• Chrontendo

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #143404  by elektronhjarnan
 
Jag hittade det här igår - har inte hört talas om det alls innan, trots att snubben hållit på med det sedan 2007:

http://chrontendo.blogspot.com/

Det är ett vansinnesprojekt som går ut på att en man som kallar sig Doctor Sparkle går igenom alla NES/Famicom-spel som någonsin gjorts, i kronologisk ordning. Det hela är gjort i videoform, så man får se lite gameplay från varje spel tillsammans med kommentarer från Sparkle. Det är inte frågan om någon AVGN-grej, utan det här har en mer dokumentär ton - man får lite bakgrundshistoria och diskussion om de olika spelen, de jämförs med andra versioner som de konverterats från (eller till) och så vidare.

Han har väl inte världens mest intressanta röst, och det är rätt fult producerat, men det känns som om hjärtat är på rätt ställe och de fakta han presenterar är såvitt jag kan bedöma korrekta och inte bara lösa spekulationer eller påhitt.

Första delen (med spel släppta 1983 och första halvåret 1984) måste man ladda ner, men senare delar kan streamas direkt i webbläsaren.
 #143405  by Pinge
 
Nice!
Ska ladda hem episod 1 nu! :good:
 #143428  by Ufouria
 
Läckert!
Dessa måste jag se. Börjar med den senaste.
 #143429  by Pinge
 
Har kolalt på episode 1 nu, ska börja med 2 snart... han har som sagt en halvtråkig röst, men det är ändå roligt att titta på! (i brist på nya AVGN episoder) :good:
 #143430  by Chefren
 
Låter helt klart intressant!
Ska kollas direkt efter jobbet.
 #143499  by rogerxy
 
Tack för tipset!
Har kollat lite nu & även om killens röst låter ungefär som på utbildnings-kassetterna i engelska från grundskolan så verkar det intressant
 #150976  by Smart Cat
 
Tycker snarare att han låter som Mr Andersson i Matrix men klart intressant (en månad efter senaste inlägget).

Jag tycker också att det är lite trovärdigheten att han inte är så säljande.
Har sett första delen nu och håller på att laddar ner del 2 & 3... Spännande

Synd på ljudkvaliten.
 #151049  by Pinge
 
jag har sett 6 eller 7 avsnitt, brukar sparka igång ett efter jobbet, och hans röst gör att jag skönt somnar in på soffan, sen startar jag om och kollar avsnittet när jag vaknar :D
 #151098  by Smart Cat
 
4:e avsnittet på raken gick lite trögt men det var nästan bara japanska releaser i det avsnittet så det kändes lite tråkigt...
Avsnitt 5 däremot innehöll både SMB och Mach Rider
 #151100  by rogerxy
 
Sett de tre första & man vänjer sej faktiskt med berättarrösten. Men seriöst, hur kul tror ni den killen är att ha med ut på krogen?
 #151114  by Smart Cat
 
:lol:
Ja, inte om man ska ragga brudar iaf.
 #151153  by Pinge
 
jo, om man har med honom så är det nog större chans att det nappar för en själv! :good:
 #151157  by Smart Cat
 
Ja eller också flyr de i panik när han sätter igång.
 #151404  by elektronhjarnan
 
Smart Cat wrote:4:e avsnittet på raken gick lite trögt men det var nästan bara japanska releaser i det avsnittet så det kändes lite tråkigt...
Avsnitt 5 däremot innehöll både SMB och Mach Rider
Jag tycker ju att det är de okända spelen som är det spännande.

SMB liksom, blaha blaha... vad mer kan man lära sig om det? I och för sig är det intressant när det sätts i ett sammanhang på det här sättet - det blir tydligt hur annorlunda och mycket mer avancerat det var jämfört med vad som fanns innan, men annars?

Vill man bara titta på videoklipp av SMB så är det nog inte svårt att hitta på YouTube. :P
 #151412  by Smart Cat
 
elektronhjarnan wrote:Jag tycker ju att det är de okända spelen som är det spännande.

SMB liksom, blaha blaha... vad mer kan man lära sig om det? I och för sig är det intressant när det sätts i ett sammanhang på det här sättet - det blir tydligt hur annorlunda och mycket mer avancerat det var jämfört med vad som fanns innan, men annars?
Ja, jag håller med dig till viss del. Den här dokumentären är bra på flera sätt och ett av de sätten är att alla kan lära sig något av den. De som har med avancerad förkunskap och de som inte har det kan få ut något av det här. Och jag kände att avsnitt 4 innehöll för mycket okänt för mig för att det egentligen skulle vara intressant i dagsläget men jag har sparat alla avsnitt på datorn och tänker titta på dem flera gånger så en vacker dag kanske.
elektronhjarnan wrote:Vill man bara titta på videoklipp av SMB så är det nog inte svårt att hitta på YouTube. :P
Nej, det är verkligen inte samma sak.
 #151442  by Tawny
 
jag har också laddat ner alla avsnitt, när man ska orka se de är en annan sak :P
 #151782  by Smart Cat
 
Det här är kanske bara en teoretisk fråga men vad skiljer en Portering från en Konvertering?
(Eller heter det inte konvertering när man tar ett spel till en konsoll och gör om till en annan?)
 #151806  by elektronhjarnan
 
Om man ska vara petig så innebär en portning att man verkligen använder originalkoden men anpassar den till det nya formatet. För att det ska vara någon vits med det måste de två formaten förstås vara ganska lika, eller så måste programmet vara skrivet i ett högnivåspråk (t ex C/C++) där samma källkod med små ändringar kan kompileras på annan hårdvara. Idag används högnivåspråk för det allra mesta, men inte på 80-talet.

Konvertering är en mer generell term. Det innebär att man tar ett spel från ett format och gör en ny version av det till ett annat format, antingen genom att porta det eller - om det är omöjligt eller bara icke önskvärt - genom att koda den nya versionen från grunden, eventuellt med utnyttjande av grafik- eller ljuddata (portning av dataresurser men inte av faktisk programkod).

När det gäller NES kan man nog säga att det knappt lär finnas några sanna portningar, i alla fall inte av arkadspel. 6502-processorn och varianter av den var vanlig i hemdatorer och konsoler men användes mycket sällan i arkadspel, det var nästan alltid Z80 eller 6809 (eller oftast kombinationer av någon av dem och specialbyggda custom-kretsar) i äldre sådana. Möjligen att vissa konverteringar från C64 till NES skulle kunna ha återanvänt kod, men jag undrar det eftersom de har så olika metoder för att till exempel hantera grafik. Och kommersiella spel från den tiden är nästan undantagslöst skrivna i assemblerspråk som är extremt hårdvarunära.

Så det finns en teknisk skillnad men i praktiken används båda orden mer eller mindre som synonymer.
 #152127  by Smart Cat
 
När det gäller spel från arkad till NES-konsoll kan man alltså prata om konvertering(?)

Vad gör man med spelen när man gör en Europeiskt version av en USA-version?
 #152207  by elektronhjarnan
 
Smart Cat wrote:När det gäller spel från arkad till NES-konsoll kan man alltså prata om konvertering(?)

Vad gör man med spelen när man gör en Europeiskt version av en USA-version?
Oftast ingenting. :)

Ibland optimerar man dem för PAL-systemet, då kan man prata om en PAL-konvertering. Man har trots allt gjort om kod för att den ska passa med annan hårdvara, även om det inte är riktigt samma sak som att göra en konsolversion av ett arkadspel. Men det är jobbigt, därför har det sällan gjorts.
 #152519  by Smart Cat
 
Men men men...
Om vi tar ett specifikt exempel.
Jag spelar Rygar just nu och där är det som så att man har en form av styrka, och i den Europeiska varianten så kan man bara få 1023 i styrka medan man i USA-verran kan få strax över 4000. Hur kommer det sig? Jag tror ju knappast att man medvetet har ställt ner styrkemöjligheterna o andra sidan så: hur kan denna effekt ha uppstått?

Slutbossen är ju 4 gånger så svår som i den amerikanska versionen.
Skumt! :-k
 #152528  by Ufouria
 
Undrar hur det är i den japanska versionen?
Kan tänka mig att den är som PAL versionen. Amerikanerna är så usla på att spela så de gjorde Rygar lättare för dem.
 #152570  by elektronhjarnan
 
Smart Cat wrote:Men men men...
Om vi tar ett specifikt exempel.
Jag spelar Rygar just nu och där är det som så att man har en form av styrka, och i den Europeiska varianten så kan man bara få 1023 i styrka medan man i USA-verran kan få strax över 4000. Hur kommer det sig? Jag tror ju knappast att man medvetet har ställt ner styrkemöjligheterna o andra sidan så: hur kan denna effekt ha uppstått?
Jodå, det händer att man gör små tweaks i spelet när man flyttar det mellan regioner. För att ta ett japanskt spel till USA krävs inga tekniska förändringar (förutom att ändra regionskodningen, för de format som har sådan) men det är inte SÅ ovanligt att man pillar med svårighetsgrader, gör lite buggfixar och dylikt.

Fast ofta är det faktiskt så att spelen görs svårare när de kommer ut utanför Japan.
 #154610  by Smart Cat
 
Ursäkta men jag är ju totalt ouppfostrad...
Ville bara tacka dig, EH (och ni andra som har svarat) för all hjälp och info.

Återkommer när jag har fler frågor (lita på det)
 #158246  by Pinge
 
shit, jag har kollat 8 lr 9 avsnitt tror jag! Riktigt skönt att somna till efter jobbet :good:
 #158262  by Smart Cat
 
Hehe! Jo, det är sövande men jag har lyckats ta mig igenom alla avsnitt men vilket djävla jobb. Han har gått igenom 300 spel so far och det måste ju finns minst 2-3 ggr fler så man kan ju se fram emot minst 20 avsnitt till. :)

Instagram #sndb.se