BBOOTS

sndb.se
  • Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

• Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

av Ludu
 01 jun 2017, 15:06
För två veckor sen klarade jag GBA-versionen av Mario Power Tennis. Dvs rollspelsdelen av både singel- och dubbelturneringar med alla minispel och utmaningar avklarade. Det var... förvånansvärt lätt :? Min karaktär hamnade på en sån nivå att jag till och med under de sista turneringarna kunde med 100% säkerhet slå äss på varje serve. Det var inte riktigt lika charmigt som Mario Tennis till GBC som jag spelade igenom strax efter millenieskiftet (som detta egentligen bara är en grafikuppdatering av) men det var ändå kul att känna igen ett par ansikten som nu istället var tränare. Tro mig, de är inte minnesvärda men jag spelade verkligen GBC-spelet sjukt mycket och har ett par karaktärer inpräntade.

Det stora problemet jag har är att Camelot ofta snärjer in sig i extremt långa konversationer som sällan leder någon vart. Det är något som återkommer i både golf-spelen och Golden Sun men skillnaden är att en tennismatch går ofantligt mycket snabbare att klara av än en golfrunda eller en RPG-grotta. Det känns som att en tredjedel av tiden går åt till att läsa eller trycka bort textrutor. Annars är det vanlig stabil tennis med ett par intressanta minispel inramad med en klättra dig till toppen-story, varken mer eller mindre.

Jag skulle säga att det är ett väldigt bra spel men om ni bara vill spela igenom en bärbar tenniskarriär rekommenderar jag nog 8-bitarsversionen ändå :yes:
 av Ufouria
 01 jun 2017, 15:54
Så Tennis kan vara kul alltså. Vet iofs att jag inte trodde att golf kunde vara skoj men jag fastnade för Mario Golf (eller vad det heter) till NES. Riktigt kul på något sätt.

Har du spelat Tennis eller Top Rank Tennis till Game boy (svart-vita)? Top Rank har jag hört ska vara bra och har för mig att den fick typ 9/10 eller 10/10 i betyg i Nintendomagasinet.

av Ludu
 02 jun 2017, 08:42
NES Open Tournament Golf kanske? :) Jag kommer inte överens med att svingmätaren byter tempo på tillvakavägen i det spelet.. Jag fick det gratis på 3DS med ambassadörsprogrammet så jag har inte spelat det mer än några minuter.

Jag har spelat och klarat det förstnämnda, men inte Top Rank. Det kanske kan vara något att hålla utkik efter. Vilken fantastisk rumpdans :D
 av Quarth
 17 aug 2017, 12:42
Spöade precis skiten ur Tangatrosan & Co i Super Mario Land! Har aldrig tidigare gett det ett ärligt försök, men nu satte jag mig i solskenet på balkongen och gav mig tusan på att klara det. Spelet är ju hyfsat kort och även om det är utmanande på sina håll, är det ändå ganska lätt, särskilt bossarna. Det är precisionshoppen som är det svåraste i spelet.

\:D/
 av Ufouria
 17 aug 2017, 13:01
Härligt! :good:
Precisionshopp som i Mariospelen är svåra (jag är usel på precision). Allt är ju så jäkla smått oxå i SML.

Musiken i SML är grym! Älskar musiken (Kalinka?) som spelas när man fått en stjärna :D Måste lyssna på den nu bara för det.
 av Quarth
 17 aug 2017, 13:14
Jag är hyfsad på sånt, men överlag ganska dålig på TV-spel. Framför allt saknar jag tålamod. Men skam den som ger sig. Jag blev riktigt glad! :D

Är det inte Kalinka som spelas i Tetris? I SML är det "Jag kan nåt som inte du kan..." som jag kallar den. :P

https://m.youtube.com/watch?v=3sKzx1hthZY

Edit: Can-Can är det nog.
 av Quarth
 17 aug 2017, 13:51
Sjukt bra musik överlag i SML, musiken på första banan dryper av barndomsnostalgi för min del.

Gillar också shooter-inslagen, även om de gör spelet väldigt mycket enklare.

Grafiken är väl inte mycket att hurra för, men det var ett av launch-spelen till GB, så det är inte så konstigt. Grafiken är funktionell om inte annat. Jag tror de gjorde helt rätt i att göra Mario liten. Tittar vi på GB-spel där karaktären är stor, t.ex. Wizards and Warriors X: The Fortress of Fear, så kan det skapa problem med spelbarheten, eftersom allt blir så inzoomat.
 av Ufouria
 17 aug 2017, 16:50
Samma för mig när det gäller barndomsnostalgin. Spelade däremot aldrig tvåan som barn och gillar inte den alls lika mycket som ettan.

Ja vilken skillnad det kan vara hur stora de har gjort gubbarna. Fick mig att tänka på Batman (liten gubbe som i SML) och Batman RotJ (stor gubbe). Tycker iofs de båda spelen är riktigt bra och kan inte säga att jag föredrar varken stor eller liten gubbe.
 av Quarth
 17 aug 2017, 17:08
Både ettan och tvåan har sin charm, även om jag kan hålla med dig rent nostalgiskt sett. Sen får vi inte glömma SML3, också ett fantastiskt spel! :)

Problemet i vissa GB-spel där gubben är stor är att det krymper utrymmet att röra sig på, vilket stundtals kan göra det svårt att undvika fiender och fallgropar.
 av Ufouria
 26 aug 2017, 17:57
Rackarns vad bra det var! Aria of Sorrow alltså! Först gången som jag spelat ett CV spel (och liknande spel där man kan levla upp och skaffa bättre vapen etc) där jag levlat up, plockat bästa vapnen och utrustning och hamstrat max på portions etc, samt spelat med bästa slutet. Brukar annars få slita och kämpa med bossarna då jag oftast har minsta möjliga utrustning och urlåg level. Kommer ihåg att bl a CV Symphony of the Night var skitsvårt mot slutet och sista bossen var säkert en 30 min fight när man har dåligt vapen och låg level.

Det måste ha varit 11 år sedan jag spelade AoS sist för jag spelade Dawn of Sorrow i början av 2007 (och det spelade jag efter AoS) och när jag spelat klart det köpte jag Portrait of Ruin på Games i Helsingfors. Det var i slutet av maj 2007. Så nästa CV race får väl börja maj-aug 2028 :lol:

Harmony of Dissonance blir nästa spel.
 av Ufouria
 26 aug 2017, 19:19
Oj, vad annorlunda det var. Det verkar dock riktigt lovande (bra det lilla jag spelat). Känns som ett mellanting mellan CV 1 till NES och AoS. Antingen har jag extremt dåligt minne eller så har jag inte spelat HoD. Det sista verkar konstigt med tanke på att jag ägde double-pack versionen.
 av Speedmouse
 26 aug 2017, 19:22
Jo, det har sina skillnader. Framförallt har man ju en klassisk piska i spelet istället för morakniv. :P

Om du har feeling på de där spelen så finns ju även Circle of the Moon (det som bara heter Castlevania i Europa). Det är kanske inte lika vasst som de andra två och helt klart svårare, men fortfarande värt att spela om man gillar de andra två. :)
 av Ufouria
 26 aug 2017, 19:27
Kollade precis in CoM på youtube. Fick för mig att det såg ut som AoS men det var ju mer likt HoD. Testade det som hastigast för flera år sedan men fastnade aldrig. Spelade dock max en kvart. Gillar jag HoD hela vägen så ska jag ge Circle en andra chans.
 av Speedmouse
 26 aug 2017, 20:44
Circle of the Moon var första spelet jag köpte till GBA! (i samband med att jag köpte GBA) :good:

Minns att jag blev väldigt positivt överraskad av spelet då. Spelade om det igen nyligen och det håller än. :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11