: Renegade - spelet med den häftigaste o rockigaste musiken

8 Eyes: Mkt klurigt spel som är en blandning mellan Mega Man o Castlevania. En dag ska jag göra en spelguide till det spelet. Är på god väg o klara det. Skulle du komma först sanna så kommer jag bjuda dig på en carlsberg HOF :D

1943: Mkt bra shooter men man blir skitlack efter att ha spelat det ett tag

 #67477  by Ufouria
 
8 Eyes ska jag kolla upp. Det skulle jag nog gilla. Ser ut som Castlevania.

Target: Renegade går bort för min del. Det verkar vara likadant som Street Gangs.


Någon som spelat Dragon Fighter? Det ser häftigt ut.

 #67481  by Nagai
 
Sanna wrote:
Någon som spelat Dragon Fighter? Det ser häftigt ut.
Inget som Sofel har gjort är bra, men jag kan säga att det är faktiskt det
enda Sofel spel jag tycker varit rätt så okej..
Fast det är hutlöst jobbigt.
Bra om man får den för ett billigt pris ingenting man skulle vilja spendera flera hundra lappar på.

 #67484  by Faxandu
 
Turtles 3 - The Manhattan Project :D

 #67548  by WERY
 
Contra Force: men det kan kräva ett trimmat nes om man vill spela laggfritt

 #67557  by Frezy_man
 
håller med. Trimma ditt NES om du ska spela Contra Force. Har aldrig sett ett spel lagga mer :P

 #67558  by WERY
 
Frezy_man: Testa River city ransom o Turles 3 på 2 playermode

laggar oxå. hoppas att jag kan färdigställa listan på spel som kräver trimmat nes. när jag har ett ex av alla US releaser så vet jag för då kommer jga testa allt

 #67594  by Frezy_man
 
jo det är sant. Det laggar väldigt mycket också. Men när vi spelade 2 p kändes det nästan som att spelet skulle frysa fast, hehe, det var ingen höjdare.

Speciellt vatten banan på TMNT är jobbig.

 #67757  by Faxandu
 
Med ett trimmat NES, menar ni då att man bygger om konsolen med nån mollifjong (har läst nånstans att man kan typ klocka sitt NES?) eller menar ni att man kör med ett US-NES?

 #67765  by Tawny
 
de menar klocka upp processorn...

 #67767  by Frezy_man
 
Yup. Dubbelt så många Hz är ganska bra va? Har aldrig gjort något sånt här och har ingen sån här konsoll än. Siter som SDA och twingalaxies tillåter det inte. Men annars hade jag hellre spelat lagg fritt.

 #67768  by Tawny
 
jag är också emot det :) kommer inte klocka upp nån enhet, det SKA ju lagga :)

 #67812  by Ufouria
 
På Ice Man's bana i Mega Man är det hemsk lagg.

 #67815  by WERY
 
Dom gjorde ett misstag när dom gjorde orginal processorn. Den skulle varit dubbelt så kraftig i svephastigheten o haft 3 kärnor. Då hade spelen inte laggat lika mkt

 #67816  by Tawny
 
laggar det likadant via emulator?

 #67823  by WERY
 
yesbox men det är ju så att emulatorn emulerar nes o inte modern PC prestanda

 #67829  by Bonomaul
 
Tawny wrote:jag är också emot det :) kommer inte klocka upp nån enhet, det SKA ju lagga :)
Håller med. :) Är ju en viktig del av helhetskonceptet!

 #67881  by Frezy_man
 
Det finns emulatorer som spelar ROMs laggfritt faktiskt.
Ofta laggar NTSC versionen mer än PAL. därför kan det vara en fördel att spela PAL (tror jag i alla fall ). T ex. Mega Man 3 kändes konstigt att spela NTSC då det laggade ännu mer.

 #67908  by Filurkatten
 
Har fortfarande känslan utav att ljuden och musiken skulle gå för fort med en klockad NES konsoll.

 #68046  by WERY
 
Men då har han gjort på ett annat sätt. Det finns ju en guide till hur man trimmar neset helt och enligt guiden ska inte något annat hända än att lagg försvinner

Detta får man utforska lite mer :?

 #72093  by trettioårskrisen
 
Kan med lätthet rekommendera "Adventure of Dino Riki". Riktigt höjdarlir som i min bok förtjänar sig en "kultstämpel". Tråkigt i början, blir bara roligare osv..

Bara att införskaffa & köra.

http://www.youtube.com/watch?v=_nrvmvfO35c

Twin Cobra, 1943 och Commando är ju alla arkadkonvertingar.
Ruskigt bra sådana tycker jag dock. Även om Twin Cobra flickrar
lite mer än man kanske är van vid.

Älskar sådana här spel :)

 #72094  by Tawny
 
bards tale är rätt kul :)

 #72105  by Ufouria
 
trettioårskrisen wrote:Kan med lätthet rekommendera "Adventure of Dino Riki". Riktigt höjdarlir som i min bok förtjänar sig en "kultstämpel". Tråkigt i början, blir bara roligare osv..

Bara att införskaffa & köra.

http://www.youtube.com/watch?v=_nrvmvfO35c
Det såg ju kul ut, lite av en blandning mellan Gun Smoke, Ikari Warriors, och Adventure Island (gubben och musiken påminner).

 #74800  by Ufouria
 
Toki ser rätt skoj ut oxå. http://www.youtube.com/watch?v=YfHADr225Ek

Verkar inte som det har släppts i Europa utan endast USA och Japan.

Hehe, det är jag som hela tiden tipsar mig själv om eventuella bra spel som inte släpptes i Europa. :P

Instagram #sndb.se