• Speedruns!

  • Publicera dina rekord till NES-spel.
Publicera dina rekord till NES-spel.

Moderators: Highscore, Moderatorer

 #107664  by Frezy_man
 
Jag tycker också det e kul =)
Men jag har fått klagomål om att det ser fult ut. Sjælv tycker jag det e ganska kul. Det går alltid att undvika att dø också

 #107684  by WERY
 
Men om snubben använder en warp till Rygar så fuskar han ju. Sen så är PAL verran trögare då man måste trycka hårdare för att han ska gå.

Fan att man är så jävla utfattig så man inte kunde vara med i Hjo på spelträffen. Funderade seriöst på o medverka men så är ekonomin i botten :x

Jaja vi tar igen oss senare på nesdb träffen

Edit; 00:26:06 på Batman 2. Vad fan är det för fel på spelet? Det skärvar så man dör o får börja om. Spelet är långt ifrån maxat :(

Edit2; Fick just en första tid på Double Dragon 3. Blev 00:32:47

 #107791  by WERY
 
Whöhejjj jippi som satan i taket :D :D

Gjorde en ny speedrun på Rygar och denna gången blev det 00:48:58!!

Jag var en jävla träff från att dö på Ligar trots att jag hade rustningen och 2 livs påfyllningar och nästan 3000 Tone

Nu vet jag hur man gör! Mitt förra rekord var 01:15:48 och jag räknade med att slå det med 20 minuter och så går jag o gör så här :lol: :D

Jag bestämde mig idag för o testa en egen strategi till detta speedrun och den lyckades med råge :D

 #107793  by Frezy_man
 
WERY wrote:Men om snubben använder en warp till Rygar så fuskar han ju. Sen så är PAL verran trögare då man måste trycka hårdare för att han ska gå.
Snyggt jobbat wery, men jag førstår inte vad du menar med det hær.
Det e ingen inbyggd warp i Rygar om jag førstår rætt. Men det e någon glitch som jag har før mig ær jætte svår att gøra på konsoll.

Trycka hårdare før att han ska gå?

Batman 2 ær inget højdar spel ;) Men næst sista bossen ær ju skit cool! Den som trycker snabbast vinner xD

 #107806  by WERY
 
Om han warpar och hoppar över platser man måste passera så anser jag att det är fusk. Sen har vi ju det där med glitch och då är det väl en slags TAS han gör så att han kommer vidare. Precis som tompa gillar att utnyttja bristerna i ett spel till max för att det ska vara underhållande och gå snabbt, ett sk funrun.

Ja på SCN verran rör han sig trögare än på USA verran. Jag behöver inte trycka lika hårt med samma sletna kontroll på en amerikansk verra som en svensk.

Älskar Batman 2. Är uppväxt med det så därför har jag en känsla för det. Det är föv det första spelet jag varvat trots det har jag inte lyckats maxa min speedrun på det ännu.

Verkar som antalet lir jag gör runs på blir fler o fler. Jag ska leta upp mer spel. Ska även göra en run på Metal Storm en dag

 #107811  by Bonomaul
 
WERY wrote:Om han warpar och hoppar över platser man måste passera så anser jag att det är fusk.
Mne isåfall så är det ju inte platser som måste passeras, så då är det ju inte fusk längre?!

 #107815  by elektronhjarnan
 
WERY wrote:Ja på SCN verran rör han sig trögare än på USA verran. Jag behöver inte trycka lika hårt med samma sletna kontroll på en amerikansk verra som en svensk.
Kontrollen är ju digital. Den kan inte registrera hur hårt du trycker, bara om du trycker eller ej. Antingen är det tillräckligt eller inte, det kan inte skilja sig mellan två spel förutsatt att samma handkontroll används.

Att ett PAL-spel kan upplevas som segare är inte så konstigt (eftersom det ÄR segare om det inte är optimerat), men det kan inte bygga om din handkontroll till en analog sådan.

 #107820  by rogerxy
 
Den registrerar väl hur länge man trycker ner knappen dock?

 #107827  by WERY
 
Ja då har jag isf gjort en sensationell upptäckt om det nu inte är så att versionerna är olika gjorda.

Nu skiljde det ju 3 år mellan NTSC och PAL verran och då har man ändrat på en del i spelet så att bla styrkan är lägre (tone) och bossarna tål mer i PAL

Håller jag ner styrkorset löst på PAL verran så springer han framåt och sen stannar han men i NTSC verran om jag gör på samma sätt så fortsätter han springa konstant. Sedan kan man trycka mer men då händer inget extra.
Vill jag att han springer konstant så måste jag trycka hårt på en PAL verra för annars "släpper" så det är inte i fråga om analogt även om det kan låta som jag menar så.
Det är som om man spelar med en glappig kontroll där magneterna o gummit måste rengöras för att det ska gå smidigare men iom att inte samma fel uppstår på den amerikanska så börjar man ju undra

Nåt är det. Isf måste det vara att hårdvaran reagerar snabbare på ett NES än ett annat

 #107846  by elektronhjarnan
 
rogerxy wrote:Den registrerar väl hur länge man trycker ner knappen dock?
Ja, det gör den förstås. Skulle bli rätt svårt att spela annars. :)
 #118696  by WERY
 
00:12:45 på contra. Snart dax o göra en 2p run med Frezyman...
 #118703  by Pinge
 
:good:
vad fick du för tid på andra banan då?? :lol:
 #118742  by WERY
 
Vuaaaaa!? :-k
 #118762  by Pinge
 
ja!
du klarade första banan på 12:45, jag undrar hur det gick på den andra banan i spelet (första basen om jag inte minns fel).... eller fick du game over där?! :lol:
 #118802  by Tawny
 
han kanske menade att han blev game over på den tiden..?
 #118814  by WERY
 
Naeäijää jag varvade spelet på den tiden jueeee [-(
 #118821  by Frezy_man
 
Haha :D

Wery, starkt jobbat. Nær du klarat det utan att dø så lovar jag att du kommer vara dunder stolt och vill klara det ænnu snabbare. Det e helt sjukt nær man kommer upp på den nivån ;)
 #119270  by Pinge
 
jo, frezy o wery lirade lite ihop hemma hos roger, men det var nån av dom som dog en massa hela tiden, minns inte riktigt vem av dom det var :roll:
:lol:
 #119311  by Snutteliten
 
pinge: Det vart ju spelet som fuskade ju. ;)
 #119744  by WERY
 
Snutteliten wrote:pinge: Det vart ju spelet som fuskade ju. ;)
Ja men det var ju mer när jag o BelfegorC4 lirade SMB3. När jag o Frezy sedan lirade Contra så hände det inte lika ofta utan bara några enstaka ggr
 #138218  by WERY
 
Contra 00:12:24 idag. Jag dog inte en enda gång på detta försöket :D Mitt förra rekordet låg på 00:12:45 så det är bara en sekundär förbättring

Fast jag hade hoppats på 00:11:55 typ.

Men om det är något jag tycker är synd med denna omgången så är det att jag inte spelade in detta rekordet, dvs det första där jag klarar det på ett liv. Anledningen till varför är för att denna gången hade jag tur på ett sätt jag aldrig haft förr och hade ni andra fått se det så hade ni förstått.

Jag var på sista bossen där jag dött flera ggr dom senaste försöken. Denna gången överlevde jag och så klarade jag bossen. Spelet är slut och jag trycker stopp på stopp-uret. Sedan vänder jag mig om efter ett papper medan sluttexten börjar med den vanliga melodin. Eller?

Douuu, dou, dou, dou douuu...

douoooooööörrrrrhhhhhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!

Där hängde sig spelet :lol: :badgrin: Hade jag varit i mål 10 sekunder senare hade jag inte fått en ny tid utan fått göra om. Så jag hade tur denna gången att jag var lite snabbare.

Så jag hade siktet inställt på 00:11:55 men fick 00:12:24 och jag har siktet inställt på samma tills jag fått det eller bättre. 29 sekunder kan jag förbättra mitt rekord med, bara jag rappar på lite
 #180945  by WERY
 
Ja då har man gjort lite nya:

Roller Games_USA_00:18:26 spelet är nästan maxat nu
Abadox_USA_00:16:17 efter att ha haft världsrekordet i över ett år har man nu slått det med 20 sekunder. Nästan maxat
Double Dragon_USA_00:27:08 mätte senaste speedrun till 25 minuter fast då använde jag min klocka istället för ett stoppur och det har gjort att jag inte kunnat bekräfta tiden exakt. Jag anser ändå att detta är en förbättring då jag kunnat säkerställa en exakt tid
Metal Storm_USA_00:17:09 var ett spel jag visste att jag skulle göra speedrun på. Jag kunde aldrig föreställa mig att jag skulle lyckas göra en så här snabb tid så fort utan större övning

Tycker föv att denna tråden hör till antingen highscore eller tävlingssektionen då den är resultatinriktad. Kan nån flytta den dit istället?
 #181528  by SuperGamer
 
Jag har själv inte några speedruns av NES-spel att skryta med, men jag har roat mig en del med att titta på andra som utnyttjar helt otroliga buggar i spelen för att klara dem på helt otroliga tider. Jag kan inte tänka mig att någon skulle komma på de här buggarna bara genom spelande, men så medgav spelarna också att de hade fått tips av personer som var djupt involverade i utvecklingen av spelen.

Något av det märkligaste (och snabbaste) jag har sett i speedruns-väg är den här, Metroid på 9 minuter och 25 sekunder. http://www.youtube.com/watch?v=i8l1jw3vFmg (Metroid (NES) speed run in 09:25). Man får kanske inte uppleva så värst mycket av spelet, men nog är det imponerande att se.
 #181535  by SuperGamer
 
Ja alltså, det handlar om att nå gränsen för vad som är speltekniskt möjligt och då vill man inte att spelarens brister i fråga om reflexer och skicklighet m.m. ska sätta några gränser.
 #181536  by Tawny
 
det är som att se en robot springa 100 meter, det kan vara kul att kolla på men jag föredrar "riktiga" :)
 #186856  by AlmostOriginal
 
Får man länka länkar på andras speedruns? :-k
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Instagram #sndb.se