• Senaste avklarade SNES-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör SNES.
Diskussioner om allt som rör SNES.

Moderator: Moderatorer

 #743546  by SCHNEIER
 
Spelat och klarat Super Castlevania IV för första gången. Körde det på Wii-U. Var inte så svårt som jag föreställt mig, men förbaskat roligt! Klockade in på strax under 6 timmar.

Funderar på att köpa Castlevania Dracula X, fast det väl bra mycket svårare?

Upplevde rejäla slowdowns på vissa ställen. Kändes inte särskilt skoj, särskilt då det påverkade rejält och ledde till ett par förlorade liv. Är det vanligt förekommande på andra SNES-spel?
 #743562  by HighChaparall
 
Kämpade på bra nog! Men precis som i många andra spel gäller det att hitta mönster och sweet spots. Jag klarar mig fram till sista banan med no-damage utan problem, sedan bryter helvetet lös - värst är de eremitkräft-liknande asen som skjuter ringar runt sig. Själva sista bossen är ingen match direkt. ;)
 #743567  by HighChaparall
 
Sjukt bra spel ju! Men trodde aldrig jag skulle ta mig igenom det... Köpte det i mellandagarna på spel och sånt. Tyckte det verkade vara en grym shooter som dessutom hade co-op läge.

Spelade en sittning samma dag och kom med nöd och näppe igenom första leveln. Man dör - hela tiden - för minsta lilla.

Jag spelade det tillsammans med två polare förra helgen och lyckades spela igenom drygt halva spelet. Tänkte att det inte kunde vara så svårt.

Sista banan är galen - resten är överkomligt - till och med lätt på sina ställen.

Ett spel som jag däremot insett att jag nog aldrig tyvärr kommer kunna klara är Actraiser - den sista bossfighten innebär ALLA bossar + en slutboss som revivar... Nej, det lär inte hända. Så jäkla trist - för jag älskade det spelet redan från start. Grymt med både strategi och plattformsaction.
 #743591  by RobTho
 
Blev klar med Gunman's Proof idag, riktigt skoj litet spel! Harvest moon/Earthbound grafik och humor med Zelda-dungeons (dock utan pussel!)
 #743594  by Kibbe
 
Håller helt med angående GP! Spelet är verkligen inte stort eller långt, men det lilla man får är verkligen fantastiskt bra. Som ett sockersött mini- A Link to the Past.
 #743649  by segasonic
 
Det andra SNES-spelet jag klarat i hela mitt liv!
Skulke nästan vilja påstå att det är klarat till 100% :good:
20150215_165719.jpg
20150215_165719.jpg (812.61 KiB) Viewed 25290 times
20150217_180238.jpg
20150217_180238.jpg (1.53 MiB) Viewed 25290 times
 #743680  by HighChaparall
 
@instinqt: Word! Bättre än såhär blir det inte - grafiken, musiken, kontrollen, flytet, svårighetsgraden. SMW går inte att ogilla! Och grattis Segasonic!
 #745179  by Nightstalker
 
Zelda 3 blev spel nummer 21 i år :)
Det var nästan lika bra som jag kom ihåg det. Att få slut på magi där det behövdes för att komma vidare krävde ju att man gick och dog...eller har jag missat något? Kan man klara sköldpaddan utan magi? Fick slut på mana i sista slottet där man skulle tända eld och hittade ingen påfyllning.
Det var ju dock bara på två ställen som det hände och resten av spelet är ju underbart :)
 #745986  by Kahn
 
Det va svårt i början eftersom alla pussel va lite hemliga, men man lär sig efter hand :)
Jag gillar att de känns verkligen känns som att man spela ALTTP, fast med en svårare tvist. Bossfighterna är värre!
 #746055  by Ludu
 
Wait what? :? Jag spelade Demon's Crest och klarade tre eller fyra banor. Sen fanns det bara ett ställe utmärkt på kartan så jag flög dit och spöade bossen. Plötsligt är spelet slut :|

Tydligen fick jag det dåliga slutet men eftersom jag körde allt i sträck måste jag börja om från början ](*,)
 #746099  by Speedmouse
 
Det är det värt. Demon's Crest är ett himla bra spel. ;)

Gjorde samma misstag första gången jag spelade det och körde mer straight forward, men tycker man får mer behållning av spelet om man utforskar lite. :)
 #746112  by Ludu
 
Jo det gick rätt snabbt att ta sig till där jag var när jag kunde med bossarna :)

Just eftersom han inte kändes slutbossig alls körde jag bara på och tänkte börja utforska när jag låst upp så mycket förmågor som möjligt. Tji fick jag :P Fast som du säger, det gjorde inte så mycket att börja om då spelet hittills är fenomenalt :D

Jag får återkomma när jag klarat ut det på riktigt ;)
 #746133  by Speedmouse
 
Nja, det var nog en bråkdel av spelet du tog dig igenom då. Det är ju lite metroidvania light över det, så man tar ju sig vidare från områden man besökt tidigare med hjälp av uppgraderingar och så. Trevligt spel helt klart. :)
 #746177  by Ludu
 
Klart å betart! :D Nu har jag kört hela spelet inklusive den riktiga slutbossen :good:

Efter att ha finkammat de första sex banorna till fullo saknade jag ändå tre föremål: två life ups och en talisman. Jag hade fört anteckningar om vad jag hittat vart så jag letade fram en checklista och jämförde. Tydligen hade jag tagit allt, det var bara att de sista fanns ute på världskartan och på sista banan. Sjukt taskigt :lol: Det är nästan som om en av de åtta hjärt-tankarna eller en benuppgradering skulle vara gömd på Sigma-banorna i MMX. Jag hade ju medvetet undvikt den banan för att inte göra samma misstag som första svängen. Även skallningsgrejen var lite elak, jag hade hittat Level 2 av en slump men trean kändes långsökt.

Kontentan av hela paketet: underbart! :birdo: Det överträffade mina förväntningar och blir lätt ett av de spel jag plockar fram nu och då bara för att springa igenom. Dock bara huvudäventyret, bonusbossen kan dra nåt gammalt över sig. Jag gillade att banorna inte var överdrivet stora men ändå uppmuntrade utforskning. Det var även lätt att hålla reda på vägkorsningar och att det inte blev för mycket labyrint. Superb svårighetsgrad bortsett från ovan nämnda skurk. Till er som lagt upp Demon's Crest i Senast Köpta-tråden, plocka fram kassetten och spela för all del :good:
 #746229  by Speedmouse
 
Jo, det är helt klart ett lite bortglömt och underskattat spel. Tycker också att spelet har en bra och balanserad svårighetsgrad fram till slutbossen då det stegrar rejält, plus att bonusbossen som du säger är mer eller mindre ett skämt. Går säkert att spöa den om man övar tillräckligt mycket, men det tålamodet har man inte. :P

Absolut ett spel man plockar fram för att springa igenom ibland, vet inte hur många gånger jag gjort det. :)
 #748215  by snotcrow
 
Klarade precis Super Donkey Kong som det heter på SFC. Har spelat det lite då och då över ett halvår. Men idag fixade jag äntligen det :)

Först luringen på sista bossen:
Image

Sen % och sluttid ingame(ta det * 5 så är det mer likt verklig speltid):
Image
 #749522  by rakapparat
 
Spelade igenom Magical Pop'n till SFC igår!

Sjukt fina sprites och en gullig blond japansk prinsessa tillsammans med fiender som pingviner med svärd, pingviner i tanks och med bossar som jätteblommor och dödskallar - Vad kan bli fel?

Tight kontroll, härliga plattform segment, lite pussel och bra musik gör det till ett härligt spel. Lite enkelt för vissa säkert men lagom i min mening!

Image
 #749938  by Ludu
 
Puh, nu är jag äntligen en Super Mario Kart-expert (om man ska tro gratulationsmeddelandet)! Jag tog mig till Rainbow Road på 150cc med guldchans flera gånger men trots att själva banan inte gav mig några problem gjorde motståndarnas frenetiska knuffande det ](*,) En gång hade jag drömläget med blixt i hand och ett varv kvar. Tror ni inte att jag just innan jag ska använda den blir inknuffad framför en thwomp och sedan inte kan ta mig därifrån #-o Tack och lov kunde jag racet därefter knipa en tredjeplats som var allt som krävdes för en guldpokal. Att använda en svamp på upploppet och komma upp från femteplats var rätt tillfredsställande.

Nu när jag klarat 150cc kan jag erkänna att det framöver bara kommer att spelas på 50cc och 100cc. Frustrationen i att för hundrade gången bli nertacklad i vattnet på sista varvet av Donut Plains 3 av en gummibandsstolle är bara för mycket. Kul spel, men på tok för svårt av fel anledningar! Själv föredrar jag F-zero när det gäller SNES-racing.
 #750363  by rakapparat
 
Image

Nu är det över! Donkey Kong Country 3 co-op med Ashaman. Kan säga att jag inte riktigt uppskattar Kiddy Kong i spelet utan Dixie är 100 resor bättre.
Banan där man ska hoppa på krokodiler med soptunnelock som sköld suger gammal getpung, bara som ni vet. Jag är osäker på hur jag skulle ranka spelen men jag tror 1,3,2.
 #752664  by Ludu
 
Super Star Wars! Grymt kul om än frustrerande på sina ställen :) jag fick börja om från början ett antal gånger men till slut fick jag relativt smärtfri genomspelning.

Jag blev väldigt sugen på Indiana Jones Greatest Adventures, är det någon som kan rekommendera det? Jag tänkte då det verkar vara väldigt liknande stuk på det.
 #752670  by Speedmouse
 
Indiana Jones är hyfsat identiskt rent speltekniskt, det som skiljer beror främst på att spelet utspelar sig i en annan värld och att karaktären har piska istället för ljussabel. Gillade du SSW kommer du gilla detta. :)

Det enda som är lite trist är att första filmen utgör merparten av spelet och de två andra springs igenom ganska kvickt.
 #752783  by Ludu
 
Låter lovande! :)

Har tragglat mig igenom Super Empire Strikes Back men förstå min besvikelse när det efter eftertexterna står "Now try Brave (normal) Mode" :(

Tydligen råkade jag byta svårighetsgrad när jag var på Dagobah ](*,) Jag lade lösenordet till första Dagobah-banan på minnet men när jag skrev in det blev någon bokstav fel. Jag kollade upp passwords och märkte att det jag kom ihåg skiljde sig markant från det som stod på gamefaqs. Jag tänkte att det var för att jag samlat på mig Force Powers. Surprise surprise, jag hade råkat scrolla till Easy Mode-lösenorden och fortsatt spela igenom hela spelet därifrån :/ Extra surt eftersom jag tyckte att svårighetsgraden var mycket lämpligare efter Hoth.

Nåväl, nu kan jag banorna så imorgon fortsätter jag från Dagobah på riktigt! Som det ser ut nu måste jag säga att första spelet är betydligt bättre.

Edit: jag började dagen med att bocka av Brave Mode. Phew, det var inte lätt :$ På sätt och vis är Empire lättare än föregångaren då man får lösenord vid Game Over. Man måste inte börja om från början helatiden. Däremot känns det som att det är för mycket kaos och lite väl turbaserat. En boss som jag var väldigt nära att besegra flera gånger gick ner på fem sekunder när jag vid ett tillfälle råkade få en thermal detonator just innan.

Nu är det avbockat men ska jag vara ärlig lär det bli Easy på framtida varv. Allt kändes mer rättvist och roligt när jag spelade igår. Visst, det är tillfredsställande att äntligen klara något väldigt svårt men som sagt handlade det mest om tur. Exempelvis om man slumpvis hittat hälsouppgraderingar (som försvinner när man dör/kommer till en ny bana) eller vilka attacker bossarna valde att göra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Instagram #sndb.se