• Pirat-, olicensierat- och tredjepartstråden

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #796568  by Gory-Glory
 
Jag beställde precis Splatterhouse som Famicompiratkassett från säljaren GameSis från Kina via AliExpress.com :good:

Spelet kostade 6,99 US-Dollar med fri frakt :)

Image

https://www.aliexpress.com/item-img/Spl ... 7.2.yVOezq" onclick="window.open(this.href);return false;
 #796614  by segasonic
 
Det spelet njuter jag av att spela :good:
 #796634  by Gory-Glory
 
segasonic >> Kul att du gillar att spela Splatterhouse :good:

Jag har aldrig spelat det, det var en kille på Retrospelsfestivalen som hade köpt det på orginal Famicomkassett och rekommenderade det, så jag kollade upp om det fanns på AliExpress och det var bara en säljare som säljer det till Famicom. :good:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_ ... ware_clone" onclick="window.open(this.href);return false;
 #797349  by Gory-Glory
 
Jag beställde precis plattformspelet The Jetsons - Cogswells Caper som Famicom Piratkassett :good:
Spelet kostade 6,43 US-Dollar med fri frakt

Jag köpte spelet av säljaren Game Sis i Kina via AliExpress
Det var den enda säljaren som sålde spelet på 60 Pin Famicomkassett

Image

https://www.aliexpress.com/item/JETSON- ... c1fbf40150" onclick="window.open(this.href);return false;
 #797578  by poppe
 
Här är en dokumentär som alla bör se om man överväger att köpa "Repros" fån Ali och andra ställen.
Vi snackar giftiga och farliga miljöer samt barnarbete som drivs av brottssyndikat. Men det vet väl alla redan om?
Last edited by poppe on 07 Oct 2016, 16:05, edited 1 time in total.
 #797594  by Lirod
 
Borde inte alla repro-kassetter kosta lika mycket? Varför är till exempel Secret of Mana dyrare än något dåligt boxningsspel?
 #797598  by Lirod
 
Men det finns ju ett obegränsat antal piratkassetter (potentiellt sett i alla fall), säljarna av pirater tar ju betalt för något som är unikt för originalen (ovanligheten eller efterfrågan).
 #797611  by Tronin
 
Så länge marknaden inte är mättad spelar det inte någon roll om kvantiteten är obegränsad. Det man tar betalt för är inte unikt för originalet då det är spelet köparen vill åt; inte nödvändigtvis originalplasten.
 #797615  by poppe
 
Det Lirod syftade på är nog att spelen kostar samma i Kina, men inte när de säljs i Sverige.

Två exempel:
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 29758.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.aliexpress.com/item/RPG-Gam ... 03067.html" onclick="window.open(this.href);return false;?
 #797617  by Tronin
 
Jaha, då hänger jag med. I vilket fall som helst är det ju uppenbart varför en kvalitetstitel kostar mer än ett dåligt boxningsspel. Och sen är vi tillbaka till mitt föregående inlägg.
 #797621  by poppe
 
Skulle snarare säga att det handlar om okunskap än tillgång och efterfrågan. But hey, fri marknad etc etc. :)
 #797623  by Tronin
 
Där har du iofs en poäng. Skulle köparna ha koll på de olika återförsäljarna skulle piratmarknaden kunna se annorlunda ut. Men det är ju sant om de flesta marknader.
 #797662  by Lurx
 
Lirod wrote:Borde inte alla repro-kassetter kosta lika mycket? Varför är till exempel Secret of Mana dyrare än något dåligt boxningsspel?
Det är mycket som styr priset på reproduktions spel
tillgång
efterfrågan
kvalitet
hur pass mycket säljaren kompletterar upp spelen
(översättningar manual, box, affischer ja allt extra krimskrams)
med andra ord vad kostar tiden som piraten har lagt ner för att slutföra ett projekt - time is money, friend.

bara för skoj skull så kan man kolla på aliexpress och följande länk:
https://www.aliexpress.com/store/produc ... 0.0.c0J1Ui

här kan du få vilket spel du vill av diverse mappers (0, 3 och 4) både Famicom och NES spel för ynka 18,99 dollar
köper man mer än 10 så kostar dem 16,90/stycket

här kan man även göra ett eget hack/översättning och skicka in det och få spelet producerat för samma kostnad.

Låt oss säga att man hade velat köpa sig ett megaman 6 från aliexpress,
då får man välja en färg på kassetten (röd, grön, blå, gul, orange eller grå)
en halvtaskig etikett påklistrad
och ett transparent dammskydd

är man nöjd med detta så behövs inte mer

men sen kan man köpa samma spel i vit kassett översatt till svenska med kvalitetsetikett, manual, box, dammskydd, affisch för nästan 10 gånger aliexpress priset.

det är nog en hel del mycket jobbet bakom reproduktionsspelen som man betalar för eller vad tror du?
varför skulle annars två versioner av samma "obegränsade" upplaga skilja så mycket i pris?
 #797663  by Lirod
 
Du är för rolig!

:lol:

De som köpte Mega Man 6 gjorde det förhoppningsvis för att de ville stödja den svenska retroscenen, på samma sätt som Lille Nemo-försäljningen gick till. Långt före kreti och pleti skickade ut repros till höger och vänster.
 #804823  by Gory-Glory
 
Hej !!

Ja jag vet att man ska inte stödja piratmarknader osv, men när det är lite ovaliga spel som man vill spela som går för höga summor på orginalspel osv så är det lätt att bara ta och beställa spelen för en billig peng från Kina så jag lade in några beställningar från AliExpress i Kina

Super Mario Bros. 3 Mix (Romhack) - lös spelkassett
Famicom - 5,23 US-Dollar med fri frakt

Daze Before Christmas - lös spelkassett
Sega Mega Drive - 4,96 US-Dollar med fri frakt

Squirrel King (Taiwantillverkad Chip & Dale NES bootleg knockoff) - lös spelkassett
Sega Mega Drive - 3,99 US-Dollar med fri frakt

Yogi Bear - lös spelkassett
Sega Mega Drive - 5,49 US-Dollar med fri frakt

Zombies Ate My Neighbors - lös spelkassett
Sega Mega Drive - 4,96 US-Dollar med fri frakt
 #804836  by segasonic
 
Det är ännu billigare att ladda ner spelen :good:
 #821652  by Ufouria
 
Känns som musiken är tagen från Gauntlet oxå? (åtminstone några av låtarna är helt ifrån det spelet) Har aldrig orkat spela Gauntlet II men det känns som ett spel, klassiker, som man borde ha spelat igenom.
 #823002  by Gory-Glory
 
Jag fick äntligen tag i Kid Dracula på en Famcompirat på multicart med Turtles 2 :good:

Multifamicompirat 2 in 1

Image

Spelmenyn där dom har stavat fel :roll:
Då det heter Teenage Mutant Ninja Turtles 2 och Castlevania 4 8)

Image
 #833405  by Martin
 
Thomas Arnroth som tidigare recenserade spel i Gomorron Sverige och numera arbetar på KIT, har i sin research inför uppföljaren till hans serieroman Livets ord: Mina tio orimliga år som frälst hittat en annons av Wisdom Tree-spelen i en kristen tidning. Det är Play-Game Försäljnings AB i Kungsängen som fört in en annons i tidningen Trons värld nr. 3/93 (12 februari 1993).
Bibelspel-NES.jpg
Bibelspel-NES.jpg (1.15 MiB) Viewed 12769 times
Wisdom Tree är alltså en spelutgivare som gav ut spel baserade på Bibeln. Företaget var en avknoppning till Color Dreams som sålt NES-spel utan licens från Nintendo. De döpte om sig för att Nintendo skulle aldrig ge sig på ett "kristet" företag i USA.

Mer info om Wisdom Tree på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Wisdom_Tree

Spelen från Wisdom Tree i Sverige importerades av ett bolag vid namn Arkens Församling som tryckte egna svenska instruktioner (därav har kännedomen om företaget uppkommit eftersom de skrev Arken på instruktionerna). Att de använde det korta namnet Arken kan bero på att ett annat företag ägde rättigheterna till namnet Arkens förlag.

Följande spel rör det sig om enligt Sols dokumentation i NES-XX-SCN:
- Bible Adventures (svenska instruktioner)
- Exodus: Journey to the Promised Land (svenska instruktioner)
- The King of Kings (svenska instruktioner)
- Joshua: Battle of Jericho (inga svenska instruktioner funna eller kända)
- Spirtual Warfare (inga svenska instruktioner funna eller kända)

Utöver NES-spelen så salufördes även Exodus till Game Boy och PC.

Eftersom Arken har sin verksamhet i Kungsängen är det troligt att Play-Game Försäljnings AB drevs av Arken. Gissningsvis sålde de spelen genom Arken till andra kristna bokhandlare i landet, och sålde även själva direkt till konsument genom Play-Game.

Arken finns kvar än idag och förlaget går under namnet Boklövet. En rolig notis är att Arken drivs av systrarna Graafs mamma Linda Bergling och hennes man Gunnar Bergling (ej far till de kända systrarna). Vore intressant om någon på Boklövet känner till spelen och hur de kom i kontakt med Wisdom Tree, andra anekdoter och försäljningsvolymer.
 #833409  by kimsimonsson
 
Mycket trevlig läsning. Tusen tack för att du delar med dig! Hade varit riktigt kul att få reda på siffror, om sådana finns. Rent spontant ställer jag mig tveksam till att de arkiverat exakta (eller ungefärliga) volymer som skeppades till butik/konsument.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Instagram #sndb.se