• Super Nt

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #825148  by Lirod
 
Image
A reimagining of perhaps the greatest video game system of all time. Engineered with an FPGA. No emulation. 1080p. Zero lag. Total accuracy. The Super Nt is not a plug n' play toy. It is the definitive way to explore Nintendo's 16-bit era. Compatible with the 2,200+ SNES and Super Famicom game cartridge library. Explore and re-live one of the greatest video game systems of all time with no compromises.
Inklusive Super Turrican: Directors Cut!
What if one of the greatest run'n'gun games of all time was never released in its original developed form? In 1993, Factor 5 finished developing the complete Super Turrican for SNES, a 6Mbit title. Unfortunately the game had to be cut down by 33% to 4Mbits. 24 Years later, Super Turrican: Directors Cut is here - on the Super Nt. We're thrilled to preserve this piece of Super Nintendo history and include Super Turrican - Directors Cut digitally on each system. As a bonus, we've also included the original Super Turrican 2.
Källa: https://www.analogue.co/pages/super-nt/" onclick="window.open(this.href);return false;
 #825150  by Ufouria
 
Wow! Känns som de har gjort konsolen åt mig eftersom de lagt in just Super Turrican av alla spel! :D Få som är så kära i Turrican/Super Turrican som jag är :love: & få som värderar Turrican 100 ggr högre än Mario, Zelda mm.

Förstod jag det rätt så spelar man vanliga kassetter på den? Alltså inte som inbyggda spel/roms.

Edit: Nu har jag läst allt. Konsolen har noll fördel jämfört med Retron 5 borstett från Super Turrican - Director's Cut.
 #825151  by Andreas No 1
 
Sen är den rätt ful med, om det spelar någon roll. Coolt med Turrican, även om den spelserien gör sig bäst till Amiga 500. :)
 #825157  by Speedmouse
 
Såg en helsvart variant, då var den betydligt snyggare. Sen känns den ju rätt överflödig dock om det inte är mer än en konsol i stil med Retron 5 och Retro Trio, men bara tar ett format.
 #825172  by Lirod
 
Fördelen är väl noll lagg och ingen emulering?
 #825175  by Ufouria
 
Jag har inte märkt av någon lagg i Retron 5 heller. Har även undrat över vad som är skillnaden mellan att spela ett emulerat spel (typ SNES mini spelen) och ej emulerat spel (typ SNES kassett i original SNES konsol). Märker man någon skillnad?
 #825248  by Elrinth
 
Var först otaggad på den men när de annonserade ut Super turrican skulle komma med den kunde jag inte låta bli.
Fördelen kontra Retron 5:
* Den klarar alla spel
* Den simulerar snes så rätt det bara går
* 1080p
* minimal fördröjning från knapptryckning till att det händer nåt på tvn. Endast din tv står för fördröjningen nu.
* skapad av kevtris som är känd i retroemulationsvärlden för att ha lagt åtskilliga timmar på att researcha hårdvaran och gett communityt tonvis med viktig information.
Last edited by Elrinth on 02 Nov 2017, 09:34, edited 1 time in total.
 #825251  by CM300
 
Nackdelar:
Inget RGB ut, bara HDMI
 #825893  by Elrinth
 
IGN plockar in skaparen av Turrican och Rogue Squadron/Leader-spelen och han får prata om allt ifrån Super NT till allt annat möjligt! :D
https://www.youtube.com/watch?v=JDRkIAFxmrQ" onclick="window.open(this.href);return false;
 #825894  by snotcrow
 
CM300 wrote:Nackdelar:
Inget RGB ut, bara HDMI
Av ren nyfikenhet: Vilken anledning skulle man vilja ha RGB ut? Då kan man lika gärna köpa en SNES som är färdig för RGB tänker jag.
 #825895  by Farbror Barbro
 
Men att hitta en Super Nintendo med bra RGB (dvs 1Chip) har länge varit svårt och relativt dyrt. Således inte särskilt konstigt att önska en analog RGB-utgång med progressiv 15KHz-video.
 #825916  by CM300
 
Exakt, och RGB-modda är dyrt. För min del kan jag lika gärna spela vidare med SNES Mini om det bara finns HDMI.
 #825917  by 1595
 
Konsolen kommer med största sannolikhet kunna spela spel/roms via dess SD-kortport och precis som med NT mini så lär nog Kevtris, som är unikt kunnig och en sann entusiast som dessutom utvecklat såväl NT mini som Super NT, släppa cores till andra system upp till 16-bit. Med NT mini så släppte ju Kevtris kort efter dess release Cores eller simulatorer som enkelt aktiveras via SD-kort och som kan fungera exakt som dess hårdvarumotsvarigheter inom NT minins FPGA exempelvis Sega Master System, Game Gear, Game Boy, Game Boy Color, Atari 2600, Colecovision, SG-1000 med många fler.. Det är nog inte orimligt att vi får se alla de systemen plus andra 16-bitars system som Sega Mega Drive och PC Engine komma som cores till Super NT. Denna möjlighet samt allt som nämnts tidigare här ovan i tråden gör att jag personligen tror detta kan bli riktigt bra. Sen är Analogues kvalitet i deras produkter brutalt hög i jämförelse med exempelvis Retron 5 mfl. :MM
 #830385  by atman
 
Förbeställde denna direkt i oktober, kommer skeppas nästa vecka är det tänkt.

Det här är den enda 0ms-lösningen för 1080p förutom en SNES+OSSC. Och som ni tidigare nämnt kommer denna troligen få de flesta 8-bitars coresen som NTM fick.

För övrigt kommer Analogue släppa en HDMI->RGB Converter för att få analog-ut. Hurvida den downscalar ner till 240p förtäljer inte historien, men man kan ju hoppas.

Fördelar över Retron:
0ms lagg. Testa, man vill aldrig tillbaka till EMU-lagg.
Kompatibel med flashcarts så som Super Everdrive och SD2SNES.
Behöver inte hitta "rätt" SNES eller modda för att få bra RGB.
1Chip SNES+OSSC är troligen dyrare än en SuperNT.
 #830389  by Lirod
 
Härligt, du får posta lite bilder när du fått hem den!
 #830703  by JHN
 
My Life in Gaming släppte precis en video där de tittar närmare på Super Nt med Analogues FPGA-utvecklare Kevtris.
(Off topic men kul kuriosa: Det finns en distansbaserad yrkeshögskoleutbildning inom inbyggda system/FPGA. http://yh.agstu.se/programinformation/" onclick="window.open(this.href);return false;)
 #830727  by atman
 
Har fullkomligt ramlat in reviews under "släppdagen". Har väl bara varit bra gehör av vad jag sett.
My life in gaming brukar vara EXTREMT petiga och har de inget vidare att anmärka så känns det tryggt. Det som var kul att höra att det var gott om plats kvar på FPGAn också för mer features.

Fick mitt tracking# nyss, leverans fredag.
Återkommer med lite krisp.

Beställde SFC versionen, brorsan körde på svart.
 #830799  by hiro
 
Beställde också SFC versionen i början av January, men verkar inte skickat min än. Så sjukt nyfiken på den! Jag menar en HDMI Super Game Boy 2 i vardagsrummet liksom ^^
 #830880  by bugkey
 
Fick min igår, betala lite mer för express leverans. Sjukt imponerad än så länge. Jag har en 60tums hdtv och bilden är riktigt krispig och ljudet är så mycket bättre än vad jag trodde ett snes kunnde leverera. Har inte pillat så mycket med alla inställningar än, har bara kopplat in och spelat och det funkar kanon.

Förpakningen och presentationen av konsolen är också 10/10.

Kvaliten på själva konsolen är högre än vad man uppfattar från bilderna.
 #830961  by atman
 
Fick min också i fredags. Den är verkligen gedigen.
Som du säger ljudet är otroligt! Den drar ju ut ljudet digitalt och får ut 48kHz istället för default som jag tror är 32kHz.

Ska man spela SNES på platt-tv är detta Rolls Royce varianten. :)
Återkommer med bilder!
 #831089  by Elrinth
 
fick min i fredags, men hämtade ut den igår. har ej packat upp ännu. riktigt nice at jailbreak firmware med möjlighet att ladda roms via sdkort slotten. Nu om de lyckas simulera specialchippen via hårdvaran så kommer man inte behöva beställa någon sd2snes. Det är dock inte verifierat om det finns planer för att simulera specialchippen.
 #831391  by Elrinth
 
Testade lite Super NT idag och flummade lite :)

https://www.youtube.com/watch?v=KIJZAj6ukOg
 #831399  by Speedmouse
 
Trummis, superhjälte OCH youtuber! :o
 #835091  by likeguitars
 
Jag beställde från Analouge en söndag och fick konsolen på onsdag. Den skickades direkt från lagret i Vegas. Köpte den svarta modellen. 500kr i tullavgift. Totalt 3000kr med tull + en trådlös kontroll från Inet (8bitdo SN30).

Jag har testat de flesta emulatorer. Kört rätt mycket med min rpi - retropi. Analougen slår allt. Inget lagg (kör gaming mode på tv:n) och snygg bild och miljarder möjligheter till inställningar. Ibland häpnas jag av den fina vassa grafiken.

Jag kommer inte att jailbreaka min utan bara uppdatera firmware. Samlar enbart japanska snes-spel 👍. Har som regel att inte köpa ett nytt spel innan jag klarat det som jag spelar för tillfället.

Nu blev detta ett långt inlägg men jag är sjukt nöjd med min maskin och Kevtris är verkligen en hjälte. Nintendo borde anställa honom. Nintendo hade kunnat göra så mycket med sin legacy och pysslat om sina retrofans :good:

Hoppas att Analouge släpper en billigare variant som spelar nes och famicom. Då är framtiden räddad \:D/

Edit:
Glömde nämna ljudet. Det är fantastiskt. Tar det direkt ur mina studiomonitorer.

Ny intervju med Kevtris
Last edited by segasonic on 13 May 2018, 09:52, edited 1 time in total. Reason: Dubbelposta inte med kort mellanrum, tack!

Instagram #sndb.se