• Grattis Nintendo 64! 20 år i Sverige/ Europa - 1 mars 2017

  • Diskussioner om allt som rör N64.
Diskussioner om allt som rör N64.

Moderator: Moderatorer

 #809717  by retroplay
 
Grattis Nintendo 64 - 20 år i Sverige!
För exakt 20 år sedan den 1 mars 1997 släpptes Nintendo 64 i Sverige/Europa! Samma dag släpptes även spelen Super Mario 64, Pilotwings och Star Wars: Shadow of the Empire.
Fotot visar dåvarande JP-spel i Simrishamn (och dess ägare 20 år yngre...) som på releasedagen skeppade över 300 konsoler till kunder över hela landet! :-)
JP-spel var då en av Sveriges enskilt största Nintendo återförsäljare med postorder över hela landet samt butiker i Simrishamn och Malmö.

Dela gärna med dig på denna tråd dina egna Nintendo 64 minnen!
Var köpte du din konsol?
Bästa spelen?

/JP

" onclick="window.open(this.href);return false;
 #809734  by Ludu
 
Jag gick i ettan på lågstadiet när konsolen släpptes och jag förstod verkligen inte vad mina klasskompisar snackade om när de jämförde hur många stjärnor de tagit i Mario. Jag försökte fortfarande lista ut hur man skulle besegra Bowser och hans clownhelikopter i Super Mario World :lol:

Det ändrades när jag på Barnens Hus ställde mig vid ett demotorn och började springa runt slottsgården med Mario, givetvis med vänstra handen felplacerad så att jag fick sträcka min tumme omänskligt långt för att nå styrspaken. Däremot var det ingen wow-upplevelse, inte mer wow än känslan att bara testa ett nytt roligt spel. Allt kändes väldigt naturligt och jag lade inte en enda tanke på att Mario aldrig rört sig i tre dimensioner förut.

Jag hade själv inget N64 när jag växte upp. Det behövdes inte då tre av mina närmsta grannar satt med varsina så vi tyckte det var vettigare att skaffa PS1 för variationens skull. Det spelades på bortaplan men även bytlånades hejvilt så jag har lirat min beskärda del av spelbiblioteket medan konsolen var aktuell. Det var inte förrän februari 2009 jag till slut skaffade en egen konsol :good:

Jag äger 37 N64-spel, av dem var det följande 18 som jag spelade innan Gamecube tog över helt:
1080° Snowboarding
Cruis'n USA
Diddy Kong Racing
Goldeneye 007
Jet Force Gemini
Lylat Wars
Mario Golf (hyrde)
Mario Kart 64
Mario Tennis
Pilotwings 64
Pokémon Snap
Pokémon Stadium
Star Wars Episode I Racer
Star Wars: Shadows of the Empire
Super Mario 64
Super Smash Bros
The Legend of Zelda: Majora's Mask (hyrde)
The Legend of Zelda: Ocarina of Time

Så även om jag missade en del riktiga toppspel (Banjo Kazooie och Wave Race 64 är de första jag tänker på) känns det som att mina erfarenheter höll riktigt hög klass :goo

Min N64 har fått väldigt mycket kärlek senaste dagarna som jag skrev i Senast avklarade-tråden men jag var helt ovetandes att 20-årsdagen närmade sig. Jag måste nog ta ett par stjärnor i Mario 64 dagen till ära :D

Instagram #sndb.se