• Senaste avklarade NES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #808191  by Kahn
 
Både die Hard och Mission impossible är spel som är i min bok spel som inte kommer att spelas igenom :P
Kanske inte gett de tillräckligt med tid, men den tiden de har fått har gjort sitt så att säga!
Bättre att lägga tiden på vettigare spel haha
 #808331  by Ludu
 
Efter att budkriget dragit upp priset på det finfina kompletta Asterix tyckte jag att det var ett bra läge att skaffa en kassett med ett rimligt köp nu-pris :) JAG (och ni) vet att det är det otroliga skicket som kostar men gemene människa kanske tror att kassetten är sällsynt och dyr ett tag framöver så jag ville inte ta den risken. Jag har trots allt vart sugen på en kassett på sistone :)

Den superfina och repfria kassetten landade idag och kort efter att jag börjat funktionstesta det var Obelix räddad :lol: Jag visste att det skulle vara ett väldigt kort spel så jag satte svårighetsgraden på Hard redan från start, men ska jag vara ärlig har jag ingen aning om vad som kan ha ändrats :-k Asterix verkar ha sjukt korta armar då man ofta måste stå skadligt nära fienderna för att fjonga iväg dem, men det kan väl inte ha med svårighetsgraden att göra? Jag må ha dött ofta men generositeten av extraliv gjorde att jag hade över 14 liv när jag mötte den vanvettigt lättavlästa slutbossen. Det ironiska är att jag oftast dog när jag försökte ta svåråtkomliga stjärnor eller extraliv men hade noll problem när jag spelade vanligt :lol:

Med arpeggiomusiken (som för övrigt var rätt grym) och den halvslippriga kontrollen kändes det verkligen mycket Amiga över Asterix. Kanske att europeiska spelutvecklare helt enkelt körde sitt eget race oavsett konsol under den eran. Grafiken är verkligen snygg och färgglad för att vara på NES, jag hade lätt kunnat missta det för ett Master System-spel!

Om det inte vore för Asterix abnormt korta räckvidd hade jag lätt rekommenderat det här till alla. Nu är det mer ett kul spel, aningen bättre än okej, för de som inte kan få nog av plattformare och vill testa något lite annorlunda :good: Jag hade iaf trevligt :MM
 #808341  by toffe-86
 
Oj, aktivitet här inne, är van att skriva något och sen in och kolla om någon svaret efter ett par dagar :good:

Die hard fattade jag inte ett skit av första gångerna jag försökte, efter ett par timmar efter läst instruktionsboken och fattat att det inte är bomber som räknar ner i menyn så förstod jag vad det gick ut på.
Ett riktigt skitspel med fruktansvärd kontroll och dåligt game play. Om man ska spela det för någon skull så är det svårighetsgraden :yes:

Tips är att kolla igenom filmen innan så fattar man mer vad som händer (jag gjorde tvärtom)
Tex varför i helvete man inte får med sig automatvapenet när man kryper igenom ventilationssystemet för att nämna några.
 #808352  by Ludu
 
Haha :lol: Har inga planer på att spela det men filmen såg jag för första gången för ett par år sedan och förstår verkligen kultstatusen :birdo:

Hur var det med StarTropics? Första varvet eller har du spelat det förr? :)
 #808353  by Ufouria
 
toffe: Bra tips att man bör se filmen först. Har inte sett den och skyller på det att jag inte förstod något av spelet :P

Ludu: Asterix har ju rätt bra musik vill jag minnas. Har för mig att det var något som jag störde mig på rejält när jag testade det för ett par år sedan. Det var egentligen inget dåligt spel men just den där grejen (kan ha varit att hoppen var extremt buggiga vilket gjorde det nästintill omöjligt att ta sig förbi en av banorna) gjorde att jag inte hade lust att spela vidare. Smurfarna till NES är då ett både roligare, mindre buggigt (inte buggit alls) och har ännu bättre musik och varierande banor.
 #808375  by toffe-86
 
Det var första varvet för min del på Star Tropics, gillade detta skarpt. Fastna länge på pianodelen och förstår fortfarande inte hur man skulle kunnat lista ut den delen när man var liten alltså. Hittade inte så många ledtrådar nu utan ren jävla tur att jag löste det.
Förutom den delen fanns logiken bakom spelet hela vägen.
Styrningen kan jag hålla med om men gör ändå spelet lite speciellt och annorlunda.
 #808379  by Ufouria
 
Har du spelat Battle of Olympus? Jag gillade det (spelade dock GB versionen) trots att det inte är min typ av spel. Det är lite jobbigt att sätta sig in i det och lära sig gilla vapnet, men det är ett riktigt mysigt spel.
 #808417  by Ludu
 
Ufouria wrote:Smurfarna till NES är då ett både roligare, mindre buggigt (inte buggit alls) och har ännu bättre musik och varierande banor.
Ja Smurfarna fick jag upp ögonen för i samma veva som intresset för Asterix vaknade :) Egentligen ser det ut att vara exakt samma spelmotor av det lilla jag har sett. Det förvånar mig inte ett dugg om eftertexterna innehåller samma namn :lol:
toffe-86 wrote:Fastna länge på pianodelen och förstår fortfarande inte hur man skulle kunnat lista ut den delen när man var liten alltså. Hittade inte så många ledtrådar nu utan ren jävla tur att jag löste det.
Är man musiker är papegojans ledtråd relativt uppenbar :-w Men jag håller med, StarTropics är riktigt grymt :) Lagom klurigt och välgjort rakt igenom! Snyggt jobbat!

Battle Of Olympus är riktigt trevligt, man fasiken vad lätt att gå vilse!
 #808467  by toffe-86
 
Nä ingen är väl direkt svår att få tag på utan tänkte i utmaning.
Finns ju kategorin svåra spel, typ battletoads.
Sen finns omöjliga, tex ikari warriors. ](*,)
Så ska bli kul att se vilka titlar som blir kvar när man nu börjar närma sig.
 #808470  by Ufouria
 
Ja Ikari är verkligen omöjlig. Finns väl ingen som kan ha klarat det utan ABBA eller annat fusk? Även med ABBA är det ju svårt då man lätt fastnar i murarna mot slutet samt tappar ABBA när man kommer in till slutbossen.
 #808575  by Ufouria
 
Blev sugen på att spela Ikari Warriors nu :) Se hur långt man kan komma utan ABBA. Skärper man sig borde man väl ta sig en bit. Tycker man slarvar när man vet att man kan trycka fram sig igen. Om det är poäng i spelet borde vi ha en tävling på forumet med ett fint pris (så att så många som möjligt deltar).
 #808577  by Ludu
 
toffe-86 wrote:186 titlar avklarat av de 212 svensksålda. Räknar med Asterix och smurfarna.
Kommer det någon slags sammanfattning när du är klar med vilka spel som bör spanas in och vilka som bör undvikas? :)
 #808588  by Kahn
 
Ufouria wrote:Blev sugen på att spela Ikari Warriors nu :) Se hur långt man kan komma utan ABBA. Skärper man sig borde man väl ta sig en bit. Tycker man slarvar när man vet att man kan trycka fram sig igen. Om det är poäng i spelet borde vi ha en tävling på forumet med ett fint pris (så att så många som möjligt deltar).
 #808598  by Ufouria
 
Han var duktig! Man borde ha en fördel om man spelade två. Dubbelt så många liv kan man säga. Problemet är att man då måste vara mer försiktig så att inte kompisen fastnar i en vägg.
 #810024  by toffe-86
 
Tyckte det var bra i det stora hela. Lite sega kontroller men som du sa Sanna så påminner det ju mkt om Flinta.
Trodde att jag skulle dansa igenom spelet som ingenting men var lite tuffare än vad jag trodde.
Musiken som är en stor del av spelen för min del var delvis mkt bra.
Jag gillart \:D/
 #810297  by julianlegind
 
Jeg gennemførte battle kid 1 for lidt tid siden - det kan virkelig anbefales - vanvittig godt spil - kanon svært :evil:

Det næste bliver battle kid 2 :roll:
 #810589  by toffe-86
 
Äntligen Blaster Master avklarat. Det här spelet är fan inte lätt alltså.
För några år sedan tog jag mig till sista bossen, sen lades det på is till den här veckan. Men tufft å börja om vid game over.
Men det är ett bra spel men synd att inga bossfighter sker i fordonet.
Nu ser jag fram emot det nya på switchen :good:
 #810591  by Ufouria
 
Snyggt jobbat!
Näe man kör ju inte gärna en omgång till samma dag efter att man fått Game Over. Svårighetsgraden borde ha satts lite lägre. Då hade jag spelat det mycket oftare.

Får hoppas att switch-versionen blir på en lagom svårighetsgrad, precis som Wii-versionen.
  • 1
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 227

Instagram #sndb.se