• Fråga Dr. Mario N64-relaterade frågor!

  • Diskussioner om allt som rör N64.
Diskussioner om allt som rör N64.

Moderator: Moderatorer

 #321762  by Team_f
 
Har en n64 kontroll som är slapp i spaken. Något som är lönt att göra för att åtgärda detta? :-k
 #321764  by snickerboa
 
Du köpa köpa en ny spak eller så kan man laga det men det är bara besvärligt...
 #321773  by BlaBa
 
Tyvärr så tror jag itne det är lönt att göra något åt det. En handkontroll med i princip ny spak och sälja sin gamla brukar kosta lika mycket som att köpa en ny spak och byta ut.

Jag har dock aldrig hittat någon bra sida att köap styrspakar på men de jag hittat så är det som jag skrivit ovan.
 #321780  by instinqt
 
Gick att köpa 8/16-pack på eBay förut. Men de verkar inte säljas längre. Hur lätt som helst att byta om man hittar nya ivf. Det är bara några skruvar och en sladd sen är man fit for fight.
 #321805  by Sphinx
 
Att restaurera slitna n64 spakar är nog helt och hållet lönlöst. Jag har iaf svårt att tänka mig hur det skulle gå till då det beror på att n64 kontrollen är otroligt dåligt konstruerad.
Insidan av den analoga spaken ser ut så här.
Image
Den svarta bågen är kopplad till x-axisen. Y-axisen ser likadan ut och ligger ovanpå som ett plus-tecken. I mitten av detta "plus" så sitter själva spaken. Det bildas givetvis otroligt mycket friktion här varpå de slits ner till det pulver man ofta ser i den analoga spaken.
Image
Varför de upplevs slappa.
Men skulle man få tag på nya såna bågar så är det hur lätt som helst att byta ut dem. Bara att laga de befintliga är antagligen helt lönlöst.
Hoppas min helt slarvigt ihopknåpade bild förklarar något iaf. ;)
 #321808  by segis
 
Jag testade att fixa min med tejp och det funkade faktiskt oväntat bra :)
Ett litet tips så slipper ni köpa nytt :)
Hatar dock pulvret som kommer lite överallt när man är smidig som få
 #321886  by instinqt
 
Jag funderade på att göra ngt liknande...fast med epoxilim :)

Man kanske skulle testa detta, mindre gegga än epoxilim.
 #321917  by nes_nerd_no_1
 
Så det finns inte nya spakar på ebay längre? Det var synd... Minns att jag köpte nya spakar där & bytte ut på mina kontroller. Var som sagt hur enkelt som helst, och efter det blev kontrollerna som nya.
 #321964  by Sphinx
 
Nu är jag inte helt säker, men jag har för mig att båda bågarna är identiska. Så det vore kanske inte helt omöjligt att gjuta upp sprillans nya till en relativt billig peng. Man behöver ju sällan byta hela analoga dosan i min erfarenhet.
 #322056  by Skogur
 
Jag köpte en spak på tradera för nått år sedan av braoha och den sköter sig jättebra fortfarande, dock lite tråigt att dom slutat sälja spakar..
 #322764  by andersb80
 
Har inskaffat mig en konverter för att spela amerikanska spel. Finns det några roliga spel som jag kan hålla ögonen öppna för som inte släpptes i europa?
 #322793  by Wezper
 
starcraft kanske? men det finns i australien. och dom liren kan man väl köra på euro konsoler?
 #322849  by Skogur
 
Fast jag trodde att Starcraft fanns till svenskt 64, den stog ju med i svenska Nintendo tidningen.
 #324999  by Lirod
 
Hur funkar det med N64 och SCN/Bergsala? Existerar det någon lista?
 #325012  by Gixen
 
Nej det tror jag inte. En sådan lista tror jag skulle bli extremt svårt att få komplett...
 #325085  by BlaBa
 
Jag har en lista som jag tror är komplett med alla spel som släpptes av Bergsala, jag har iaf den att gå efter när jag märker vilka spel jag har. Det svåra är ju bara att veta om ett spel är svensksålt när man har enbart carts eftersom av de ca 130 carts jag har så står det endast SCN på ca 10 resten är EUR.
 #325086  by smid
 
Släng upp vettja!
 #325097  by BlaBa
 
Här är den som jag använder :)

Ni får ta bort mina anteckningar som står för vilka spel jag har, har alltså mer än 1 av många av spelen men alla överflödiga lägger jag i en speciell låda. Dessutom har jag nog missat ett par spel.

Ifall den nu stämmer så är en del saker ganska förbluffande så som vilka Turok spel Bergsala släppte.

OBS! brukar i vanliga fall ha den i ett text dokument så när jag la in den i world ser den väldigt konstig ut.
 #325099  by smid
 
Spel till N64 går väl ganska billigt från game-world och det är väl samma carts som såldes i Sverige? Borde inte bli på tok för dyrt när man ska se till att den listan blir komplett. Trist utan boxar dock, för dom skiljer sig märkte jag för något år sedan...
 #325104  by BlaBa
 
Dyrt är det väll inte att fixa den listan komplett men man satsar ju på mer än bara Bergsala släppta. Sedan tycker jag inte det är något roligt att ha fula boxar utan köper istället enbart de jag tycker är snygga i extremt bra skick. Dock så går alltid carts + alla färger av konsoler i första hand för mig :)
 #325108  by andersb80
 
Stor samling du har där BlaBa. Känns som det är du, jag och ok64ismine som är de största N64 samlarna här. De är ofta ni som snor mina auktioner i alla fall! :D

Jag fokuserar mig på spel som är svensksålda, kompletta, i fint skick samt inte för tråkiga att spela.
 #325109  by BlaBa
 
Härligt att höra att 2/3 av spelen samlar sig runt Lidköping ;)

De felsta av mina spel är väll med på den lista men har även ca 30carts som är PAL men inte Bergsala, ca 10 NTCS och 2 japanska.

Man får ju dessutom skit man inte vill ha när man köper sina spel, just nu har man 11 konsoler hemma och runt 30 handkontroller trots att jag försöker sälja av lite ibland ^_^
 #325112  by smid
 
Kör man bara carts blir det ju dock fruuuktansvärt tråkigt i spelhyllan. Inga end labels, så det blir bara massa gråa rader. Sedan måste man dessutom ha dom ståendes då dom är rundade i kanterna och väldigt korta, ingen bra balans. Det hjälper ju inte ens att köpa spel från USA då dom ser lika illa ut till skillnad från SNES, där dom från USA är fyrkantiga med end labels. Förstår inte hur dom tänkte där, kanske att folk förstår att kartongerna är till för att sparas? Märker dom inte att folk aldrig lär sig? :(

Själv har jag en hel del spel till N64 men funderar på om jag ska ha kvar dom som bara är carts. Det ser så tråkigt ut när dom tar upp ett hyllplan och bara är fyra gråa rader med en etikett längst fram som syns. Hur har ni era uppradade? Boxarna har jag inget emot, dom står på rad i fina färger och lyser upp hyllan istället.

Klistra in bilder på era samlingar med spel till N64, jag kan göra det när jag kommer hem från jobbet.

Blaba: 11 konsoler? My god, köper du bara spelpaket eller? Jag sitter på fyra tror jag :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Instagram #sndb.se