• G&W: Lite historia och kort info om serierna.

  • Svar på vanliga frågor som rör G&W och GB.
Svar på vanliga frågor som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 #674877  by Smart Cat
 
Skaparen av Game & Watch var Gunpei Yokoi som fick idén när han vid ett tillfälle åkte tåg och fick syn på en uttråkad affärsman som satt och lekte med sin miniräknare. Gunpei slogs av tanken att kanske fler var uttråkade och att det kanske kunde finnas en marknad för ett enkelt spel som gick snabbt att lära sig och som man också snabbt kunde avsluta när man kom fram. Det är just det som jag tycker är de ursprungliga spelens styrka, de är så otroligt enkla i sin spelidé. Ta spelet Fire exempelvis; i ett brandsegel ska du fånga och studsa vidare folk som hoppar från ett brinnande hus på vänster sida av skärmen till en väntande ambulans på skärmens högra sida, du kan bara vara på tre olika ställen med ditt segel och det är hela spelet. Inget mer egentligen.

Hur många spel finns det?
Det såldes 59 spel fördelade på 10 olika "serier" mellan 1980 och 1991 men om du samlar så är det 60 du ska ha (om du inte satsar på att plocka en massa variationer). Mer om det 60:de spelet längre ner.


Tekniken fungerar så här (väldigt förenklat):
Skärmen består bland annat av små segment, formade som gubbar. Tekniken ser till att rätt segment "tänds" vid rätt tillfälle. När segmentet tänds blir det svart medan det är helt genomskinligt när det är släckt. Om du exempelvis trycker du på knappen för att gubben ska röra sig till vänster så ser tekniken till att det segment som är tänt för närvarande släcks och segmentet till vänster tänds istället vilket ger sken av att gubben rör på sig.
Här är spelet Fire med alla segment "tända":
Image



De olika serierna
Silver:
5 spel.
Image
Silver-serien innehöll 5 spel och det första spelet, "Ball", kom ut 1980.04.28. Silver syftade på frontplåten som var i en silvrig färg.
Serien innehåller 3 av de spel som är svårast att få tag på, Ball, Flagman och Judge. Judge kom ut i två färgversioner, grönt och lila och det gröna är också ett av de absolut svåraste spelet att hitta. Nintendo släppte den gröna versionen först men det var något fel på spelet så man rättade till felet och släppte den lila versionen.
Kuriosa: Det var spelet "Fire" i den här spelserien som Ove Bergsten hittade när de var i Japan på affärsresa, han köpte det och tyckte att det var en fantastisk manick och att det fanns en stor potential i spelet. Han fick reda på att ALGA AB hade rättigheterna till Nintendo i Sverige men att de inte importerade Game & Watch. Bergsten åkte då till huvudkontoret i Kyoto för att försöka övertyga Nintendo om att ge agenturen till Bergsala AB och han lyckades med detta. Resten är väl känd spelhistoria.


Gold:
3 spel.
Image
Om Silver kännetecknades av att frontplåten var blank som silver så kännetecknades Gold-serien av den guldlika frontplåten.
Andra nyheter med de här spelen var att det lilla stödet på baksidan tillkommit, det som gjorde att man kunde ställa spelen upp, och att spelen nu också hade alarm samt att bakgrunderna i spelen var färglagda. 1981.01.29 kom det första spelet ut och det hette 'Manhole'. Annars var de här spelen, maskinellt sett, lika med spelen i Silver.
Alla spel i den här serien är lite halvsällsynta.

Jag har dålig koll på om och i så fall vilka av de tidiga spelen som kom ut i Sverige. Jag tror att spelen i Gold-serien släpptes här men är inte säker. Tror att alla Wide Screen, Multi Screen, Table Top, Panorama Screen, New Wide Screen, Micro vs System & Crystal Screen-spelen kom ut här. Är dock väldigt tveksam till om SuperColor-spelen kom ut här, jag har då aldrig sett någon A4-manual till de spelen och har inte heller något minne av att jag såg spelen "back in the days" men jag är inte heller någon Game & Watch-expert. Kanske någon annan kan bekräfta eller dementera.


Wide Screen:
10 spel.
Image
Wide Screen måste nog räknas, tillsammans med Multi Screen, som de mest populära spelen och också som de som är lättaste att få tag på och det är nog inte så konstigt. Nästan alla hade något av de här spelen i början & mitten av 80-talet. Det första spelet i serien var Parachute och utkom 1981.06.19. I den här serien utkom också en version av Fire (från silverserien) med ett par förändringar. Silverspelet var helt i svart/vitt medan bakgrunden i Wide Screen var färglagd och man kunde även notera en viss skillnad i poängräkningen. I och med Wide Screen siktade man också in sig mer på den västerländska marknaden genom att använda karaktärer såsom Popeye, Snobben och Musse Pigg.
En annan nyhet var att skärmarna nu var 30% större än i Silver- & Guldspelen (därav namnet Wide Screen).
Skärmen i Silver- och Gold-serien var 4.2 cm * 2.8 cm medan Wide Screen var 5.4 cm * 3.5 cm.
Här är en jämförelse mellan spelet Fire i silverversion och Wide screenversion:
Image

Sällsynt spel i den här serien är Egg. Egg är egentligen exakt samma spel som Mickey Mouse (eller "Musse plockar ägg" som jag har hört att någon kallat spelet) men eftersom man hade något problem med copyrighten så ersatte man Musse Pigg med en (random) varg. Spelet kom ut i Australien och i några asiatiska länder men är så klart eftertraktade bland samlare över hela världen.
Mickey Mouse & Egg:
ImageImage


Multi Screen: (Nej, det heter inte DUAL SCREEN)
15 spel.
Image
Inför denna serie gjorde Nintendo en smart sak, de tog patent på designen. Tidigare hade de sett hur andra företag hade kopierat deras design och spelidéer utan att kunna göra något åt det men Multi Screen-spelen finns det inga kopior på. I Multi Screen-serien fanns nog det mest välkända utav alla Game & Watch spel, Donkey Kong. Spelet var det andra spelet i serien som förövrigt innehöll en mängd andra välkända titlar: Green House, Zelda, Mario Bros & Oil Panic för att nämna några. 15 var spelen till antal men det fanns planer på ett 16:de spel. Under 1989 så annonserade Nintendo om att två nya titlar skulle släppas som Multi Screen: Zelda, som fanns med på bild i annonsen, och ett okänt spel som också fanns med i annonsen men bara som en vit ruta. Det har spekulerats i om det var Tetris de skulle släppa men jag tror inte det bekräftades. Att Nintendo skulle släppa Tetris som Game & Watch spel skulle kanske störa försäljningen av ett annan produkt som kom det året... Gameboy, som bundlades med just Tetris.
En annan supervälkänd uppfinning dök nu upp för första gången. I spelet Donkey Kong användes D-pad för första gången.
Gunpei trodde att en liten arkadsticka skulle funka dåligt så han använde en variant som hängt med sedan dess.
Sällsynta spel i den här serien är Rain Shower och kanske också Life Boat.


Table Top:
4 spel.
Image
Table Tops-spelen var lite roliga. De såg ut som små bordsarkadmaskiner med joystick och allt. De här spelen var också i färg och fungerade på ett intressant sätt. Jag vill minnas att de fungerade lite tvärtom mot de vanliga spelen. I "taket" på Table Top satt en plastskiva som släppte igenom ljus så att skärmen (som också satt i taket) på ett sätt blev upplyst bakifrån.
På Table Top var alla segment tända hela tiden, vilket gjorde att skärmen var svart, sedan släckte man det segment där man var för tillfället och då släppte det igenom det ljus som kom ovanifrån (från plastskivan på taket). Ljuset gick sedan igenom ett färgat plastlager som gav färg åt gubben. Eftersom LCD-glaset satt i taket så löste man det genom att sätta en spegel, där man glodde i en vanlig arkadmaskin, vilket gjorde att man kunde se bilden i taket.
Här är en bild på Donkey Kong Jr. Bilden är klar och lysande så länge det är bra ljus uppifrån.
Image
När det gällde titlarna så var de inte unika för serien, snarare tvärtom. Serien bestod av 4 titlar: Snoopy, Popeye, Donkey Kong Jr och Mario's Cement factory. De 3 första är samma som återkom i Panorama-serien och den sista är samma spel som i New Wide Screen-serien.

Table Top är inte så ovanliga (serien sålde bra men var inte i närheten av försäljningsnivåerna på Wide Screen och Multi Screen) men de svåra att få tag på med kartong i fint skick och medan man kan få tag i bara spelen för en "relativt billig peng" så sticker priserna iväg när det kommer till kompletta spel i fint skick.


Panorama Screen:
6 spel.
Image
Panorama Screen byggde på samma teknik som Table Top fast de var mindre, smidigare och ömtåligare. Jag tror de gjordes som en utveckling av Table Top-spelen, som inte hade varit portabla på samma sätt som tidigare spel. Jag tycker också att de är lite coolare eftersom man kan fälla ihop dem så de blir helt platta när man inte använder dem men att man viker upp dem när man vill spela.
Det finns några sällsynta spel bland de här och det är de spel som inte kom ut i Table Top-varianter, dvs Donkey Kong Circus, Mickey Mouse och Mario Bombs Away.
DK Circus och Mickey Mouse var förvånansvärt lika varandra. Båda gick ut på att balansera på en boll samtidigt som man ska jonglera vissa saker och undvika andra. De var lika både till spelidé och utformning. Bredvid den balanserande så stod dessutom en gubbe (Mario i DK-spelet och Kalle Anka i Musse Pigg-spelet) som blev arg när man missade.


New Wide Screen:
8 spel.
Dessa spel var till utseendet lika Wide Screen och jag vet faktiskt inte vad som föranledde ett "New" men 1982.10.26 utkom det första spelet, Donkey Kong Jr, med en frontplåt i grön metallic. Även i denna serie utkom spel som redan var utgivit, Manhole från Guldserien och Climber, Balloon Fight och Super Mario Bros som redan hade kommit ut som Crystal Screen spel. Det sista spelet i serien, Mario the Juggler, var också det absolut sista Game & Watch spelet (utkom 1991.10.14). Mario the Juggler var i stort sett samma spel som det första spelet, Ball, fast mycket snyggare "grafik" och mer detaljer i själva spelidén. Jag tror att Nintendo ville knyta ihop säcken genom att sluta som de började.
ImageImage
Sällsynta spel är Mario the Juggler & Tropical Fish.


SuperColor:
2 spel.
Image
De här två spelen kom ut i februari 1984 och var lite annorlunda, de såg inte ut som vanliga G&W-spel. Faktum är att ganska få spel efter New Widescreen såg ut som "vanliga" G&W. De här spelen var lodräta och man försökte, genom färgad plastfilm, simulera färg (ungefär som Vectrex).
Det ena spelet var en variant på Breakout och jag tror inte att något av spelen blev någon större framgång och jag tror inte heller att något av spelen importerades till Sverige. Däremot så är de, så klart, eftertraktade av samlare.
Kuriosa: Båda spelen hade en silvrig yta men genom en produktmiss fick några tidiga exemplar av det ena spelet en vit yta istället.
Båda spelen är sällsynta och särskilt de som har den vita yta istället.


Micro vs System:
3 spel.
Image
De här spelen gillar jag, de ser väldigt coola ut och ligger bra i handen. Handkontrollen var dock i kassaste laget, den var usel helt enkelt. Spelen i sig var ganska tunga och man kunde fälla upp dem så de stod stadigt på bordet och man såg bra. Kontrollen var "hard-wired" in i spelet och de hade en plats där man kunde gömma undan dem när de inte användes. Sladden kunde man "vrida in" i själva handkontrollen, mycket praktiskt. Det här var nog senaste nytt under mitten och slutet av 1984 när de här spelen kom ut.
Det fina med dessa spel var att man antingen kunde spela mot en kompis eller mot spelet och spelade man mot en kompis så kunde man även ställa in olika handikapp. I USA red man på Punch-Out-vågen så där fick spelet heta Punch-out.
När det gäller sällsynta spel i den här serien så är det bara Punch-Out, de övriga är inte svåra att få tag på. Boxade Donkey Kong Hockey eller Donkey Kong III i nyskick dyker upp med jämna mellanrum.


Crystal Screen:
3 spel.
Image
De här tre spelen är väldigt häftiga. Man kan nämligen se rakt igenom dem, skärmen är genomskinlig och det gör också att de var svårspelade när det är mörkt eftersom man behöver en ljus bakgrund för att se vad som händer på skärmen. 3 titlar i den serien och de kom ut i mitten och senare delen av 1986. Samtliga titlar utkom senare som New Wide Screen, en succé är alltid en succé oavsett format. Det tråkiga med de här spelen var att de var väldigt lätt att knäcka. De är lite för tunna och om man hade dem i fickan så var det lätt att de gick sönder.
Alla 3 spelen är sällsynta.


Special:
1 spel.
Det spelet är det 60:de och det är nog det allra svåraste att få tag på. Det tillverkades bara i 10.000 exemplar och var pris i en tävling. Spelet i sig är Super Mario Bros och är exakt samma spel som återfinns både som Crystal Screen och som New Wide Screen men utformningen på spelet gjordes om och spelet förpackades i en läcker ask utformad som maskoten till Famicom disc system.

Samlare brukar tvista om det här ska ingå bland Game & Watch-spelen.
Det som talar för att det ska ingå är att:
Det är samma spel som ett som redan är utgivet som Game & Watch
Det ser mer eller mindre ut som ett Game & Watch-spel
Det har ett eget modellnummer

De som inte tycker att det ska ingå brukar hävda att det inte gick att köpa i butik och alltså inte officiellt utgivet.

Sällsynt: :yes:
Fast ibland får jag känslan av att det är lite Mr Gimmick över denna.
Den är sällsynt men ändå så dyker den upp med jämna mellanrum.
Image

Instagram #sndb.se