• Senast avklarade G&W-, GB-, GBC- och GBA-spelet (utan fusk)?

  • Diskussioner om allt som rör G&W och GB.
Diskussioner om allt som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #697719  by Ufouria
 
Okej, då är det inget spel jag skulle gilla. Men jag ska iaf ge det en chans när det blir dags :) Måste även traggla mig igenom liknande spel som Zelda mfl. Ger upp alldeles för snabbt på dem.
 #697852  by Ludu
 
Min full on offensive var inte ett dugg effektiv i TMHT2, men när jag väl började tänka efter och faktiskt undvek bossarna blev det plötsligt mycket lättare :lol:

Det är inte ett vackert spel, hoppsparken ser horribel ut. Dock är några av bossarna rätt charmiga med sina enorma huvuden :) Jag hade faktiskt roligare med Fall of the Foot Clan men imponerades skarpt av röstklippen och bilderna mellan banorna och när man pausar (Pizza Time!).

Överlag småtrevligt. Inte någon superhit men tåls att spelas om igen. Kanske med bättre resultat nu då jag faktiskt kan klara Rescue Game mellan banorna ;)
image.jpg
 #697994  by Ludu
 
Double Dragon :good: Jäklar vad oförlåtande spel! Fyra one hit deaths så är det bara att starta från början.

På papperet fyra banor fast snarare sex stycken varav bana 3 och 6 gav mig mest problem. Förstnämnda för att jag inte riktigt hunnit finslipa taktiken mot Abobo eller snubbarna med hår över ögonen. Andra på grund av de där förbannade dödskalledörrarna! ](*,)
The attachment image.jpg is no longer available
Med alla liv kvar kunde jag ta mig förbi dem första gången men jag dog på slutbossen då han fick in den enda träff som krävdes. Efter det tog det minst åtta försök utan att jag lyckades igen (dvs fick starta om två gånger). Jag kom till slut på en mycket bättre taktik än den jag klarade mig med första gången :good: med nästintill fullt liv på sista skärmen fanns det mycket utrymme för misstag och på grund av självkänslan blev det flawless victory :D

Jag tyckte om spelet men det hade varit betydligt bättre om man kunde få mer än ett extraliv vid jämna poängintervaller, alternativt att alla instadeath-ställen tog en bit av hälsan istället. Som det är kan jag bara rekommendera det för de som vill ha en bitvis frustrerande utmaning!
image.jpg
image.jpg (847.49 KiB) Viewed 21213 times
The attachment image.jpg is no longer available
 #697999  by Quvipp
 
Verkar vara ett skoj spel! Är ganska sugen faktiskt :) Men jag är inget stort fan av frustrerande spel.
Men hyr klarar du av att spela på en skärm som inte är bakgrundsbelyst?!
 #698000  by segasonic
 
Man ska inte vara så bortskämd när man spelar, ska ju vara lite utmaning i det hela :yes:
Funkar bra att spela i dagsljus, eller under en lampa om det är mörkt ute :good:
 #698006  by Ludu
 
Jag kan ju förtydliga att man inte dör på ett slag men att det likt Shadow Warriors på NES inte är slut på hp som är den vanligaste dödsorsaken :yes: Kör hårt :D

Det är väldigt lätt att hitta en bra vinkel på den knivskarpa Gameboy Color-skärmen :good: det kan vara svårt att fota ibland och de flesta bilder jag tar gör inte skärmen rättvisa alls. Jag sitter vid ett fönster vanligtvis men taklampor brukar räcka gott och väl :) Det allra bästa är att ha en sänglampa som man kan rikta hur man vill.

Med det sagt, jag kan verkligen inte spela på tegelstenen eller Pocket. Tetris på sin höjd, allt annat blöder för mycket i min mening!
 #698015  by Ufouria
 
Bra där AoA! :good: Tycker oxå det är imponerande att du spelar på en GBC! Den kan man inte heller låta stå på på samma sätt som en SNES konsol. Jag började t ex att spela Marus Mission igår men sedan började hockeyn så jag spelade aldrig klart. Lät dock konsolen stå på ifall att jag vill spela vidare idag eller imorrn. (idag blir det nog inte iofs)

Jag har testat antingen DD eller DD II. Minns inte vilket. Tycker dessa spel är svåra, ffa de till NES som jag har spelat mer än en gång.
 #698199  by SuperGamer
 
Quvipp wrote:Verkar vara ett skoj spel! Är ganska sugen faktiskt :) Men jag är inget stort fan av frustrerande spel.
Men hyr klarar du av att spela på en skärm som inte är bakgrundsbelyst?!
Game Boy Color har jättebra skärm. Game Boy Advance är som en mörk spegel i jämförelse; även i bra ljus ser man mycket av sitt ansikte i skärmen.

Game Boy Color är att föredra för alla spel som fungerar på den, och DS Lite för spel till GBA och DS.
 #698210  by Ludu
 
Jag brukade föredra DS lite till GBA-spel när jag bara hade original-GBA. Nu när jag har ett GB micro har jag märkt att DS styrkors inte är så mycket att hurra för faktiskt. Att styra diagonalt är otroligt svårt.

Men som du säger klarar man sig väldigt långt med bara de två konsolerna :good:
 #698231  by Ufouria
 
Jag föredrog GBA Sp, modellen med bakgrundsljus.

Upptäckte igår att Marus mission hade hängt sig i min Super GB (blir ett lustigt syftningsfel här). Så bra var det att spela på en Super GB! :lol:
 #698420  by Ludu
 
Yikes! Det var drastiskt :lol: Drygt att måsta börja om!

Jag har aldrig hört talas om det spelet, jag kikade gameplay men blev inte klokare av det. Är det nåt obskyrt guldkorn eller spelade du bara för att beta av det? :)

Själv blev jag just klar med mitt nyårslöfte: klara 52 spel på ett år (inklusive avsluta redan påbörjade) :D Det kändes passande att det fick bli något riktigt utmanande. Spel #52 var inget mindre än Battletoads GB!
image.jpg
image.jpg (634.56 KiB) Viewed 21156 times
Sista banan är inte nådig! 99 sekunder på sig att klara den och efter X antal försök tog jag mig äntligen till slutet med några ynka sekunder till godo. 7 liv kvar på sista bossen och hjärtat i halsgropen...
...och jag fattade inte hur jag skulle skada honom 8-[ Till slut såg jag hammaren och började kötta på hans huvud bara för att bli skjuten av hans projektiler. Efter det försökte jag undvika dem för att sedan hitta luckor och slå till. Det funkade ett tag men det var väldigt svårt att hålla reda på allt så jag dog två gånger till. Det var då jag insåg att jag förmodligen hade mer liv än vad han skulle hinna göra av med om jag bara stod pall och fortsatte mata! Det stämde :D
 #698422  by Ufouria
 
Battletoads GB är så himla bra! Minns inte exakt hur slutbossen var men jag har för mig att den var rätt mäktig.

Grymt jobbat med 52 avklarade spel på ett år!

Min tanke är att åtminstone ge alla spel som såldes i Europa en ärlig chans. Så jag kommer att spela varje spel minst 20 minuter. Är de bra så är målet att klara det. Maru's Mission såldes i Tyskland som USA version med extra tyska instruktioner. Så det spelet måste jag spela. Det visade sig även vara ganska roligt.
 #698424  by Ludu
 
Ja i synnerhet jämfört med slutbossen på NES :good:

Tack :D Det har skämtats om att jag nu kan ta en paus till 2015 ;) Så blir det nog inte men med årets kvot avklarad kan jag med gott samvete köra ett par riktiga långkörare. Med Mario Kart 8 runt hörnet är det ingen idé att påbörja nåt jättestort innan dess så jag fortsätter beta av korta upplevelser :)

Det lät som en väldigt vettig idé! :) Du hittar säkert många spel som du aldrig annars hade ägnat en tanke!
 #698884  by Ufouria
 
Så nu har jag spelat igenom Castlevania Legends. Väldigt lätt spel. Inte alls frustrerande som CV Adventure. Dessutom var styrningen väldigt bra. Sonia var väldigt följsam och man kunde t om ändra riktning i hoppen. Dock var varken grafiken eller musiken särskilt bra och det kändes enformigt.

Betyg: 3 av 5 Draculas
Image
 #698917  by Aynez
 
TLoZ LA. Fantastiskt spel!
Måste dock medge att jag kollade walkthrough ett par gånger då jag tyckte det var lite väl klurigt.



Slutet är lite tragiskt när man tänker på allt folk man träffat på ön

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #698926  by Ludu
 
Ufouria: Tänk den dagen då jag lägger vantarna på Legends! Tur att det inte var ännu ett Adventure, då hade det tagit emot att betala vad som krävs ;) Jag ser verkligen fram emot det :)

Aynez: Visst är det? :D Om du doppar tårna i GB color-poolen så kan jag rekommendera Oracle-spelen :good: De håller inte riktigt samma klass men med samma motor är gameplayet lika smooth!

Och ja, Koholint är ju myspys :( :birdo:
 #698931  by Aynez
 
Dannejaha wrote:Links awakening är riktigt bra spel ja! Visst blir man lite tårögd i slutet ;-) Man får ju dock en hint om vad som kommer hända redan tidigare :-)
Inte direkt EN hint ;) från början till slutet mer eller mindre :)
AppleOfAdam wrote:Ufouria: Tänk den dagen då jag lägger vantarna på Legends! Tur att det inte var ännu ett Adventure, då hade det tagit emot att betala vad som krävs ;) Jag ser verkligen fram emot det :)

Aynez: Visst är det? :D Om du doppar tårna i GB color-poolen så kan jag rekommendera Oracle-spelen :good: De håller inte riktigt samma klass men med samma motor är gameplayet lika smooth!

Och ja, Koholint är ju myspys :( :birdo:
Jag spelade något av oracle - spelen när det begav sig (seasons tror jag). Visst är det capcom som gjort det?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 #699909  by Ludu
 
Donkey Kong Land 2 :) Likt DKC 1-2 både till SNES och GBA har jag nöjt mig med att klara sista bossen. Jag vet inte, Donkey Kong har aldrig vart en spelserie där jag orkat hitta exakt allting. Jag kanske gör det nån gång framöver men jag bockar ändå av det som avklarat :good:

Förutom de fåtal banor där man måste använda select för viktiga rörelser (spindelns plattformsnät!!) har jag inga problem med gameplayet, det är mer eller mindre identiskt med de andra versionerna. Grafiken går dock inte att ursäkta, den är rent utsagt ful. Inte nog med att det mesta ser grötigt ut så glitchar väldigt många animationer. Jag vet inte om det bara är på mitt exemplar men det skulle inte förvåna mig om de var så pass överambitiösa att Gameboyen inte klarar av grafiken.

Nä, om ni ska ha Diddy's Kong Quest bärbart rekommenderar jag GBA-porten över den här :) Kör ni bara GB-spel är det ändå helt okej om man bortser från presentationen. Plattformandet är fortfarande lika kul :good:
 #700218  by Shigeru
 
Man är väl lite sen på bollen men då är iaf Aria of sorrow avklarat för första gången, men rackarns va enkel sista bossen var när man plockat upp Claimh solais! Skitbra spel, TROR dock jag gillade Dawn lite mer men inte hundra då det var väldigt länge sen jag körde det. 9/10 får det :)
 #701069  by Ludu
 
"You are the greatest tennis player!!" Tennis på level 4 avklarat :D

Anledningen till varför det var så svårt innan var att jag mycket självsäkert startade på level 4 och fick storstryk! Nu när jag spelat de långsammare svårighetsgraderna hade jag utvecklat en strategi som förvånande nog fungerade även mot den svåraste motståndaren :D tricket var att spela sjukt offensivt. Serva, springa fram till nätet och sedan placera returen i det andra hörnet. Det var ytterst sällan motståndaren lobbade tillbaka till skillnad från level 2 där man fick vänta liiitegrann med att gå fram annars garanterades lobben. När motståndaren servade var det bara att göra en lång lobb tillbaka för att hinna placera sig i mitten vid nätet och köra samma strategi. De fåtal gånger han försökte skjuta över mig blev det lite spel och oftast förlust men oftast hade jag hunnit dra ifrån med poängen.

6-1, 6-1. Ganska lätt när strategin äntligen var komplett, men högt tempo var det! Knappt så man vågade blinka :lol:

En mänsklig motståndare skulle nog vara betydligt svårare. Jag hade nog varit rätt förutsägbar ;)

Edit: Tennis följdes upp av Tetris Attack! Dvs Stage Clear där man i slutändan för möta Bowser. Jag är verkligen inte bra på att förutse combos och chains men efter många försök stupade han :good:
 #701522  by Ludu
 
Kirby Tilt n Tumble. Förutom att det är sjukt svårspelat på GBC är det ändå rätt kul, tyvärr..

Alltså det är snyggt, banorna är ofta korta men roliga, perfekt anpassat för bärbart spel men att luta konsolen och således förstöra infallsvinkeln på ljuset gör det hela till en pina att kontrollera. Utan helt vansinnigt perfekta ljusförhållanden kommer bilden att försvinna. Trötta ögon är ett garanterat symptom.

Sen lider det även av det många Sakurai-spel lider av: det finns för mycket att göra! När jag klarat alla 32 banor fick jag se att jag bara tagit 2 röda stjärnor som är gömda en på vardera bana. Det lät som en rimlig utmaning för att 100%a spelet om man vill det. Jag kollade upp vad man får för besväret och surprise surprise, Hard Mode där man oxå måste hitta alla stjärnor för att låsa upp extrabanor så det kan stå 100% på sparfilen :/

I nuläget nöjer jag mig med eftertexterna, tack.
 #705333  by Ufouria
 
Nu är alla Castlevania spelen genomsprungna. Idag blev det Belmont's Revenge. Det var helt okej. Inte segt som det första (även om det är standard "Castlevania-segt") och inte heller frustrerande någonstans. Lättaste av de tre (de flesta bossarna var löjligt lätta), men även spelet med sämst musik. Bara en bana som hade bra musik (hårdrocks-aktig snabb musik).

Betyg: 3,5 av 5 fladdermöss
Image
Tycker de tre CV-spelen alla har sina positiva och negativa sidor.

Adventures var mest utmanande och roligast att klara. Tyckte även att det spelet hade bäst musik. Dock var det sjukt segt.
Belmonts var som en dans på rosor att springa igenom (kändes som det var gjort för små barn) men musiken var ett minus plus att det inte fanns några köttklubbor (eller missade jag dem?).
Legends hade ful grafik och fula färger om man spelar i en Super GB men var mest underhållande att spela.
 #705377  by Ufouria
 
Har ännu inte tagit mig igenom bokstaven B. Hittade Bill and Teds Excellent Game Boy Adventure i lådan och tänkte att jag ger det 15 minuter. Sedan spelar jag något roligare. Det visade sig dock vara oerhört bra så jag har spenderat de senaste timmarna med det spelet. Tyckte styrningen var dålig i början (typ som i Battle Kid) men jag kom in i det. Samma musik på samtliga ~50 banor. Men musiken var skön och blev nästan hypnotisk efter en tids spelande :lol: Kommer troligen plocka upp och spela detta igen. Enda minuset är att musiken inte var varierande plus att spelomslaget är gräsligt.

Bill & Teds är verkligen ett trial-error-feedback spel. Det går inte att klara det utan att dö massvis av gånger första gången man spelar det. Vissa banor gick snabbt att klara medan andra spelade jag om flera gånger. Det var dock aldrig så där svårt att jag tänkte ge upp (inte Lolo-svårt).

Betyg: 4,5 av 5 Billysar (rekommenderas varmt!)
Image
 #705614  by Ufouria
 
Sista spelet för helgen blev Addams Family: Pugsley's Scavenger Hunt. Helt okej men inte lika suveränt bra som Addams Family. Superlätta bossar och lätt spel överlag. Minus för att det inte var någon musik i spelet utan enbart ljudeffekter. Dessutom hade man dålig överblick över vilka fiender som skulle komma härnäst så jag fick gå ganska försiktigt fram.

Betyg: 3,5 av 5 Addams
Image
 #705706  by Ludu
 
Du har legat i :good: Bill & Ted ser ut att vara en budgetvariant av DK94. Inget jag intressererar mig för men kul när man blir positivt överraskad :)

Spännande att du tycker att Legends är mest underhållande i CV-trilogin! Det bådar gott :)
 #707503  by Ufouria
 
Spelade igenom Trax för ett par dagar sedan. Är väl typ som Iron Tank, alltså man är en stridsvagn som åker omkring och skjuter. Enbart fyra banor med en boss på slutet av varje. Tog ca 20 min att åka igenom och jag klarade det på första försöket (dog iofs några liv) :lol: Sjukt lätt men underhållande så länge det varade. Jag gillar korta spel men detta var lite väl kort och lätt. Pga bristen på utmaning blir betyget lågt.

Betyg: 3 stridsvagnar av 5 möjliga
Image
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Instagram #sndb.se