• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #819873  by Ufouria
 
Ja förmodligen äkta :)
Det finns många A4-blad som har setts med norsk text längst ner medan övrig text är på svenska.

Teorin låter rimlig. Bergsala orkade (eller pengafråga) nog inte bemöda sig med att skicka till någon för att få hela bladet översatt till norska. Som norsk förstår man väl den svenska texten väldigt bra ändå.

EDIT: Är det förresten norsk text i alla SCN manualer (de vanliga manualerna) till NES och SNES spel, eller finns det spel med bara svensk, dansk och finsk text? Har för mig att många manualer bara har de tre språken (vilket gör det ytterligare konstigt att man skulle översätta A4-bladen), fast jag kollar iofs aldrig i manualerna :lol:
 #822578  by Gory-Glory
 
Hej !!

Jag har en europeisk Super Game Boy adapter på gång så jag undrar vad man kan spela för sorts spel på den?

Jag har hört att man kan spela Game Boy spelkassetter och Game Boy Color spelkasssetter med den på Super Nintendo, men funkar det ävenmed Game Boy Advance spelkassetter och annnat på den?

Bara en fundering från mig, jag är himla nyfiken på Super Game Boy.
 #822580  by Ufouria
 
Alla Game Boy Classic (svart-vita) samt några enstaka GBC spel (de som är svarta i "skalet"). De genomskinliga GBC spelen funkar inte. GBA spel funkar inte. Jag kör GBA spelen på Retron 5 - fantastisk upplevelse!
 #822581  by Gory-Glory
 
Hej Ufouria !!

Tack för ditt svar.
Okej så alla Game Boy funkar, men bara Game Boy Color spelen med svarta skal fungerar, då vet jag det.
GBA funkar som sagt inte.

Sen så har jag hört att GameBoy och Super Game Boy är regionfri så man kan spela amerikanska, europeiska och japanska Game Boy spel och några få GameBoy Color spel på den oavsett region !?
 #822593  by Gory-Glory
 
Oj vad bra att alla gamla Game Boy spel fungerar på den :good:

Fungerar även en japansk Super Famicom Super Game Boy i en europeisk Super Nintendo PAL konsol?
Jag tänker då bägge två har rundade hörn, medan den amerikanska har kantiga hörn.
 #822625  by Ufouria
 
Jag tror inte det. De japanska kassetterna ser även ut som PAL men de funkar inte. Troligen det samma med japansk super GB. Passar i konsolen men funkar inte.
 #823899  by Speedmouse
 
En optisk kabel går inte koppla till varken NES eller SNES eftersom tekniken inte fanns då. Om din soundbar har RCA (röd och vit) borde det gå, annars går det ju att ta TV-ljudet via optisk och på så sett få allt ljud som kommer från TV:n via soundbar. :)
 #823903  by Speedmouse
 
Då tolkar jag det som att din bar inte har RCA. Har ingen erfarenhet av omvandlare tyvärr, men i och med att det existerar så bör det ju vara en fungerande lösning. :P

Kanske nån annan här som provat? :)
 #824421  by Gory-Glory
 
Några SNES-frågor från mig

Hur många spel släpptes i Sverige/Norden som SCN?
Vilka spel släpptes i övriga Europa som inte släpptes i Sverige?
Vad finns det för coola/roliga spel som bara släpptes i USA och inte i Europa?
 #824476  by mackan
 
Någon som vet vad det kan vara för problem här?

Upptäckte att bilden, under vissa partier i spel, började glitcha, alltid på samma ställe i en bana. Skruvade upp SFC-konsolen, plockade ur connectorn o rengjorde efter bästa förmåga med både elektronik-spray och alcohol. Byta connector? Eller är det nåt av chipen som gett upp och konsolen är ”död”?
 #824493  by mackan
 
Förresten, fungerar en PAL connector på en SFC? I så fall skulle man ju kunna felsöka lite med en fungerande connector och eventuellt utesluta/bekräfta huruvida det är den som strular.
 #838984  by Toma
 
Hej. sitter och renoverar några Snes handkontroller men gummit i båda är i riktigt dåligt skick (börjat spricka på den ena) och jag under om någon vet var man kan köpa nytt gummi som är så nära originalet man kan komma?
googlat lite men ofta ser jag kommentarer om att gummina inte känns som originalen.
 #838986  by Lirod
 
Jag har tyvärr själv ingen erfarenhet av det men gissar att exempelvis poppe hos Japon kan hjälpa dig. Testa att skicka ett PM till honom.
 #844039  by Speedmouse
 
Nu kom jag över en hyrbox till Secret of Mana i helgen, hyrutgivare Egmont Film. Någon som har kläm på om Egmont hade någon egen märkning på kassetten eller om det helt enkelt var en SCN-kassett utan någon egen signatur?

Har försökt bildgoogla på hyrutgåvor utan framgång.
 #844041  by xpca
 
Dom hyrboxarna med just SoM jag sett på fb inte haft nån kassett.. :/ Men ligger flera Egmont film hyrboxar på tradera nu med kassetter märkt ”yapon” på ovansidan. Kollade på sålda SoM stats och DarkLink köpte ett fint hyrex 2014 kanske har kvar det?
 #845551  by yip_man
 
Håller på att sälja av min SNES samling och lägger märke till att en del spel som jag själv köpt en gång i tiden på bla Leksaksmagasinet har UKV märkning. Bla, Super Pounch Out, Zelda osv.

förekom det någon "gråimport" som jag inte känner till, eller hur kommer det sig att stora handlare som Leksaksmagasinet sålde UKV kodade spel?
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Instagram #sndb.se