• Bok om Nintendo i Sverige

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #693772  by segasonic
 
Stort tack för tipsen, jag frågade efter fler böcker nyligen.
 #702945  by Martin
 
Genom ett samarbete med Sol så finns nu 8-bitar på 80-talet: Nintendos marsch in i de svenska hemmen att köpa på Mygrandmotherisgone!

http://www.mygrandmotherisgone.se/

:o Ryktena säger att den dynamiska duon Sol och Lindell smider nya planer. ;)
 #702947  by Lirod
 
Kan det vara SEGA-boken...

:roll:
 #703418  by poGDI
 
Kommer boken dyka upp på Retrospelsfestivalen Malmö (https://www.facebook.com/Retrospelmalmoe) i oktober? Hade varit riktigt grymt i så fall! :)
 #703741  by Martin
 
Lirod: Fotot ger en hint. ;)
Sol-Lindell.jpg
Sol-Lindell.jpg (61.8 KiB) Viewed 15836 times
poGDI: Inte omöjligt, men givet är i alla fall att vara med på Retrogathering i Västerås.
 #739168  by Martin
 
Nu är över 1000 böcker sålda!

Har även uppdaterat förstainlägget med information om var man kan köpa boken:
Boken finns att köpa på http://www.mygrandmotherisgone.se samt GAME, mediapalatset.com/ovriga-produkter/bock ... -2014.html, http://www.gamefun.se/produkt/8-bitar och http://www.spelochsant.se/products/view/id/15474. Brukar ofta också deltaga på Retrogathering, Retrospelsmässan och andra event.

Finns även eventuella funderingar på en ny upplaga och förslaget att utöka den något. Vad skulle isf vara intressant att läsa om? Vad saknas som passar i boken? (tänker att t.ex. Levels 8-bitar täcker mycket kring spelen och Sols biblar kring samlande och katalogisering, så det är täckt på andra håll)
 #739195  by Pinge
 
Och vill du låna gamla klubbpapper/tidningar så kan du sparka på mig.
En återutgivning av alla klubblad i bokform hade kanske varit ngt?
 #739205  by Vigdul
 
Ja, mer djupgående intervjuer med Jens Ohlin och Owe etc. Materialet som det ser ut nu är ju ganska teckande, men tunt. Du behöver med andra ord inte utvidga åt sidorna utan dyka lite djupare i det du redan har. Kan också tycka att G&W får lite mycket plats i början, då det ändå är en bok om NES. Sen är det det här med korret. Jag vet inte, jag har första upplagan och den har säkert bättrats på, men jag kan ändå tänka mig att det behövs fler korrläsare (inte bara för att fixa stavfel utan framför allt för att räta ut krångliga formuleringar, stryka överflödiga ord/meningar etc.) Med det sagt kan jag anmäla mig som frivillig (jag är ganska van att jobba med texter). Hojta till om du vill ha hjälp på den fronten!
 #740629  by Oregondanne
 
Håller helt med angående korrekturen. Mitt första intryck av boken (förstautgåvan, vilken är den enda jag läst) var att historien som berättas är riktigt fascinerande, men sättet den berättas på lämnar en del att önska. Mer som ett slarvigt första utkast än dåligt hantverk, för på sina håll är det riktigt bra. Men alltför ofta hoppas det friskt mellan verbformerna i samma stycke, trådar påbörjas men knyts inte ihop, etc. Men det är inget en redig korrekturomgång inte skulle kunna lösa, och precis som föregående talare nämner kanske en hel del redan tagits hand om till andraupplagan. Håller däremot inte med Vigdul om att det är för mycket G&W, då ju historien ganska smidigt flyter in i hur NES kom till Sverige. Och den är alldeles för bra för att förpassas.

Någonting jag skulle se över rent innehållsmässigt är sektionen i slutet om spelen. Håller med Martin om att LEVEL:s bok redan täcker den biten av historien, men jag tror ändå att spelkaptitlet i 8 bitar på 80-talet skulle kunna bli riktigt bra (och unikt) om det fokuserade mer på spelens genomslagskraft i Sverige (för det är ju det boken handlar om - NES i Sverige). Just nu känns texterna lite för manualmässiga (eller som på spelkassetternas baksidor, vilket ju i och för sig kan ha sin charm) och jag ser dessutom inte vad Dragon Quest och Final Fantasy gör där då det till och med framkommer att spelen aldrig släpptes i Sverige (de hör mer hemma i LEVEL:s 8 Bitar). Då skulle jag hellre ta med "svenskklassiker" som Snake Rattle 'n' Roll, Cobra Triangle, Ice Hockey, etc...

Önskar i alla fall ett stort lycka till och ser fram emot tredje upplagan!
 #740642  by aerobert
 
Pinge wrote:En återutgivning av alla klubblad i bokform hade kanske varit ngt?
Oh! Detta! Med A4-reklambladen som helsida etc. Vore fantastiskt att ha det samlat i snygg presentation.
 #740645  by Pinge
 
frågan är vad Bergsala tycker om det dock
 #740673  by Pinge
 
Tycker jag inte, original är original.
Jag har några kopierade amigaspel men letar iaf efter originalen
 #764223  by Martin
 
På Retrogathering händer det kanske lite grejer om allt går i lås. Nya intervjuer, fler bilder, stay tuned.
 #765321  by Martin
 
Här kommer en första smygtitt och hint om de nya intervjuerna.
Inlaga Nintendobok 2015_v1-50.jpg
Inlaga Nintendobok 2015_v1-50.jpg (450.6 KiB) Viewed 15624 times
 #765325  by Aynez
 
I mitten där står det "...som är väg att bli stort..." fattas det kanske ett "på" där? :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #765402  by Martin
 
Se där! Annars har även all gammal text gåtts igenom och fått en ny korrektur av ingen mindre än forumets egen Roger, men alltid något som slinker igenom även den mest vassa granskaren. Kan även avslöja att han bidragit med ett nytt kapitel i boken...
 #765405  by Pinge
 
"När Nintendo kom till byn, en berättelse om att vara sist på bollen"
Den handlar om året 1998 när dom fick ström i det lilla samhället Bäckefors, då kunde Roger äntligen spela det Nes han fått av släktingar från Stockholm julen 86...
 #765593  by segasonic
 
Måste ha varit Top Gun de hade kvar :lol:
 #765672  by segasonic
 
Det är nog för att alla ger upp när de inte lyckas landa planet på några försök!
 #765685  by aerobert
 
Skulle man inte bara kunna köpa ett tilläggshäfte med det nya innehållet för oss som redan har första utgåvan? :)
Fast det är klart, om tilläggen är förändringar i hela boken igenom blir det ju svårare.
 #765727  by Martin
 
Hela boken har fått en smärre genomgång, så det är en ökning i sidantal från 84 till 110 sidor, men alltså inte enbart i form av ett enda stort tillägg utan allmän redigering. Uppenbarligen inte helt perfekt som påpekats redan. ;) Men en version som jag definitivt är mycket stolt över och hoppas folk kommer tycka är värd att plocka upp.
 #765848  by aerobert
 
Jag tror jag har den svartvita utgåvan av den första. Köper självklart ett färgex på mässan. Behöver indoktrinera Christine också så det passar ju. :)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Instagram #sndb.se