BBOOTS

 

Alwa's Awakening
Retrospelsmässan 2017
  • G&W: Kort om andra distributörer/tillverkare än Nintendo

  • Svar på vanliga frågor som rör G&W och GB.
Svar på vanliga frågor som rör G&W och GB.

Moderator: Moderatorer

 av Smart Cat
 14 mar 2014, 14:00
I början på 80-talet hade inte Nintendo egna distributionskanaler i Europa och USA utan man fick förlita sig på lokala företag.
Dessa företag importerade spelen och i flera fall, särskilt i Tyskland och Frankrike döpte man om spelen och i vissa fall gjorde man egna boxar etc.
Här nedan följer en kort sammanfattning om en del av dessa företag/versioner.
En del informationen är tagen från den här sidan och vill man fördjupa sig ytterligare finns det mycket mer att hämta där.

Vi börjar väl med Bergsala AB (så klart) och Sverige överlag:
Bergsalas historia behöver vi väl inte orda så mycket om och inte heller hur det kom sig att de började med spel.
Bergsten och Jarham var i Japan och när de skulle åka hem fick de syn på Fire från Silverserien. De köpte spelet och roade sig med det på hela hemresan. De såg potentialen i spelen och vill börja importera dem men fick reda på att ALGA AB hade rättigheterna men att de inte importerade G&W. Lång historia kort så fixade de så att de fick börja sälja spelen i Sverige. Till skillnad från andra importörer så gjorde man ingen åverkan på boxarna eller spelen utan man kompletterade bara med ett A4 med svenska instruktioner.
Vilka spel gav man ut?
Jag är lite osäker på vilka spel som kom ut i Sverige och vilka som Bergsala AB släppte.
Jag tror inte att Silverspelen släpptes här (eftersom Ove köpte Fire i Japan, det var det näst sista spelet i serien så det skulle väl ha varit väldigt snabbt jobbat om de hann fixa det innan Gold-serien släpptes).
Jag tror att jag har hört något om att Goldserien kom här, sen om det var Bergsala AB eller någon annan importör låter jag vara osagt. Kanske kan några andra forummedlemmar bekräfta eller dementera så att den här texten kan bli uppdaterad.
Wide Screen: 9 av 10 (alla förutom Egg. Se mer om Egg här)
Multi Screen: 15 av 15
Table Top: 4 av 4
Panorama: 6 av 6 (behöver bekräftas)
New Wide Screen: 8 av 8
Super Color: 0 av 2 (behöver bekräftas)
Micro vs System: 3 av 3
Crystal Screen: 3 av 3
Summa: ca 48 av 59 men det finns en hel del osäkerhet här så innan det är bekräftat ska man ta det med en nypa salt (och en uns peppar)


CGL:
CGL (Computer Games Limited) var ett Londonbaserat företag som egentligen var ett dotterbolag till Dennis Baylin Trading Ltd. Det de mest sysslade med var att importera och sälja spel från Gakken, Tomy, Nintendo (Game & Watch) etc. som sitt eget märke. Man importerade även hemdatorer som exempelvis Sord M5 och sålde den som CGL M5.
Det går inte att hitta mycket information om CGL men de köptes så småningom upp av Amstrad som sen lade ner allting. Till skillnad från många andra importörer så hängde CGL på tidigt och höll sen ut och importerade från fler andra serien än någon annan importör.
En sammanställning av utgivna spel ser ut så här:
Silver: 3 av 5
Gold: 3 av 3
Wide Screen: 9 av 10 (alla utom Egg)
Multi Screen: 9 av 15
Table Top: 4 av 4
Panorama: 5 av 6
New Wide Screen: 3 av 8
Super Color: 2 av 2
Micro vs System: 3 av 3
Summa: 41 av 59

Jag har inte hittat någon uppgift om när de blev uppköpta men eftersom inga spel efter -84 är utgivna som CGL kan man tänka sig att det var omkring då. Det är ingen större skillnad på boxarna, spelen eller manualerna, det enda som skiljer brukar vara att boxarna och spelen har CGLs logga.


Futuretronics:
Bildades 1979 och håller faktiskt fortfarande på. Säljer tredjepartstillbehör till konsoler (bland annat Wii och 3DS) inom Australien och Nya Zeeland-regionen. Trots det har det varit svårt att hitta information om företagets historia.
Liksom CGL så gjorde de inte heller så stor åverkan på spelen utan det enda som skedda var att de satte dit sin logga.
En sammanställning av deras utgåvor:
Wide Screen: 8 av 10
Multi Screen: 7 av 15
Table Top: 4 av 4
Panorama: 3 av 6
New Wide Screen: 3 av 8
Summa: 25 av 59
Det går en gräns nånstans mellan augusti och oktober och efter det släppte de inga spel längre.


J.i21:
J.i21 stod för "Jeux et Images du 21e siècle" och var den franska importören av spelen.
De hakade på fr o m Gold-serien och droppade också av någon gång i mitten-slutet -83.
De satte sin logga på boxarna och på spelen, översatte manualen eller, i något enstaka fall, lade till en A4 på franska.
Fransmännen värnar väldigt mycket om sitt språk och vill skydda det från yttre påverkan (jag tror det till och med finns lag på det) så en del spel hade även franska på spelet (dvs under knapparna stod det Jeu A istället för Game A etc). Man döpte även om namnen på spelserierna så Wide Screen t ex blev Grand Écran
En sammanställning:
Gold (eller som det hette i Frankrike: Game & Watch Or): 3 av 3
Wide Screen (Game & Watch Grand Écran): 9 av 10 (alla utom Egg)
Multi Screen (Game & Watch Écran Double): 9 av 15
New Wide Screen: 3 av 8
Summa: 24 av 59

En del av spelen var redan från början sällsynta och en del av de här variationerna är extremt sällsynta.
20140208 såldes ett Lifeboat från J.i21 på ebay. Dess existens var omtvistad innan auktionen, man visste inte med säkerhet om J.i21 hade släppt spelet men nu dök det plötsligt upp ett. Självklart påverkade det slutbudet...
http://www.gameandwatch.ch/images/news/ ... 302-en.pdf


Mego/Time-Out:
Sålde bara 4 av de 5 spelen i Silverserien. Judge gav de aldrig ut. Mego var en stor leksakstillverkare med distributionskanaler över hela USA och Time-Out var den Elektroniska divisionen. Nintendo såg möjligheterna med ett samarbete, eftersom de själva inte hade byggt upp något eget nät. Spelen döptes och förpackades om. Förpackningarna var stora och innehöll, instruktioner, spelet och frigolitboxen som spelet låg i men inte själva originalasken.
Summa: 4 av 59 alltså


Pocketsize/NOA:
Pocketsize är en spelserie som kom ut i USA och Kanada först men de släppte även 5 spel (Gold Cliff, Zelda, Squish, Safebuster & Bombsweeper) som fick spridningar utanför USA (bland annat i Sverige). Pocketsize skilde sig mest genom den tecknade boxen och loggan, annars var inte skillnaderna så stora. Spelen fick heta samma sak utom Boxing som, självklart, döptes om till Punch-Out för att dra nytta av NES-spelet med samma namn.
Den sedvanliga sammanställningen:
Wide Screen: 7 av 10
Multi Screen: 15 av 15
New Wide Screen: 3 av 8
Super Color: 2 av 2
Micro vs System: 3 av 3
Så summa: 30 av 59


TricOtronic:
Företaget grundades på 80-talet av Harald Bienengraeber och siktade in sig på att distribuera leksaker. De höll på med Nintendo, Gakken, Bandai och lite annat och Game & Watch var deras största succé. Man hade generalagenten för Tyskland och Österrike.
Spelen modifierades inte (som exempelvis med egen logga utan de behölls intakta) men kartongerna gjordes om, totalt till att börja med men sen nöjde man sig med att sätta en klisterlapp på kartongen med tysk text.
Liksom CGL var man tidigt ute med att importera spelen och man gav ut spelen från både Silver och Goldserien.
Vissa spel hade ett "Super" tillagt framför tricOtronic och man vet inte varför. Kanske för att hotta till spelen lite eller för att göra köparen påmind om att spelet hade större skärm eftersom det stod på spelen från Wide Screen-serien. Det försvann dock helt plötsligt för att sen helt bara dyka upp på ett spel i New Wide Screen: Donkey Kong Jr.
En sammanställning av spel utgiva som tricOtronic:
Silver: 4 av 5
Gold: 3 av 3
Wide Screen: 9 av 10 (alla utom Egg)
Multi Screen: 6 av 15
New Wide Screen: 2
Summa: 24 av 59
MEN sen har man hittat manualer på tyska till spel som inte har tricOtronics logga. Det finns 38 spel med standardboxar utan någon klisterlapp på. Spelet är, liksom de svenska versionerna, bara kompletterat med en tysk A4 så när det gäller dem är man inte säker på om det var tricOtronic som gav ut dem eller om det var någon annan tysk importör. Spannund!
För den som är väldigt intresserad av att läsa mer finns här några heta länkar:
Om tricOtronic.
Om tricOtronicmanualer


Videopoche:
Man trodde länge att detta var en importör från Belgien men nuförtiden är man mer inne på att de troligtvis var från Frankrike, precis som J.i21. Spelen i sig är oförändrade (de har Game & Watch loggan, Nintendomärkning och engelska på knappar etc) men kartongerna är totalt annorlunda och spelen är kompletterade med A4:or.
Utgivna:
Gold: 3 av 3
Wide Screen: 6 av 10
Summa spel: 9 av 59.


Andra marknader och andra tillverkare:
Bild --< Andra tillverkare av Nintendospel än Nintendo?>

I vissa delar av världen var det dock lite annorlunda.
I Argentina exempelvis fanns det en lokal produktion av Game & Watch. Spelen gjordes på Licens från Nintendo, varför vet jag ej då jag har hittat väldigt lite om det. Det finns inte heller så många kända spel och de 3 spel jag sett var Wide Screen.
Av ekonomiska skäl har man också bara använt en färg till spelet: Blått. Här är ett exempel på Octopus som är rött i vanliga fall.
Bild

De boxar man har hittat har också varit lite annorlunda. Gula och med öppning både på sidan (som vanliga versioner) och framifrån.
De har inte heller haft någon frigolit utan bara kartong.
Bild

Korea:
På 80-talet var Korea en väldigt stängd nation och det var förbjudet för Japanska produkter att säljas där (antar att det inte bara gällde Japanska produkter utan överlag). Istället var det "Goldstar" som fixade med G&W där. Goldstar som senare blev LG Electronics 1995, sysslade med lite av varje; IC-kretsar, mikrovågsugnar, radio- och tv-apparater och...
traktorer.
Endast två spel är kända: Jumper (Parachute) och Donkey Kong Jr.
Bild


Kloner:
Jag ska inte säga att alla kloner kom från Ryssland men det var väldigt vanligt att de kom därifrån.
Jag vet inte mycket om det här men under det Kalla kriget var det förbjudet av import av utländska saker så det skapade en stor marknad för egen tillverkning. Angstrem var en av de större tillverkarna av spelen i Ryssland. Angstrem, vars huvudtillverkning egentligen var miniräknare och dylikt, bestämde sig för att styra om en del av tillverkning till G&W-kopior. (Sa jag att deras miniräknare också var kopior/kloner...)
Angstrem var inte de enda tillverkarna, det har funnits många som ville ta del av G&W-kakan. I många fall var det små företag som bara hade resurser till att tillverka en typ av kretskort men genom att ha olika skärmar så får man olika spel (fast grundidén är densamma). Ett exempel:
Det här är en variant på "Musse Pigg plockar ägg".
Bild

Syns lite dåligt men i mitten på bilden är ett fotbollsmål där det står en målvakt som ska stoppa bollar.
Likasom Musse Pigg kan vara med korgen på 4 ställen så kan målvakten vara på 4 ställen med sin hand eller fot.
I Musse Pigg är det 4 hönor som värper ägg, i det här spelet är det 4 spelare som skjuter skott som kommer från olika håll.
Alltså: exakt samma "spelmotor" kanske man skulle kunna säga men olika displayer. Eftersom "bollpositionerna" är lika många som "äggpositionerna" (och ungefär ligger på samma ställe, fast det är egentligen oväsentligt) så är det bara att byta ut displayen och vips så har man ett helt nytt spel. Det finns också en mängd andra varianter och för att få en aning av hur många det fanns så ta en titt här.
Här går att hitta ytterligare info.

Jag tror också jag har hört/sett/läst någonstans att man också kunde köpa utbytbara skärmar för att få ett nytt spel. Dvs man bytte bara skärm så fick man ett nytt spel (eller nytt och nytt...) Har svårt att tänka mig att man kunde byta det själv (även om det egentligen är lätt så var det kanske inte något som gemene man gjorde.)
Bild
En Musse Pigg-Klon med 2 olika skärmar. Det första är en katt som fångar fisk:
Bild
medan det andra är en groda som fångar flugor:
Bild

Jag tror jag skulle känna mig grundlurad om jag köpte detta...

Mini-Classics:
Var en serie med små spel tillverkade på licens från Nintendo. Spelen är utseendemässigt utformade som en "minigameboy" och de flesta av spelen är Game & Watch-spel (men det finns några få titlar som inte är det). Spelen har också en nyckelring och, liksom originalspelen, stöd på baksidan, klockan och alarm. Spelen dök upp under slutet på 90-talet och innehöll den vanligaste titlarna (mest (New) Wide Screen spel alltså) såsom Fire, Parachute, Octopus, Super Mario Bros, DK Jr., Zelda, DK och Oil Panic.
Följande bild ger en bild av hur små de var (och de är egentligen inte speciellt sköna att spela på)
Bild