• Gun.Smoke

  • Fusk, tips och tricks till NES-spel.
Fusk, tips och tricks till NES-spel.

Moderator: Moderatorer

 #2537  by Bonomaul
 
Inhandling av Machine Gun är totalt onödig då det med lite fingerfärdighet går att få sitt vanliga vapen att skuta lika snabbt.
Krävs faktiskt inte att man trycker särskilt snabbt..
Enda haken är att du bör ha fullt med gevär, alltså dom där som gör att man skjuter snabbare och smidigare, fast det är ju inget svårt att få.

 #2538  by Lakanman
 
Jag köpte NES MAX när jag var liten enbart för Gun Smoke ;)

 #23071  by Super-Marko
 
hej!

Nu tog jag tag i mitt spelande ( har varit välldigt knappt under lång tid)

Så jag började spela GS som är ett riktigt roligt spel!

lite frågor bara

1. hur många banor finns det?
2. vad gör alla items på plan?
3. vad ger "wanted skylten" som man kan köpa, trodde det var ett extra liv med verkar inte vara det.

tack hej

ps tar gärna emot övrigt speltipps!

 #23074  by Lampan
 
Super-Marko wrote:hej!

Nu tog jag tag i mitt spelande ( har varit välldigt knappt under lång tid)

Så jag började spela GS som är ett riktigt roligt spel!

lite frågor bara

1. hur många banor finns det?
2. vad gör alla items på plan?
3. vad ger "wanted skylten" som man kan köpa, trodde det var ett extra liv med verkar inte vara det.

tack hej

ps tar gärna emot övrigt speltipps!
Kan svara på 3an iallafall. Wanted skylten måste man ha för att hitta bossen på banan. Den finns gömd nånstans på banan eller så får man köpa den.. annars så går banan bara runt å runt..
För att få fram den gömda wanted skylten så måste man skjuta där den nu hemligt ligger. Rätt lurigt.. =)

 #23080  by Bonomaul
 
1: Sex banor är det om jag inte minns helt galet.
2: Menar du skorna och gevären? Skorna gör att du går smidigare och rör dig på ett trevligare sätt rent spelkontrollmässigt, och gevären gör att skotten går längre och snabbare.
3: Som Lampan sa. Skjut hej vilt överallt så hittar du Wanted-skylten. Du ska aldrig behöva köpa den. Dessutom så låter det ju när man träffar något, och ser man då inget så är det bara att fortsätta peppra på på det stället så dyker den upp.

 #23092  by Super-Marko
 
tack tack!


jag undrade faktist varför banorna ibland kändes länge/kortare!

tro fatksit det blir dett aspel som "hör och häppna" jag någonsin har klarat av helt och hållet.

var inte så bra på tv-spel när jag va liten ( slutade spela när jag va ca 10)
så tror att jag inte varvade nåt spel, ev smb.

och nu när jag börjat samla har det blivit minimalt spelande.

tack för tippsen!
 #166289  by Wompa
 
När jag kör Gunsmoke kör jag med 4-scoren bara för att spara på knapparna på dosan, man sätter bara på turbo :)

Det är något item som ser ut som en propeller, brukar vara röd heller blå, vad gör den?
 #166330  by Ufouria
 
Den röda får man extraliv av (om man inte redan har max) och den blå gör att man blir osårbar en liten stund.
 #476882  by Andreas No 1
 
Om du vill klara bossarna snabbt och smidigt (iaf de senare) så använd Mag Num (skum stavning) på dem. Snabbt, smidigt och enkelt. :good:
 #476897  by QRS
 
Kommer ihåg att jag blev riktigt besviken på Gunsmoke på NES då jag hyrde det för massa år sedan...(slutet av 80-talet tror jag) älskade arkadspelet och gillade inte alls NES version då kommer jag ihåg. Jag ville ha ett skjutspel inte massa tänkande och handlande i affärer haha. Måste testa det igen då jag tror att det skulle passa mig bättre nu faktiskt!
 #548107  by Ashaman
 
Jag har en fundering om spelet.. Sitter å lirar nu..
Efter varje bana så kommer en bild upp på bossen och den blir skjuten med sex skott. Dessa hamnar olika och jag tror att det har med hur man skjuter bossen att göra. Kan det vara så? Eller har det med hur lång tid bossen tar att klara av å göra?

Min väldigt okvalificerade gissning är att skjuter man från höger/vänster kommer skotten snett på bilden, bara från ett håll snett uppifrån hörnet och ner och från andra hållet snett något nedanför.. Osäker på detta dock.

Någon som vet hur skotten hamnar och varför så skriv gärna :)
 #548155  by priest
 
Ashaman: Jag har utgått i från att vart skotten hamnar på Wanted bilden är slumpmässigt, men det du skriver är intressant och kan ju vara kul att kolla upp...
 #548177  by Ashaman
 
Jag funderar också på om det kan vara så, men jag får ändå känslan av att det spelar roll hur man skjuter.. Som sagt har inte fått något svar själv när jag spelat. För oftast om man "bara skjuter framifrån" (A+B-skott) så är det splittrat som fan, men skjuter man blandat så kommer det snyggt snett över..
Äh, jag vet inte..
 #548185  by pyton
 
Jag tror det är hur snabbt man skjuter ner bossen, har för mej det blir ett rakt sträck om han går ner snabbt.. Men jag lovar inget, bara en uppfattning jag fått. :D
 #548345  by Ashaman
 
Det kan mycket väl stämma..
Snabbt skjutet=en rak linje skott
lite långsammare=två linjer
långsamt=huller om buller...
Fast.. det beror nog på annat också TROR jag.. aja.. bara en tanke jag hade.. hade varit kul att veta :P
 #691704  by rakapparat
 
Köpte Gun.Smoke för ett tag sen och spelade det för första gången idag. Fastnade på bana 3, Fire Hawk (indianbanan). Några tips på vilka uppgraderingar/vapen man ska köpa för att banan ska bli lite enklare?
 #691767  by Rickard Ingvarsson
 
Den är bara jobbig (i bra bemärkelse), indianer överallt!
Nöta, nöta, nöta är mitt tips :)
Kanske använda smartbomben så du klarar av ett skott.
 #691787  by i<3zelda
 
Indianerna är ju ett rent h-vete, inte själv kommit förbi den banan
 #691793  by Storeriknr1
 
Köp en häst. Kör med vanlig pickadoll. Skjut alla indianer i tälten med så det inte kommer något skott bakifrån. Skjut de hoppande muskelknuttarna direkt annars blir det rörigt och kan i värsta fall börja lagga lite. Nöta nöta så går det nog bra. Lycka till
 #691794  by Elrinth
 
Askul att läsa denna tråden! :) Nu blev jag toksugen på inhandla det också. Jag kommer ihåg att på banan efter indianerna så fick jag alltid game over. Den är helt galet svår! :D
 #691938  by Ashaman
 
Hästen är bra på indianbanan, lika så smartbomb som någon sa. Magnum kan vara effektivt också eftersom den klipper även de hårdnackade fienderna med ett skott!
Sen kan man ju gå varv på varv på bana två och fylla liven till Max eftersom det finns två liv på den banan!

För att spara poäng ser man till att lära sig vart man skjuter fram wantedskylten! :)
 #691948  by Storeriknr1
 
Om man orkar kan man grinda ihop pengar och liv innan man går vidare. Köp INGA vapen eller smartbomb då får du ammo istället för pengasäckar. Första banan är ju rätt lätt då man får en gratis häst, så se bara till att ta extralivet på varje varv så bör du ha runt 200000$ efter ca 5 varv + en massa liv! Nu är det bara att köpa häst och smartbomb på de svårare banorna när du behöver det och kanske till och med köpa wanted om du inte orkar leta. Vanlig pistol tycker jag funkar bra i alla lägen.
 #691997  by Ufouria
 
Smart bombs har jag aldrig förstått mig på (känns som fusk). Nycklarna vet jag vart de finns så endast ett varv för mig.
 #691999  by aerobert
 
Inget som spelets designer har inarbetat kan anses som fusk.

Den där röda/blåa grejen är för övrigt en Yashichi
Last edited by aerobert on 30 Apr 2014, 11:57, edited 1 time in total.
 #692017  by Storeriknr1
 
Ska prova att klara det utan att missa ett enda skott. :D
 #692095  by Ufouria
 
En del tycker det är fusk om man använder magnetstrålen i Mega Man 1. Isf är det lika mycket fusk med smarta bomber.
 #692235  by Ashaman
 
Rakapparat: säg bara till om du vill köra Gun.Smoke med någon. Jag kan bara vara med och assistera med tips! :) inga direkta avstånd i den här byn ju :)
 #692246  by rakapparat
 
Ashaman, sure! Är gräsänkling idag till imorgon så har du lust för lite NES spelade med Gun.Smoke som huvudnummer så är du varmt välkommen hem till mig! PM:a mig om du vill :)

Instagram #sndb.se