• Rope & Bombs - nyproducerat Gameboyspel som kommer säljas på RSF 2017

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #820492  by Lampoil_Martin
 
Halloj! Jag är Martin från Team Lampoil. Vi är ett litet gäng som kodat ihop ett Gameboyspel på fritiden, som nu äntligen är färdigt! Spelet kommer säljas på Retrospelsfestivalen 2017 i Malmö, så kom dit! \:D/

Image

Innan jag ens hann skapa den här tråden fick jag ett gäng frågor, så jag tänkte ha en liten FAQ här i huvudinlägget. Så kan jag uppdatera det efter hand.

Vad är det här för slags spel?
Det är ett pusselspel i stil med Tetris och Dr. Mario, där man binder samman rep och bomber. Lite då och då kommer en eld, som bränner allting som kopplas samman med den. Du kan se Hiro från GamingGrannar testa spelet för första gången här: " onclick="window.open(this.href);return false; En video säger ju mer än 1000 ord, eller hur var det? :D

Hur kommer spelet släppas?
Det enda vi bestämt än så länge är att det kommer ske en fysisk release på kassetter. Vi har en liten upplaga kassetter som kommer säljas på Retrospelsfestivalen 2017 i Malmö, så kom dit om ni har möjlighet! Huruvida en andra produktionsomgång eller någon form av digital release skulle bli aktuellt är inget vi bestämt i dagsläget, det beror bland annat på hur försäljningen på RSF går och vilken feedback vi får.

På RSF-releasen, vad ingår och vad kommer det kosta?
Om inget oväntat händer kommer det bli en CIB-upplaga, med kassett, box och en enklare manual (typ en A4). Om inget oväntat händer kommer vi sälja det för 300:- per styck. Max två köp per kund!

Kan man förhandsboka ett exemplar?
Nej! Först till kvarn på RSF är det som gäller. Om det blir så att efterfrågan överskrider tillgången på RSF, så kommer det finnas en intresselista där man kan skriva upp sig för en eventuell andra produktionsomgång.

Jag vet redan nu att jag inte kan komma till RSF, men jag är taggad på spelet! Vad göra?
Släng iväg ett mail till [email protected]! Då skriver vi upp dig på intresselistan.

På vad kan man spela spelet egentligen?
Det här är ett riktigt Gameboy-spel, som spelas på riktig hårdvara. Spelet stöder Gameboy och Gameboy Pocket (i svartvitt), Super Gameboy (med custom border och färgpalett, självklart \:D/ ) och Gameboy Color (även här i färg). Spelet funkar såklart på Gameboy Advance och Gameboy Advance SP (i färg som på Gameboy Color). Funkar inte på Gameboy Micro, som ju bara läser GBA-kassetter. Borde funka på Gameboy Player men jag har tyvärr ingen att testa på :cry:

Hur har ni gjort det här spelet?
Spelet är skrivet i 100% assembler ](*,) Det tog lång tid.

Vem är ni?
Team Lampoil är en liten grupp. Jag har kodat i princip allting, och Gunnar har gjort musik, grafik och artwork på etiketter och lådan, samt kom på själva spelidén. Hannes har funkat som community manager under spelets utveckling, och så har vi haft rådgivare (tack Johan!), webbhjälp (tack Ludde!) och lite betatestare.
Last edited by Lampoil_Martin on 14 Aug 2017, 09:06, edited 5 times in total.
 #820495  by Lampoil_Martin
 
Quarth wrote:Riktigt coolt med kassetter! :) Hoppas jag kan få tag i ett exemplar på RSF. Börjar ni sälja från 9.30 när de som förköpt biljetter släpps in eller från 10.00 när festivalen öppnar för alla?
Oj, det kan vi inte lova i förväg. Vi börjar sälja när vi fått upp allt och hunnit andas lite 8)
 #820510  by Lampoil_Martin
 
Vi satte upp domänen idag, så det kan mycket väl vara DNS-strul bara. Isåfall kommer mailen börja fungera senast imorgon någon gång. Adressen ser rätt ut, och det har funkat när vi testat. Du är iaf uppskriven på listan oavsett!
Last edited by Lampoil_Martin on 11 Aug 2017, 14:55, edited 1 time in total.
 #820512  by henke
 
Lampoil_Martin wrote: Team Lampoil är en liten grupp. Jag har kodat i princip allting, och Gunnar har gjort musik, grafik och artwork på etiketter och lådan, samt kom på själva spelidén. Hannes har funkat som community manager under spelets utveckling, och så har vi haft lite betatestare.
Gunnar har tittat på/spelat ganska mycket Kururin Pa!, ett spel som släpptes till saturn och Playstation 95/96 så jag vet inte om jag skulle säga att han kom på själva spelidén, men jag tvivlar inte en sekund på att ni lagt ned mycket jobb, och det är kul med fysiskt släpp!
 #820516  by Lampoil_Martin
 
henke wrote: Gunnar har tittat på/spelat ganska mycket Kururin Pa!, ett spel som släpptes till saturn och Playstation 95/96 så jag vet inte om jag skulle säga att han kom på själva spelidén
Nej, det hade han inte, och inte jag heller för den delen. Däremot borde vi kanske förstått att för varje Puyo Puyo-liknande spelidé man kan komma på, så finns det självklart ett obskyrt japanskt spel med just den idén ](*,)
 #820625  by mtylak
 
Hej Martin og resten af Team Lampoil

Hvis ikke jeg selv når til Malmø, så sæt mig på listen (har skrevet mail). Det ser spændende ud. Glæder mig :-)
 #820628  by Lampoil_Martin
 
JHN wrote:
Lampoil_Martin wrote:Spelet är skrivet i 100% assembler ](*,) Det tog lång tid.
Wow! En instruktion per rad? :) Finns det speciella bibliotek för Game Boy eller har ni fått programmera från grunden?
Ja, en instruktion per rad. Nästan allt är skrivet från grunden. Vi har använt ett bibliotek för musiken men det är allt. Det är ett tidskrävande sätt att koda, men det var faktiskt inte så svårt som jag var rädd för först. En stor fördel med att kunna assembler är att alla ROMs i princip blir läsbar källkod, så man kan kika på hur andra spel har löst saker 8)
 #821997  by Lindholm
 
håller med om att det var ett roligt spel, bra jobbat :good:
 #822015  by Lampoil_Martin
 
Kul att ni, och i princip alla som testade spelet på RSF, tyckte om spelet :)

Mycket riktigt blev det ett litet antal enheter över. Vi har inte bestämt hur vi ska sälja dem smidigast, men vi kommer höra av oss till alla på väntelistan (t.ex. Petsson) inom kort!
 #822367  by mtylak
 
Fedt! :) Håber der kan blive tale om en lille forsendelse til DK. Havde jo desværre ikke nok cool cash med i Malmø.
Last edited by segasonic on 11 Sep 2017, 22:28, edited 1 time in total. Reason: Citera inte senaste inlägget, tack!

Instagram #sndb.se