• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #756354  by fARBROR
 
Tjena!

Finns det nån lista över vilka spel som släpptes av YAPON till uthyrning här i Sverige ?
 #756358  by Lirod
 
viewtopic.php?f=10&t=1305
 #758155  by Perzyboy
 
Nån som har erfarenhet av tredjepartstillverkade förlängningskablar till NES-kontrollerna?
Har provat ett antal sådana nu och INTE EN ENDA fungerar ordentligt!

Till att börja med är kontakterna mycket trögare att koppla in i enheten är originalkontakterna,
sen tar det bara en stund innan de börjar glappa.

Dessutom triggar de vissa knappar på kontrollerna utan att man rör dem.
Nån som känner igen sig? Kanske bättre att köpa en Four Score?
 #758157  by Elrinth
 
Jag har också haft problematik med NES förlängningskablar. Svåra att koppla in för att de troligtvis inte är helt dimensionsenliga.

Har själv en Sharp Twin Famicom där jag har provat med Neo Geo-förlängningssladdar till externa porten. Lyckades koppla 3 på rad, efter det så fungerar det inte med fler. De är väl ca 2-3 meter st.
 #758160  by Perzyboy
 
Aha, då är jag inte ensam. Själv har jag bara originalenheten, så det verkar som Four Score är enda alternativet. Var väl enda förlängningskabeln som var original.
 #758161  by Elrinth
 
Ja det fanns ju den där andra satellite varianten också. https://en.wikipedia.org/wiki/NES_Satellite
Men jag vet inte om jag rekommenderar nåt batteridrivet som kör IR ;)
Jag kör faktiskt med en moddad 4score till mitt famicom så jag kan köra vanliga nes-kontroller på den :D Borde inte vara så svåra att få tag i och borde inte kosta en förmögenhet heller.
 #758164  by Tronin
 
Four Score är utan tvekan det bästa alternativet. Tänk bara på att inte köpa en tysk om du har en svensk enhet, för den kräver NES-004E-handkontroller och vi uppe i norr använder NES-004.
 #758173  by Perzyboy
 
Mina kontroller är av modellen NES-004E men, enheten är Bergsalas modell. De funkar fint tillsammans, men inte när man kopplar in förlängningskablarna. Vilken Four Score ska jag köpa?
 #758175  by Tronin
 
Perzyboy wrote:Mina kontroller är av modellen NES-004E men, enheten är Bergsalas modell. De funkar fint tillsammans, men inte när man kopplar in förlängningskablarna. Vilken Four Score ska jag köpa?
Osäker på om det ställer till det med förlängningskablarna. Misstänker att kablarna är amerikanska och i USA använder man NES-004-kontroller, så det är möjligt att det är något där som ställer till det för dig. Enklast är att testa med en 004-kontroll och se om problemet fortsätter.

Då du har 004E-kontroller är det enklast att köpa en Four Score från Game World på Tradera.

Och nej, Zappern fungerar inte med Four Score.
 #762269  by Leni
 
Tänke ställa en fråga här eftersom att jag är relativt ny till det här med samlande av Nes och Snes spel.

1. Finns det en lista på vad nes spelen som är SCN märkta är värda, snittet typ och större del av spelen.
2. Jag undrar även vilka andra spel som är PAL B (men inte SCN märkta) som är dyra eller värda något?
Vilka är svårare att få tag på?
3. Sist så undrar jag ifall Rev-A spel (från england,usa) är värda något på den svenska/europeisk marknaden? (de är oftast mkt billigare).

Undrar egentligen samma kring snes.

Tack på förhand
Leni
 #762270  by Sonefors
 
Enstaka värderingar frågar du över här -> viewtopic.php?f=11&t=2142

Lista över de dyraste försäljningarna hittar du här -> viewtopic.php?f=26&t=13522

Under respektive spel här hittar man prisstatistik för just det spelet (om någon har lagt in det) -> viewtopic.php?f=26&t=5498


Annars får du helt enkelt göra grovjobbet som oss andra och söka efter avslutade/sålda auktioner här, Tradera eller i köp/sälj-grupperna på Facebook. Man lär sig mest genom att vara aktiv och läsa allt som skrivs. Sök, kolla runt, grotta ner dig och var allmänt intresserad.

Det finns även en bok (Spelsamlarboken av Sebastian Holmberg) som innehåller både värderingstabeller samt hur man skickgraderar sina spel.
Rekommenderas starkt om du vill lära dig mer -> viewtopic.php?f=4&t=21049&hilit=Spelsamlarboken

Nackdelen med prislistor är att de aldrig är 100% tillförlitliga eftersom priserna ändras nästan hela tiden. Man måste alltid uppdatera sig men förhoppningsvis så lär man sig vilka spel som är dyra.

Lycka till.
 #762271  by Leni
 
Hej,

Jo jag håller på med grovjobbet och letar på tradera,ebay,facebooksidor osv. Men jag stötter på vissa grejer där jag inte helt hänger med.
Typ amerikanska double dragon 3 är betydligt billigare om man köper amerikanskt. Men har det något värde överhuvudtaget på dne svenska marknaden.
Har även hittat exempelvis Shadow Warriors 2 (Ninja Gaiden) som inte verkar finnas i SCN men som verkar vara dyrt oavsett vilket land det är ifrån bara det är PAL B. Därför undrar jag lite vilka spel som kostar eller har ett värde även utan SCN märkning.

Tack för tipsen
 #762275  by Sonefors
 
Kolla min tredje länk som går till alla spel sålda i Norden.
http://sndb.se/viewtopic.php?f=26&t=8112

Generellt så är spel släppta sent under NES-eran dyrast, likaså populära/kända spel, t ex Mega Man 1-5(6). Köp Holmbergs bok. Du har även NES-bibeln skriven av Thomas Sunhede där man enkelt ser hur sällsynt spelet är samt hur många ex som såldes här i krokarna. Ju färre importerade/sålda desto dyrare (oftast). Kompletta spel i mycket fint skick är dyra oavsett titel.
 #762378  by segasonic
 
http://www.abandonware.se/
Den svarta till höger (den vita är slutsåld).
 #763045  by Victor
 
Hej!

Jag ska äntligen ta tummen ur och beställa NES RGB kitet för att modda. Vill hellre ha en multi connector på min NTSC Top Loader för att det är snyggare än att behöva borra hål i chassit på Top Loadern.

Se bild:
Image
Min fråga är då:
Vilken typ utav SCART-kabel ska jag använda när allt är klart. En vanlig SNES NTSC scart-kabel som typ denna eller?
retrogamingcables.co.uk/super-nintendo- ... earch=snes
 #763054  by Victor
 
Det är väll samma kopplingschema för NTSC som PAL på multiconnectorn fast minus 12V som istället är 5V på NTSC?

Eller är det detta du syftar på:
If you have an NTSC version NES you should solder jumper J5. If you have a PAL version NES, you need to solder jumpers J4 and J7.
Så med andra ord kan jag använda en NTSC SCART-kabel?
 #763991  by Pawhlen
 
En fråga gällande verksamheten som drivs av "lab23"

Kan man skicka in sin NES till dem och få det RGB-moddat direkt eller måste jag köpa delarna från Australien först?
 #765389  by wonamik
 
Hej,

Kopplade in brorsans famicom och tog stromkabeln från mitt NES. Famicomen startade inte å vi har inte hittat orginal kabbeln till famicomen.
Han tror den har gått sonder pg.a NES har starkare el än Famicomen.

Så skulle va kul å veta från nån som vet om det pajar en Famicom att gora så eller inte?
Vore ju skont att veta att det inte är så, så slipper jag en väldans massa gnäll fram tills kabbeln är hittad :)
 #765390  by Elrinth
 
Jag har gjort exakt samma misstag :) Du har förstört troligtvis voltregulatorn och en kapacitator som sitter bredvid.
Det går att lösa och det är precis vad jag gjort själv.
Fast jag gjorde misstaget på en Av Famicom, men dom fungerar i princip likadant.
Lite lödning och inköp av identiska eller likvärdiga komponenter ifrån china på ebay och du är good to go igen.

Polariteten är omkastad på NES och Famicom, sen precis som du säger så tror jag volten är högre på NES. Famicom har centrum minus medans NES har centrum plus.
Köp en universaladapter på netonnet och se till att sätta den på 7.5V och sätt pluggen med minus i centrum.

Problemet med de äldsta konsolerna är att ingen säkring sitter i dem som kan skydda dem. Annars hade det bara varit så enkelt att byta säkering för dig.

Ser ut att vara lite annorlunda på famicom så det är nog 2 kapacitatorer (de två circelformade med blå-grått hölje) du bör byta ut samt voltregulatorn (den svarta som är fastskruvad mot plåten):
Image
Last edited by Elrinth on 17 Sep 2015, 23:54, edited 7 times in total.
 #765391  by 0LD5K00L
 
Tyvärr går det att steka en Famicom med en NES-adapter, eftersom den har utgående AC istället för DC.
 #765392  by wonamik
 
Aj trist, aja får bli ebay då :)

Tack for hjälpen, trevlig kväll.
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 111

Instagram #sndb.se