• Fråga Dr. Mario SNES-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #746288  by Cleareyes
 
Förekommer det fakeutgåvor av super metroid big box? tycker det utomlands dykt upp rätt många i misstänkt bra skick på sistone för att, väl, vara en rätt ovanlig titel...
 #746307  by instinqt
 
Den är inte särskilt ovanlig i UK iom att den var deras 'standardutgåva' så vitt jag vet. Gör en sökning på avslutat på ebay.co.uk och räkna antalet normala vs big box så ser du rätt snabbt vad jag menar :)

Aldrig sett en repro av den heller, men jag har inte tittat så noga senaste 2 åren.
 #746472  by LeeKayBee
 
Yes som tråden heter så äger jag en PAL SNES MODEL NO: SNSP-001A(SCN). Köpte en rgb-kabel till denna men den vill inte visa en röd signal. Jag testade kabeln med en annan snes med samma MODEL NO men med (FRG) i slutet och på den enheten fungerade kabeln perfekt. Är det något vanligt problem med min modell utav snes eller har jag bara helt enkelt pajjat den på något vis?

Något proffs där ute som vet?? :-k
 #746473  by Farbror Barbro
 
Hmm, knivigt. Det är möjligt att kontakten som sitter i själva konsolen har glapp av något slag, för om du får rött med komposit eller RF så är PPU:n inte trasig (signalen renderas först i RGB och moduleras till komposit och sist RF). Kan väldigt lite om Snes, men vet att på vissa modeller så kan vissa resistorer i RGB-kablar förstöra signalen fast om så är fallet måste de lödas bort på alla tre ledare och däri försvinner sannolikheten att det vore det aktuella problemet.

Förutsatt att du verkligen fick RGB och inte komposit med kabeln när du provade den på den andra konsolen? Komposit används som synk och om t.ex. SCART-kontakten glappar så händer det att monitorn visar upp kompositsignalen istället för RGB.
 #746474  by LeeKayBee
 
Amen precis! Jag får rött när jag kör genom rf eller den vanliga gul,röd och vit in i en scart adapter (komposit). Är säker på att det är rgb den andra snes enheten visar i och med att man kan skarpheten i pixlarna. Sedan har jag även en Bang Olufsen tv som lite lustigt switchar till komposit mode när man trycker in menu. Och när jag har den fungerande enheten med rgb kabeln inkopplad och den visar bilden fint och sedan trycker på menu så ändras bilden till komposit och på det viset vet jag att det är en fungerande rgb-signal som visas och inte en komposit i och med att bilden ändras när jag trycker på menu ( Yes jag vet, låter väldigt märkligt och jobbigt men det är tydligen så det är ^^ )

Ok, så om jag har tur så kan det vara att det bara är glapp då och att det kanske kan fixas med nån som har koll på löderi? : )
 #746475  by Farbror Barbro
 
Förstår helt och hållet vad du menar. I så fall är det inget fel på kabeln.

En sak som du skulle kunna göra är att försöka rengöra kontakten på Snes'en med tops och elektronikrengöringsspray på samma sätt som man rengör ett vanligt spel på kretskort. Det låter förvisso långsökt att problemet skulle ligga just i kontaktytan men det vore värt ett försök. Här är ett schema över utgången.

Image

Alltså kontakten längst upp till höger. Kolla om du kommer åt den. Det här borde vara en lätt fix då det inte är något fel på något chip eller dyl men då jag aldrig har jobbat på Snes riktigt så spekulerar jag just nu.
 #746481  by LeeKayBee
 
Alright! Aa nej sjukt skumt är det, av-utgången har ju haft den här lilla luckan på sig också hela tiden typ för att när jag var liten körde man med rf och det är på senare dar man blivit lite rgb sugen : ) Men jag ska självklart testa att rengöra den och se om något händer, återkommer när jag gjort det : ) Var kan man enklast hitta elektronikrengöringsspray? Tack för all info du kommer med Farbror Barbro!
 #746482  by Farbror Barbro
 
Bör gå att hitta på t.ex. Biltema, Jula, ClasOhlson, Kjell och Company etc.

Ytterligare en möjlighet vore att utgången har glapp med moderkortet och det kan ha varit ett tillverkningsfel. Mycket lustigt i vilket fall.
 #747029  by LeeKayBee
 
Hmmm näää ingen lycka med elektroniksprayen, tror jag gnugga den 5 ggr eller nåt ](*,) Är det så att jag har sån himla otur att jag har haft ett felproducerat snes hela mitt liv?? Haha fan skrattretande!
 #747119  by Sonefors
 
Försökte spela en helt vanlig PAL SMAS/SMW-kassett i min moddade SNES igår och fick upp detta. Någon som upplevt något liknande? Allt var korrekt inställt och kassetten fungerar i en omoddad konsol samt har fungerat på denna förut.
Attachments:
image.jpg
image.jpg (1.19 MiB) Viewed 12357 times
 #747887  by LeeKayBee
 
Nää ingen aning Sonefors. Däremot så är det exakt så där mina spel ser ut när jag startar dem på mitt snes. Ser ut som att min röda rgb-kanal är paj på mitt snes vilket är sjukt konstigt : / Fungerar andra spel som vanligt på konsollen?
 #749427  by Problemmannen
 
Tjenare!

Är lite smått osäker på om jag postar denna i rätt del av forumet, men hoppas någon flyttar den till rätt sektion om det är fel.

Jag har ett SNES Jr (SNS-101) som har färgproblem, ibland startar den med färg, ibland startar den utan (dvs svart-vit).
Jag har testat med andra kablar, annan TV, flertalet spel, jag har öppnat enheten och rensat det lilla dammet som fanns.
Jag har läst runt lite på nätet om eventuella metoder att fixa detta, det dumma är att det är ytterst får som har samma moderkort/konsol som jag, vilket resulterar i att det plötsligt blir svårare att hitta vad som är orsaken :( Många har sagt att man ska pilla lite på crystal clock delarna (crystal oscillator), vilket jag har gjort men sker ingen ändring.. tog en bild på vad jag TROR kan vara orsaken, men hoppas att någon här inne kanske verifiera eller bidra med ytterligare information om vad som kan vara som jävlas :)

Det röda jag har ringat in verkar vara en dubbellödning, ska jag ta bort denna så de inte hänger ihop längre?
Det gula jag ringat in är ett hack i kortet som verkar slå rakt över ledningen, kan det kanske vara att jag behöver löda över så det får kontakt igen?

Image
 #749829  by ibt
 
Tjena

Har letat som en galning efter ett svar, hoppas nån här kan veta.

Har en kassett med Doom där jag har en kod på framsidan där det står:
SNSP-AD8P-SCN

men på baksidan står det 02-SNSP-UKV längst ner i högra hörnet.

tyder detta på att någon har bytt framsidan och att kretsen kommer från england eller levererades dom med denna klurighet från bergsala?
jag hittar hundratals sidor som beskriver regionerna samt koderna och allt möjligt men inget som svarar på frågan.

/alex
 #749830  by Dannejaha
 
Det står ofta UKV på baksidorna på SNES och det är framsidan du ska kolla på för version. Vet inte exakt vad det på baksidan innebär dock... Tror inte att bak eller framsida är bytt :-)
 #750054  by Problemmannen
 
Jag har ett amerikanskt spel (magical pop'n) som jag misstänker är en egenkopia.. men oavsett...
Jag försöker spela den på min SNES Jr, då får jag fram att den spelas på fel region-konsol.
Fick nu även hem mitt Amerikanska SNES, där får jag ingen bild alls... (Testade Mega Man Soccer precis innan och det startade utan problem)
Vad göra nu? :D
 #751236  by billyohgren
 
Jag spenderade söndagen till att reparera ett amerikanskt SNES av första versionen (den med lila knapparna) som varit rätt risig.

Eftersom jag bara har ett enda NTSC-spel, som dessutom är japanskt och som jag tror kan vara trasigt så vet jag inte om jag lyckats laga min konsol.

Enheten startar, dvs lampan lyser, men skärmen är helt svart. Samma gäller om jag stoppar in ett PAL-spel.

Vad ska hända när man stoppar i ett spel från fel region? Blir skärmen svart eller ska man få upp ett meddelande?
 #753156  by cefa
 
Jag har ett minne från barndomen där jag spelade Jurassic Park till SNES hos en kompis i kvarteret och att han hade en karta till detta spelet. Väldigt snygg var den, likt kartan till Zelda: A Link to the Past.
Jag har letat efter denna karta väldigt länge men kan icke hitta nått om att den ens existerat. Ser den aldrig på Tradera och inga bilder på google heller.
Så nu till frågan. Fanns det någonsin en vikt papperskarta till Jurassic Park till SNES eller sviker mitt minne mig så fatalt?
 #753512  by brand1bil
 
Hejsan - försökte söka efter nån redan existerande tråd kring detta men kunde ej hitta nån.

Jag undrar om nån här har koll på in-game språk i olika spel till SNES. Dels om det finns några generella regler - t.ex. "alla spel efter 1994 har tysk text i tyska utgåvor"? Sen undrar jag om det finns dokumenterat någon stans vilka spel som har vilket in-game språk. T.ex. vet jag att jag ägde ett tyskt Mega man X för 10-12 år sen som var helt på engelska i spelet (manual o box va så klart übertyskt).

Anledningen till detta är att jag vill ha mina spel på engelska men är helt lugn med att köpa t.ex. tyska eller spanska utgåvor om det är billigare än UKV eller AUS (och såklart SCN).

Svar gällande detta uppskattas!
 #753874  by SuperGamer
 
NOE kan vara på engelska eller tyska, men NOE/SFRG är (alltid?) på tyska.
 #753890  by aerobert
 
Det roliga med Metroid SCN är att du måste välja tyska eller franska till introscenen. Du kan inte välja utan undertext. :)
 #754178  by Azox
 
Någon som har tips på vart och vilken kabel man ska ha för bästa bildupplevelse till snes?

Har hittat den här sidan men förstår inte vilken Sync man ska välja?

https://www.retrogamingcables.co.uk/sup ... 3fb4c077bb
 #755017  by billyohgren
 
Är det någon som provat fodralen från Stonage gamer till SNES?
Jag har insett att jag aldrig kommer ha råd att köpa boxar till t.ex Secret of mana, Prince of persia, the lost wikings osv så jag tänkte antingen köpa UGC (universal game case), reproboxar som liknar originalboxarna men som förhoppningsvis innehåller någon text om att dessa inte är original, dessa http://www.stoneagegamer.com/bitbox-snes.html eller bara lägga kassetterna i en skolåda.

Någon som har lite input/erfarenheter?
 #756582  by Lurx
 
Jag införskaffade mig ett amerikanskt snes utan strömadapter och har nu köpt en passande plugg till snes + strömadapter med rätt ström och spänning.
Jag ska lödda ihop dessa men är lite osäker på hur polariteten är vänd på pluggen.

Ser det ut som på bilden här nedan eller är det tvärtom?
Image
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 24

Instagram #sndb.se