Page 3 of 4

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:02 Feb 2014, 15:56
by Widar
Då ska det funka.. Köpte du dem nya direkt från retrousb? Isåfall skulle jag kontakta dem.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:02 Feb 2014, 19:05
by andersb80
Nej den är köpt av någon här på sidan

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:08 Jul 2015, 08:22
by Kreese
Installerade en ny custom firmware på mitt PP. Läs lite mer om det här:
http://manuloewe.de/main/index.php
http://forums.nesdev.com/viewtopic.php? ... &start=570

OBS! Installeras på egen risk.
Uttnyttjar högre upplösning i menyn så man ser längre filnamn.

En liten fråga angående Super CIC + PowerPak. Funkar det att switcha till NTSC på en Super CIC:ad PAL enhet och sedan spela en amerikansk/japansk Rom? Egentligen är jag väl bara ute efter att kunna switcha mellan 50/60 Hz.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:08 Jul 2015, 12:43
by mrTentacle
Menar du att Super CIC modda konsolen? Det borde gå, man ska kunna välja läge med reset knappen.

Inte för att jag har en super cic moddad konsol eller en PP

"You can change between 50/60Hz and Auto Function by pressing the Reset Button for longer as around 0,5 sec.
The current Status is shown by the DUO-LED. (red=60Hz, green 50Hz, orange=Auto).
After releasing the Reset Button the mode will be active.
The SNES will not reset at this moment."

Mer här
http://wolfsoft.de/wordpress/?p=603

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:14 Jul 2015, 00:43
by Kreese
Jag tror jag kör på alternativet att köpa en Super Famicom. Känns som det är säkrare om man vill ha kopplad till en Framemeister.

Jag nämnde ju den nya firmwaren till PowerPak tidigare. Så här ser det ut för mig numera med denna custom firmware jag installerat:

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:14 Jul 2015, 07:50
by Widar
Ser ju riktigt bra ut, Kreese! Funkar det som det ska i övrigt med sparningar o.s.v.?

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:14 Jul 2015, 22:37
by Kreese
Jag hade förhoppningar att det skulle kunna skapas "save-filer" av sig självt. Men så är inte fallet utan det är som förut.

Lägger man save-filerna i x:\powerpak\saves så laddas de automatiskt in i alla fall. Det är faktiskt inte superjobbigt att skapa dessa manuellt.

En lista på alla spel som har batteribackup vore fint. Så kan man sitta och pilla in dessa.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:16 Jul 2015, 11:22
by Widar
Ja, att man får skapa sparfiler själv är helt klart något man kan stå ut med.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:22 Jul 2015, 13:43
by Kreese
Är väldigt inne i SNES-träsket numera. :)

Här är en intressant artikel om SD2SNES vs. SNES PowerPak

http://nerdlypleasures.blogspot.se/2015 ... -snes.html

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:22 Jul 2015, 15:29
by rakapparat
Gillar verkligen min SD2Snes, stabil och fungerar bra. Kul att kunna köra översatta japanska spel med.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:22 Jul 2015, 16:50
by Vikeskar
Kör också sd2snes, mycket nöjd och har inte krånglat alls

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:05 Aug 2015, 06:24
by Kreese
Någon mer som testat den svenska översättningen av Zelda III? Märkte igår att min PowerPak klagade på headern och jag lyckades inte få igång det.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:12 Aug 2015, 10:47
by mrTentacle
Skumt, fungerar romen i typ bsnes?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:14 Aug 2015, 20:34
by Kreese
Japp... Det är rommen från goodsnes så den borde vara korrekt dumpad också. Skumt...

Legend of Zelda, The - A Link to the Past (U) [T+Swe].smc

Samma som ni använt till Gudarnas Trekraft kassetten?

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:14 Aug 2015, 20:38
by mrTentacle
Känner inte igen namnet.
Ta ner ips filen på romhacking.net och patcha själv istället :)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:11 Nov 2015, 00:14
by wkd!?
Så... Vad är det bästa och enklaste alternativet i dagsläget? Powerpak? sd2snes? Annat?

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:12 Nov 2015, 06:15
by MilleN
Alla säger att man ska skaffa sd2snes men jag tycker den är sjukt dyr, de få spelvärda spelen den tar mer och den kortare laddtiden tycker jag inte är värt nästan dubbla priset mot en super everdrive v2 (med förinstallerat dsp-chip för t.ex Mario kart) som jag själv kör med, har inget att klaga på egentligen, typ 5-20 sekunder laddtid när man ska starta spelen.

Tror jag gav 1100 inkl dsp-chip medan sd2snes ligger runt 2000. Från Krikzz.com eller retrspelboxar.se


Här kan du se en lista på alla spel som inte funkar: http://krikzz.com/forum/index.php?topic=1772.0

Everdrive kan ta dsp (tillval, väljer du bort dsp-chip kostar den under 900:-) medan sd2snes kan ta alla i listan utom super fx. Och visst, mega man x2 och x3 samt mario rpg är väl tråkigt att inte kunna spela men just dom spelen är inget jag prioriterar för nästan 1000 kronor mer :)

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:12 Nov 2015, 13:41
by mrTentacle
Finns China version av sd2snes på aliexpress för $100
Har inte vågat chansa ännu..

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:12 Nov 2015, 16:04
by aerobert
Everdrive och sd2snes såklart.

Sd2snes ska man ha tycker jag eftersom hela poängen är att man ska kunna spela "alla" spel. Kan man inte det, ja då faller hela konceptet med prylen.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:12 Nov 2015, 17:28
by Farbror Barbro
Sitter med SD2Snes och för min del fungerar den perfekt. Väl värd slantarna den gick loss på.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:12 Nov 2015, 20:24
by MilleN
Starwing funkar ju inte ;)

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:12 Nov 2015, 21:16
by Farbror Barbro
Fast det är ändå ett lir som tuffar på i typ 12fps och som i överlag är rätt tråkigt...

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:12 Nov 2015, 22:11
by aerobert
Och kostar typ 20kr till skillnad från MMX2/3.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:13 Nov 2015, 00:14
by Phredreeke
Okej, vad är det för spel som funkar på SD2SNES som inte funkar på super everdrive (med DSP-chip), förutom Mega Man X2 och X3? Den verkar ta DSP-2,3,4 chippen, som använts i ett spel vardera.

Den klarar inte SA-1 spel heller, så som Super Mario RPG och Kirby Super Star/Fun Pack. Och Yoshi's Island är Super FX-spel så det går också bort... (Övriga Super FX-spel skulle jag själv inte ranka särskilt högt)

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:13 Nov 2015, 00:22
by Farbror Barbro
Tror inte att det är några till.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:13 Nov 2015, 00:43
by Phredreeke
Okej, rätt impad över att ett SNES-spel lyckats åstadkomma 4-delad splitscreen sådär.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:13 Nov 2015, 10:49
by MilleN
Farbror Barbro wrote:Tror inte att det är några till.

Jag la in en lista i mitt förra inlägg, det är ett gäng till men inga jag typ hört talas om ;)

Klart sd2snes är bättre så tycker man det är värt 1000 spänn för mm x2/x3 och mario rpg så ska man absolut köpa sd2snes :) För mig som inte spelar så jättemycket är det i alla fall absolut inte värt dom extra pengarna.

För 100$ hade jag inte vågat testa sd2snes kinakopia för övrigt, från krikzz har man dessutom support och garanti om något är fel.

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:13 Nov 2015, 10:56
by mrTentacle
Tittar man på bilderna verkar det vara exakt samma kretskort, men ja. Man är modig om man beställer en.
Sd2snes är opensource så alla uppdateringar borde vara samma lika.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:13 Nov 2015, 11:37
by Phredreeke
MilleN wrote:Jag la in en lista i mitt förra inlägg, det är ett gäng till men inga jag typ hört talas om ;)

Klart sd2snes är bättre så tycker man det är värt 1000 spänn för mm x2/x3 och mario rpg så ska man absolut köpa sd2snes :)
Super Mario RPG använder SA-1 chippet, som inte stöds av sd2snes.

https://sd2snes.de/blog/compatibility

Re: PowerPak för Super Nintendo (SNES)

PostPosted:13 Nov 2015, 14:07
by MilleN
Aha, ja då var det plötsligt bara mega man x2 och x3 som är fördel sd2snes om man tänker spelmässigt.