• Fråga Dr. Mario NES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #769536  by poppe
 
Det har nog varit uppe förut på forumet, men finns det någon dokumentation över de färgade trianglarna på manualerna?
Gissar att de är olika genres, men det skulle vara kul om det fanns någon dokumentation över detta.
 #770742  by sparrisn
 
Har ett bucky o hare som bara vägrar starta, lyser vit skärm direkt

har rengjort spel i över 10 år oc detta är väl 2 gången det är nästan omöjligt


någon som har några tricks på hur jag ska få igång den igen?
 #770745  by segasonic
 
Sudda kontaktytorna i kassetten och rengör connectorn i enheten.
 #770748  by sparrisn
 
Tro mig det är inte så enkelt, den är tokrenad men jag funderar på om man kan testa kassetten på annat sätt?
 #771375  by Kvibba
 
Går det att få tag i Lost levels på nes kasset?
 #771378  by segasonic
 
Ja, jag har sett två olika variantar. Båda har varit NTSC dock.
 #772064  by wonamik
 
Har kopt lite nes spel från italien från olika personer på Ebay. dom funkar på brorsans moddade nes, men inte på mitt nes.
spelet startar, stängs av, startar, stängs av.

Nån som vet vad som är fel??
 #772069  by Lindholm
 
Du kör pal-A spel på en pal-B maskin, det gillar inte lockout chippet. Så du behöver modda din konsol för att det ska funka (klippa av ett ben på ett chip)
 #772077  by segasonic
 
Kommer spelen gå i fel hastighet?
 #772091  by wonamik
 
Tack alla :)
 #773020  by segasonic
 
I Windhex hittar jag en text i Ice Hockey där det står hur man "fuskar" (spelar utan målvakt) genom att trycka in rätt knappkombination vid titelskärmen. Är det någon som vet vad som krävs av en i spelet för att den texten ska visas? Misstänker att man måste klara av något.
 #773580  by T-ugn1
 
För massa år sedan kom jag över en Dendy som enligt förra ägaren (Han visste inte direkt något om tv spel överhuvudtaget) så funkade den inte, dock hade han varken Ström eller bild kablar till den.
Det är ungefär där jag står nu fortfarande. har kommit fram till att det skulle vara väldigt roligt om man kunde få igång maskinen.
Bild kablar är inga problem, men frågan är var det är för ström jag ska ha till den.
och eventuellt vad det kan vara för fel på den, men första steget är väl att testa den med rätt ström.

här finns bilder från alla håll och kanter
går det att avläsa vad det är i strömväg jag letar efter?

Jag är helt okunnig när det kommer till ström och kretskort osv, så hjälp mig snälla. vad ska jag kolla närmre på osv. går det här att lösa eller ska jag ha den som utsmyckning på hyllan bara?

All information om denna konsol är välkommen då jag själv inte vet så mkt (förutom det som står på wikipedia typ)
 #773585  by Werrock
 
Brukar ju stå under konsolen så ta en titt där. Är nog inte så nog vad du matar den med då den troligen har en 5V-regulator direkt på ingången, då kan du mata den med tex 9V men om det inte finns någon intern regulator är det troligen 5V in som gäller. Se bara till att polariteten är rätt annars kan det gå illa.

Edit:
Tittade på bilden, det står A 5 V G på kontakten mellan IO-kortet och resten, är nog safe att anta det står för Audio, 5V, Video och Ground. Då är det i vart fall 5V på den punkten. Det sitter en komponent som skulle kunna vara en regulator mellan strömkontakten och 5-punkten, det kan lika gärna vara en transistor men i vilket fall så borde matning med 5V fungera bra i båda fallen.
 #773631  by T-ugn1
 
Hur vet jag vilken polaritet jag ska ha och hur vet jag vilken polaritet en ac-adapter har?
Har kikat lite på adaptrar och det är ju även olika ampere på dom vad ska jag tänka på där
(som sagt är jag helt okunnig när det gäller el)
 #773663  by Werrock
 
Det står alltid på adaptern hur polariteten är så du måste först hitta hur den ska vara på konsolen. Brukar vara en lapp om detta undertill. Ampere är ström och det är inte noga alls, väljer du för lite fungerar det inte men tar inte skada. För mycket kan du inte ta egentligen om det inte är fel på enheten och är kortis någonstans.
 #773664  by Lurx
 
Bör tilläga också att en ac-adapter inte har någon polaritet det är dc-adaptrar som har detta

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #773734  by T-ugn1
 
Börjar bli rörigt för mig nu :p
Det står ingenting under konsolen (eller någon annanstans)
Vid strömutaget står det dock DC, betyder det att jag behöver en DC och inte en AC?
 #773735  by Lurx
 
Lätt att det blir så xD men ja typ
Dc adapter
Min 5v
mA inte så noggrant

Nu behöver du bara veta vad det är för polaritet dvs center positiv eller negativ :P

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #773779  by MilleN
 
Hhär ligger två smb-kretskort (dock ej helt samma utgåva, det vänstra har scn-märkt baksida och det högra omärkt)

Är det något som saknas på det vänstra eller ska det vara så? Ser ju att inga lödningar går ihop med dom områdena som saknas men tänkte att ingen fråga är för dum :D
Attachments:
20160109_113046.jpg
20160109_113046.jpg (819.66 KiB) Viewed 16536 times
20160109_113057.jpg
20160109_113057.jpg (814.58 KiB) Viewed 16536 times
 #773782  by 0LD5K00L
 
De mittersta pinnarna är avsedda att gå till expansionsporten på NESet. I stort sett inget spel använde sig av det och tillslut tyckte de väl att det var onödigt att ha pinnar där på SMB.
 #775976  by viktor.juul
 
God morgon gott folk!

Jag köpte nyss hem ett amerikanskt Castlevania 1 och det totalt vägrar att starta på min NES-101.
Är det någon som har upplevt samma problem?
Jag kommer senare idag att prova kassetten på min Retro-trio för att utesluta trasig kassett.


//Viktor
 #775998  by mackan
 
Ja, det är top loadern. Har en nes 101-PAL, vissa amerikanska och Japanska spel krånglar på den, bl.a battletoads, är det en PAL du har kanske det bara är det som är problemet?
  • 1
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 111

Instagram #sndb.se