• Vad spelar ni för tillfället? (NES & Famicom)

  • Diskussioner om allt som rör NES.
Diskussioner om allt som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #795002  by Jedvard
 
BangPong wrote:Började på spelet stanley the search for dr livingston. Riktigt bra spel rekommenderas.
Ser indiana jones-trevligt ut är det svårt?
 #795015  by WERY
 
Ufouria wrote: WERY: Holy Diver såg inte så tokigt ut! Just när jag ser den typen av spel (och typ 8 eyes spel) så brukar jag oxå tänka att det är typiskt WERY spel ;) Jag gillar iofs oxå den typen av spel.
Apropå den typen av halvdåliga, frustrerande spel, så ska jag någon gång ta tag i Sword Master. Typiskt Sanna-spel. Har dock gjort mig av med min spelkassett (tror jag) så måste skaffa mig en ny.
Ja det finns väldigt mycket att hämta, om man börjar söka bland de spelen. Sword Master var det länge sedan jag spelade. Börjar väl bli dags för den med.
 #795017  by Ufouria
 
Ja det kommer nog att finnas "nya" bra spel att spela (guldkorn bland t ex Famicom och SFC spelen) så länge man lever (det behöver man nog inte oroa sig för [att spelen ska ta slut menar jag]). Såg att Holy Diver fanns som repro-kassett till NES för ca 400 kr fraktat. Blir nog ett köp när jag spelat klart allt annat jag ska ta tag i.
 #795044  by Jedvard
 
Holy Diver ska va rätt fin utmaning har jag hört...
Någon som lirat Dragon Fighter? är lite sugen på det...
 #795355  by Gory-Glory
 
Just nu spelar jag Gremlins 2 (1990) på NES och jag har än så länge kommit till bana 2-1 :)
Det verkar vara ett charmigt spel, jag får se om jag klarar hela spelet :good:
Jag har det som NES-2Z-FRA B version som är en fransk utgåva med engelsk text i spelet :)
 #795362  by segasonic
 
Finfin musik i det spelet!
 #795597  by Aladdin
 
Ufouria Det tycker jag att du ska göra :) . Lite udda att få tag men inte jätte dyrt komplett.

Kahn Yes det var roligt spel :good: .
Last edited by segasonic on 09 Sep 2016, 14:30, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med kort mellanrum, tack!
 #795686  by WERY
 
BangPong wrote:WERY Den amerikanska sidan har så mycket mera utbud och många bra spel :good:
O-oja. Jag har ju som mål att skaffa hela biblioteket men jag har bara under 200 titlar i hyllan, så jag sakanar väldigt många av dom. Tråkigt nog har de blivit mycket dyrare än de var när jag började samla. :(
 #795836  by Ufouria
 
Argh, höll på att ge upp DD 3 då jag inte kommer förbi första banan. Men nu har jag fått in tekniken på hopp-snurrsparken och fått nytt hopp att ta mig förbi första banan (första bossen) :lol: När får man nya gubbar? Är det efter varje ny bana, dvs när jag klarat första bossen?
 #795855  by WERY
 
Efter att ha klarat Kina får man Chin Seimei och efter att ha klarat Japan får man Ranzou. En bra taktik är att lära sig voltkastet, så att man kan hoppa över fiender och kasta ut dem för stup. Det funkar inte på alla fiender dock. Jag brukar spara nunchaku till bossen. Sedan växlar jag till Chin och använder hans järnklo, beroende på vilken boss det rör sig om.

Själv spelar jag Adventures of Bayou Billy. Det är nästan ospelbart på vissa ställen, med sin höga svårighetsgrad. Som det ser kanske man närmar sig slutet av spelet ändå...
 #795873  by Ufouria
 
Tack för tipsen! :good:
Själv tycker jag DD 3 är nästan ospelbart med sin höga svårighetsgrad :lol: Har åtminstone kommit till bossen i China (nu är det bara en transportsträcka till honom för det är väldigt lätt innan dess). Problemet är ju att det räcker med att han slår till en typ tre gånger och så slutar spelet där. Då måste jag ta mig igenom transportsträckan igen för att komma till honom och där dö på tio sekunder. Synd att det inte finns continues eller fler liv.

I Bayou har man åtimonstone ett visst antal continues och kan starta om från samma bana. Det gör att det inte blir så svårt som DD 3 där man är helt tillbaks på ruta 1 när man dör sitt enda liv.
 #795880  by WERY
 
Fast DD3 kan man spela på taktik, eftersom man kan planera i förväg hur man ska slåss och röra sig. Det gör att den episoden blir enklast i trilogin att varva. För att klara Kina, använd först nunchaku på bossen, gå sedan bort ifrån bossen, så han börjar springa mot dig och hoppa. Då hoppar du själv mot honom och gör en vanlig Kina-spark, så han faller ner. Upprepa tills han är besegrad. I princip samma taktik funkar i Japan också, fast bossen har lite annorlunda rörelser. När du klarat dig till slutet av spelet, får du ett continue, som du kan använda när alla tre är döda. Använd Ranzou för att hoppa över höga stup, använd Chin som muskelkraft när striden hettar till, använd Billy mot mumierna och resten av tiden.
 #795904  by Ufouria
 
Tackar! Ska prova den taktiken :) Jag måste öva på voltkastet och hoppspark. Snurrsparken har jag fått kläm på (jobbigt bara att den inte funkar om man råkat plocka upp en kniv eller annat) och kör nästan hela tiden förutom på bossarna förstås.
 #795911  by WERY
 
Ja snurrsparken är ju behändig när man har vanliga fiender omkring sig men den är farlig att använda på bossar, då man riskerar taskig tajming och själv blir träffad. Chins dubbelspark är lättast att tajma in, om man ska göra så på en boss. Annars är den vanliga Kina-sparken säkrast(vid användning av Billy, Jimmy och Chin), när man har slut på vapen vid en boss. Ranzou har knäsparken och ninjasparken men de är svårast att tajma, när man möter en boss och skall således bara användas i nödfall.
 #795944  by atman
 
Just nu håller jag på att spela Gimmick! på Famicom.
"Klarade" det här om kvällen, men jag ger mig inte förrän jag får till good ending också. :)
 #795945  by Andreas No 1
 
Ikväll ska jag spela lite Jackal och förhoppningsvis klara det. Kommer ganska enkelt till sista bossen (är väl sex banor vill jag minnas) men han är ganska brutal. Någon som har nåt bra tips?

F.ö. håller jag med Wery angående det amerikanska utbudet, finns väldigt många spel som aldrig kom till Europa som är väldigt roliga, vilken Jackal är en av de bästa. Men även 1943, Heavy Barrel, Gyruss, Thunderbirds, Stinger, Lone Ranger, Freedom Force, Dragon Warrior och Codename Viper (för att nämna några "billiga" och prisvärda spel) är värda att ha i samlingen. :good: Tur att du bara har 500 titlar kvar Wery! ;) :)
 #795953  by ChrisChrisChris
 
Just nu spelar jag nes nes nes och massa mer nes.DarkwingDuck går på högvarv hemma,försöker på mig ett speedrun men det vill sig inte riktigt.
Men det är ett sjukt bra och roligt action platform spel :yes:
 #796019  by WERY
 
Andreas No 1 wrote:F.ö. håller jag med Wery angående det amerikanska utbudet, finns väldigt många spel som aldrig kom till Europa som är väldigt roliga, vilken Jackal är en av de bästa. Men även 1943, Heavy Barrel, Gyruss, Thunderbirds, Stinger, Lone Ranger, Freedom Force, Dragon Warrior och Codename Viper (för att nämna några "billiga" och prisvärda spel) är värda att ha i samlingen. :good:
Ajjemän, det finns en hel del guldkorn. Sen skulle jag dock vilja hävda att Dragon Warrior är ett lite för enformigt spel. Det är däremot pionjären i den typen av rollspel, så det kan vara intressant att spela igenom det en gång, för spelhistoriens skull. Gyruss var det längesen jag spelade men än så länge är versionen på NES min favorit. Jackal var också ett sånt där spel, som jag många gånger skulle köpa men så blev det aldrig av. Extra kul blir det när man hittar en del udda actionspel som bara släpptes där eller i Japan.
Andreas No 1 wrote:Tur att du bara har 500 titlar kvar Wery! ;) :)
Det kommer att kosta mycket pengar. :cry: :yes:
 #796062  by Andreas No 1
 
Chris: DD är definitivt underskattat! Väldigt likt Mega Man, har väl samma motor som MM 5 vill jag minnas. Bara att nöta så grejar du det! :)

Rakis och Snorkråkan: Stort tack för tips! Ska nöta. :good:

Wery: Jo, det är det säkert, har bara precis börjat, men som du säger, det är en spelhistoriskt viktigt titel som dessutom är billig. Handlar du nåt av Lukiegames på Ebay? Har nog köpt halva min samling (50-60 NTSC carts) därifrån. Det är bara att råna en värdetransport! Vissa är ju omöjliga numera som Power Blade 2, Bubble Bobble 2, Stadium Events (vem fan vill ha den titeln egentligen? Ospelbart ju) osv. Har du några bra tips på billiga/prisvärda USA-spel?
 #796067  by Ufouria
 
Ah, DD som i Darkwing Duck. Tänkte DD och kunde inte se någon som helst likhet. Har spelat DD 3 precis några ggr. Imorgon kommer jag att klara det. Det är inte så svårt nu, men har inte fått full kläm på stället strax innan man ska hoppa på en lift som tar en uppåt. Det är ett parti där som man enbart kan röra sig i sidled vilket gör det lättare att man tar mycket skada.
 #796093  by WERY
 
Alltså Adventures of Bayou Billy... :arg: :arg: :arg:

Man blir bara så förbannad på det jävla spelet ibland(typ varje gång man spelar det). Nötte spelet en del i måndags och på slutet av kvällen hade jag hyfsat flyt. Nådde dock bara till landsvägen. Ikväll fortsatte jag och det var som att behöva lära sig spelet en gång till. I början dog jag tidigt på första banan och efter många försök kom jag slutligen till motorvägen. Där sket det sig efter ett litet tag...

Förbannade ospelbara skitspel... :/

Får se om jag hinner ta upp det igen nu under helgen. Någon gång måste man ta revansch på det.
Andreas No 1 wrote:Har du några bra tips på billiga/prisvärda USA-spel?
Bra fråga. Det finns ju många bra spel men priserna har ändrats så mycket att jag behöver göra en del research, för att kunna se vilka titlar som har bra pris idag. Kommer kika in mer på ebay.
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 81

Instagram #sndb.se