• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #739050  by HighChaparall
 
Super Smash TV har nämnts flertalet gånger ovan, men tåls att nämna igen.

Flera är:
Pocky & Rocky
Super Tennis
Darius Twin
Turtles in Time
Goof Troop
Zombies ate my Neighbours
Mfl
 #739064  by WERY
 
Super Mario Bros 4, Return of Double Dragon, Captain Commando, Donkey Kong Country 2

Formatet har många bra actionspel men jag ägnar mig allt för lite åt det numera
 #739140  by Huntbeach
 
mystemo wrote:Jag har köpt NOE versionen av Pocky & Rocky och det visade sig att introt i spelet saknar text men allt annat i spelet fungerar perfekt. Jag har rengjort spelet väl och tagit ur och satt i kassetten flera gånger men texten saknas fortfarande.
Jag har kollat lite på nätet och på vissa sidor säger de att det inte är någon text i den europeiska versionen medans andra sidor säger att det är text men vissa europeiska konsoler har problem med att visa den.

Har för mig att det var text när jag hyrde spelet förr i tiden men det kan vara jag som minns fel eller så kan det ju också vara skillnad på SCN och NOE versionerna.

Någon här som kan ge ett definitivt svar på frågan?
Jag har ett Pocky & Rocky märkt SNSP-KK-SCN där det inte heller är någon text.
Har testat på mitt NOE-SNES samt barndoms-SNESen hemma hos morsan som är svensksålt men det är ingen text på någon av dem.
Tycker det är jävligt skumt för jag har spelat det när jag var yngre och är helt säker på att det var text i spelet (inte samma kassett dock).
 #739143  by Glowsole
 
Lyckas inte få helskärm på min thompson crt tv när jag kör med RGB. Vad är felet? Bilden är inte full på högra sidan och det blir ett linje högst upp ibland också.
 #739148  by Farbror Barbro
 
När jag kör Mega Drive på en CRT så blir bilden också lite förskjuten åt vänster, troligtvis på grund av upplösningen och därmed inget fel. Men vilket bildförhållande? 16:9 (widescreen) eller 4:3 ("normalbild" som vissa säger)?
 #740341  by T-ugn1
 
Ang pocky rocky så har jag också haft lite problem med det spelet, dock annat problem och annan version ;)

Har en NTSC cart som i mitt ena snes inte hade någon musik och efter stage 1 så låste sig spelet, testade göra rent osv, men ingen förändring. antog att det måste vara något fel på spelet och det har blivigt osidolagt tills för någon vecka sedan då jag fick för mig att prova det igen, men då gick det inte ens igång. Tjejen tyckte jag kunde prova i min andra snes (som har varit nedpackad ett längre tag då den inte är moddad för sfc spel så har jag inte sett nån annledning att ha den framme) jag trodde inte det skulle göra någon skillnad då jag inte haft något problem med konsolen med något annat spel, men till min förvåning startade det utan problem och fungerade som det skulle.

Kan det vara så att mitt snes bara är slitet och borde det inte isf visa sig på något annat spel?
 #741582  by SCHNEIER
 
Hur länge håller batterier på exempelvis Zelda?

Mina sparfiler på Zelda till NES håller fortfarande, men tycks inte haft samma lycka med mitt Zelda ALink to the Past till SNES.

Spelat ett par gånger och sparfilen har funnits kvar. Nu, ett par dagar sedan jag spelade sist, är den borta. Startar en ny sparfil och den är kvar efter omstart. Var det bara något tillfälligt, eller försvinner sparfiler bara lite hipp som happ om batteriet är dåligt?
 #741595  by segasonic
 
Beror på hur ofta kassetten spelas/spelats.
Är batteriet dåligt kan sparfilerna försvinna lite då och då.
 #741608  by SCHNEIER
 
Aha, det där med reset-knappen får jag nog tänka på till att börja med. :)

Får kanske testa att byta batteri om det upprepar sig. Störigt med förlorade sparfiler.
 #741670  by SCHNEIER
 
Jag kör PAL.

Får testa att kopiera filen till andra platser också som backup, fast antar att alla tre platser försvinner om batteriet börjar vackla.

Fast det finns ju lite krut kvar i det uppenbarligen, så kan vara värt att testa.
 #741671  by segasonic
 
Byt batteriet direkt istället så slipper du bli besviken senare.
 #741673  by SCHNEIER
 
Det låter som en plan.

Är det ett vanligt fenomen på SNES att man får ljud utan bild? En reset brukar lösa det, eller en liten vrickning på kassetten. Antar att en rengöring behövs.
 #744828  by Bellund
 
Jag kom över den här för en tid sedan och börjar fundera på vart den kommer ifrån.

Min första tanke är väl Thailand eller något annat turistområde.

Någon som har sett en sådan här förut eller vet något i alla fall så är jag tacksam för alla svar.

Ursäkta de gigantiska bilderna men har dålig forumvana. :)

Image
click image upload

Image
img host
 #745287  by SuperGamer
 
Med dubbla KO ser det inte direkt officiellt ut. Sen så ser Kens byxor ut att vara i kortaste laget, nästan som trekvartsbyxor. Thailand är nog ingen dum gissning.
 #745625  by Bellund
 
True, såg nu att det står "ultimate warriors" också. Men bra poäng där med byxorna, det hade jag aldrig tänkt på.

Stort tack för svaret. :)

Lägger ut den på tradera och se om någon vill ha den.
Last edited by segasonic on 07 Mar 2015, 17:24, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!
 #745977  by Spagh1i
 
Ett av spelen som planeras att införskaffas vid tillfälle. Jag önskar därför veta lite mer om detta spel i CIB. Det finns tydligen olika exemplar och innehåll i boxen. Petig som man är, är man ute efter den svensksålda versionen, eller iaf ett hopplock med rätt innehåll.

Jag kikade lite på spelet i informationsdelen för svensksålda spel, och varken karta eller manual verkarvara inkluderat i den svensksålda boxen (endast ett a4). Sen verkar kasett och box vara märkt eur, hur kan man då se om det är svensksålt??

Tacksam för svar

// en okunnig nybörjare.
 #746100  by justschill
 
Karta och manual ska allt vara med. Om du vill vara säker på att en box är svensksåld så får du leta efter en med svensk prislapp, vilket inte alltid är det lättaste. Kassett kan man nog aldrig avgöra om den är svensksåld eller ej.
Det skulle i så fall vara om du köpte ett exemplar av en person som ägt det sedan det köptes i affär.

EDIT:
Så här bör rimligtvis en svensksåld version se ut:
Image
(Bild lånad av Priest)
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 24

Instagram #sndb.se