• Speedruns!

  • Publicera dina rekord till NES-spel.
Publicera dina rekord till NES-spel.

Moderators: Highscore, Moderatorer

 #186871  by Tawny
 
Tool-assisted speedrun: Created by using slowdown and savestates (rerecords)

det är ju en annan sorts speedruns, de är också kul att kolla på men det är ku lite olika
 #186876  by Tawny
 
nej jag menade inte så, tänkte bara om du inte visste om det
 #187083  by Pinge
 
TAS är underhållning det med, men inte allas lika ballt som en riktig!
 #307185  by WERY
 
Har under träffens gång gjort olika försök i speedruns på Abadox och Contra etc men nya rekord har uppnåtts i Batman 2 där jag gick ner på 21:07 så nästan en halvminut bättre. I Rygar siktade jag på 45 min men lyckades hamna på 42:36 så det var ju ännu bättre. Då är målsättningen att sänka Rygar till 40 blankt :)
 #307654  by FerretX
 
Frezy ska du vara med nästa spel maraton? och grattis till lilla dottern :) vart själv farsa i maj
 #307875  by Frezy_man
 
Grattis själv! pojk eller flicka?

Menar du SDAs speedrun maraton på MAGfest som förra året?

Nej, jag hoppar över resan över atlanten i år. Har varit där två år i rad. Kan hända att jag deltar genom att koppla upp mig via nätet. Så det återstår att se.
 #307884  by FerretX
 
Pojk vart de här...

Ok synd .. va roligt o se dig göra speedruns ..
 #308040  by WERY
 
Frezy_man wrote:Snyggt jobbat Wery!
Man tackar :)

Blev överraskad på båda 2 då jag dog onödigt mkt på Batman 2 och ändå lyckades slå rekordet. Kanske safade jag för mkt på förra rekordet.

Rygar var jag inte heller säker på att jag skulle förbättra mitt resultat men det visade sig plötsligt att jag hade så bra flyt att jag fick bättre än väntat.

Har fortfarande inte fått tummen ur och skaffat en DVDrecorder men det är ju en ekonomisk fråga :(
 #308066  by 0LD5K00L
 
kan ju lägga upp min SMB speedrun(med rör), men jag får i sådana fall köra ut det igen eftersom att jag inte har en exakt tid på det. Mitt rekord just nu ligger på omkring 5min & 14sek
 #308093  by nes_nerd_no_1
 
Coolt! :)
Enligt TwinGalaxies så ligger världsrekordet (visserligen spelat på NTSC) på 05:08, och PAL-rekordet ligger på 06:37, så då är du egentligen världsmästare på detta spel, om man ser till PAL-rekordet! :)


Deras regler:

Special Rules: Timer starts the instant you hit the Start button and stops the INSTANT you touch the golden axe in the final castle. Time will be recorded in WHOLE seconds ONLY. Use of the Wall-Jump tactic is NOT allowed! You MUST access the Underwater area of 8-4 by using the pipe across the lava pit. Doubling back and using the pipe before the pit to do so will equal Disqualification. Use of ANY Pipe to go somewhere different then the programmers intended is BANNED! You MUST complete the game or your record/attempt WILL be disqualified!

[Wall-Jumping is defined as jumping against a wall [or pipe] in such a manner that a pixel or two of Mario is stuck in the wall [or Pipe] and is able to use that to jump again, far higher then can be done normally. Further definition; Mario cannot be made to jump off of a surface that is 90 degrees perpindicular to the ground. Please note this can be further used to also go through solid objects not normally passable as is disallowed.]

[The Alternative Pipe usage refers to, for example, going through a lone brick while crouched to go through the wall and access World -1, whereas the pipes would normally be Warp Pipes to Worlds 2-4 Respectively. The doubling back on World 8-4 to get to the underwater area is another example]
 #308097  by 0LD5K00L
 
Wow! Finns det ett speciellt för PAL?? :D :D :D , då är det ju bara för mig att posta en speedrun och sedan har jag världsrekordet! :D
 #308099  by nes_nerd_no_1
 
Yepp! Du måste dock videofilma det hela.

Gör ditt bästa en gång, och posta det resultatet i Highscore-delen så ska jag lägga in det! Du kan använda dig av reglerna som jag just postade! :good:
 #308100  by 0LD5K00L
 
Jag har varken walljumpat eller "rör-glichtat" så det här har jag som en liten ask!
 #308101  by Early90s
 
I hate to be that guy, men världsrekord med 1 minut och 23 sekunder av ett 6 minuter 37 sekunders rekord, i ett av världens mest kända spel, där alla genvägar och finputsningar har gjorts :-k Är du säker på att du kör PAL Oldschool? Och på originalkonsol?
 #308106  by 0LD5K00L
 
Jag kör PAL B med en PAL B konsoll, det är jag 100 på, dessutom så ligger ju Frezy_man's PAL rekord på mindre än 6 minuter och 37 sekunder...
 #308107  by Early90s
 
Ok, då är väl rekordet gammalt. Ska själv försöka mig på ett speedrun och se vart jag ligger, har aldrig klarat SMB när jag kört speedrun så jag vet inte tiden. :lol:
 #308114  by WERY
 
nes_nerd_no_1 wrote:Yepp! Du måste dock videofilma det hela.

Gör ditt bästa en gång, och posta det resultatet i Highscore-delen så ska jag lägga in det! Du kan använda dig av reglerna som jag just postade! :good:
Varför ligger då denna tråden kvar i allmänt om det postas Speedruns i Highscore delen? Kan man inte flytta denna tråden dit istället där den passar bättre?
 #308123  by nes_nerd_no_1
 
Tack WERY! Det har du faktiskt helt rätt i! :)

*SWISCHHHHH, så flög tråden in i en annan avdelning!*
 #308584  by WERY
 
Tackar och bockar djupt :love: [-o< =D> (böj-sig-fram-smiley)

Nu blir det dessutom lättare att hitta tråden framöver när man ska uppdatera med nya tider och titlar :D
 #308861  by Frezy_man
 
Jag har klarat PAL SMB på 5:45... Men PAL utgåvan går ungefär lika snabbt som NTSC. Snabbare vid något tillfälle, långsammare vid ett annat om jag minns rätt. Så det PAL rekordet som Twingalaxies kallar officiellt PAL rekord imponerar inte på många.

Jag har nog det snabbaste postade PAL rekordet utan warps. 22 min. 55 s. Fast jag anser personligen inte att det är ett rekord. PAL spelar i samma kategori som NTSC. Åtminstonde tills det inte så skiljer så många sekunder mellan en NTSC och en PAL tid.
 #355322  by WERY
 
Så blev det en första speedrun i The Goonies och jag landade på 21 minuter och 32 sekunder så min bedömning är att det är extremt lätt att speedrunna det spelet men problemet är när man ska finslipa med sekunder då nycklarna och dom tillfångatagna Goonierna flyttas till olika ställen varje gång vilket gör att den som har turen att hitta dessa i dom närmaste dörrarna snabbare klarar spelet så man måste ha tur om man vill ha det ultimata rekordet
Last edited by WERY on 10 Dec 2010, 23:04, edited 1 time in total.
 #355367  by Pinge
 
alltså ganska ointressant att speeda genom ;)
 #355377  by Leopardkungens
 
oldschoolgamer, vad hände med dina förkrossande världsrekord? Video :-w
 #400520  by papadopulos
 
Jag lira igenom smb på 6.02 en sommar för ett par år sen när jag inte hade jobb. Nötte det som en tok! Flickvännen på den tiden arbetade ju å jag arbetade på smb ;P Men världsrekordet då låg typ nånstans på 5.3 lr 5.27 nånting. Kanske dags att ta upp det igen å börja nöta =)
 #400521  by segasonic
 
Glöm inte att spela in. Plötsligt händer det ;)
 #400549  by 0LD5K00L
 
Leopardkungens wrote:oldschoolgamer, vad hände med dina förkrossande världsrekord? Video :-w
Det har jag helt och fullständigt glömt bort att filma, antar att jag kan ladda upp en inom en snarare framtid. :)

...Denna tråden har jag glömt att kolla in på ett tag märker jag. :lol:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Instagram #sndb.se