BBOOTS

• Fråga Dr. Mario G&W-, GB-, GBC- och GBA-relaterade frågor!

• Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

av Ufouria
 25 aug 2017, 11:29
Jag undrar om det är ett vanligt fenomen att de gamla Gameboy "tegelstenarna" har döda pixlar på sidorna så att man inte ser hela skärmen/bilden? Jag har ägt tre sådana konsoler på senare år. Sålde en för några år sedan som var i kanonskick. Dock klagade köparen på att det var pixelfel på sidorna vilket jag själv inte märkt när jag testat konsolen. (visste inte ens att döda pixlar kunde förekomma) Som tur var så hade Smart Cat en fungerande konsol att sälja till mig som jag kunde skicka till köparen som ersättning (och han fick behålla den halvtrasiga konsolen) så det löste sig.

Den senaste GB konsolen som jag fick hem hade oxå döda pixlar (ännu värre än den jag sålde för några år sedan) så mina frågor är:
1) har jag haft extrem otur med döda pixlar eller är det mer än regel än ett undantag att konsolerna har mer eller mindre döda pixlar?
2) Går det att laga/fixa till och få ordningen på skärmen eller är det bara att slänga konsolen eller leva med att man inte kan se det som händer på sidorna av skärmen?
 av Farbror Barbro
 25 aug 2017, 11:38
Game Boyarna är ju väldigt gamla och LCD-skärmarna som sitter i dem är inte av särskilt hög kvalité på något vis. Däremot är det sällan själva panelen som det är fel på utan snarare något kringliggande. Vanligast är att någon lödpunkt är dålig och informationen inte går fram.

Om det är EN pixel som är död så kan du princip glömma att laga den, om du inte känner för att byta ut panelen. Om däremot en hel linje är död så är felet mycket lättare att hitta felet. Mig veterligen använder Gameboyen en flatkabel från moderkortet till skärmen som överför bildinformationen, så genom att fästa om den torde också problemet försvinna. Detta fel är väldigt vanligt på Virtual Boy bland annat.
 av krille
 27 aug 2017, 19:12
Jag såg på youtube nån video då dom lagade döda pixlar, tror även jag länkade den kanske i denna tråd.
och det såg inte så jätte svårt ut att laga.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18