• Mega Man

  • Fusk, tips och tricks till NES-spel.
Fusk, tips och tricks till NES-spel.

Moderator: Moderatorer

 #2638  by bUs
 
Det berömda "paus-tricket".
Eftersom bossarna är odödliga någon sekund efter man träffat dem så spelar det ingen roll hur bra man är på att egga. Paus-tricket innebär att man skjuter iväg en salva och pausar (med Select) sedan un-pausar man och skottet tar skada igen. Upprepa detta tills bossen är död. När man behärskar tekniken kan man döda alla bossar på ett till ett par skott :)

 #2646  by skogga
 
Sen kan man även på vissa banor där man i "bildrutan" skall upp eller ner, där kan man hoppa på den övre stegen och plötsligt warpas men till den nerdesta delen på rutan vilket kan hjälpa om det är många fiender emellan.

...Kommer snart med en bild som illustrerar
EDIT: Hittar tyvärr ingen bild att rita på och har ingen emulator att tillgå nu.

Dessutom finns det en sak som kan underlätta, Magnet Beam tar bara av sin "hälsa" vid första knapptrycket så om man håller i den länge får man en längre plattform utan att ta något mer av dens "hälsa".

 #2658  by bUs
 
Det finns även ett extremt komplicerat trick med Magnet Beam som går ut på att man kan skippa hela sektioner av en bana. Man ska helt enkelt lägga en Beam under taket i den del av banan man befinner sig. Det ska finnas någon pixel för lite rum för Mega Boy att rymmas mellan Beam:en och taket och detta kommer att göra att man förflyttar sig till slutet av sektionen vilket kan vara en väldigt stor del av banan (man ska hoppa upp på Beam:en alltså). Inte så praktiskt kanske då det kräver omänsklig precision.

Edit: Skoggas trick är förövrigt väldigt bra och inte alls svårt att genomföra, tyvärr är det bara användbart på 2-3 olika ställen i spelet. Ena stället är Cut Man's bana (mot slutet efter man klättrat upp för alla stegar och är på väg ner) och det andra stället är någon av Dr Wily-banorna
 #223906  by Lakanman
 
Gav mig på Mega Man igår men torska på Ice Man, Fire man och Guts Man gav jag upp direkt. Men iaf. I vilken ordning ska man köra bossarna? Alla är väl svaga för något?
 #223917  by Ufouria
 
Bästa ordningen enligt mig är:

Guts Man - Cut Man (kasta de två blocken på honom, han är även lätt med bustern) - Elec Man - Ice Man - Fire Man - Bomb Man
 #223919  by Lakanman
 
Googla?.. Då hade ingen här fått reda på att jag faktiskt satt mig ner och spelat lite Nintendo ;)..

En få tacke. Ska göra ett nytt försök ikväll. Den där prylen som ligger bakom två block på electric man banan. Vad är den till för? Har för mig att man kan ställa sig på någon stråle med den va? Sist jag spelade eller såg någon köra det var back in the days ;)
 #223928  by Pinge
 
magnetstrålen (eller vafan den heter) finns på elecmans bana, men du måste ha gutsmans vapen för att lyfta undan blocken som är ivägen!
 #223933  by Ufouria
 
Ja Guts Mans "vapen" eller skjuta bort blocken med Elec Mans vapen men då måste man ju spela om banan efter att man dödat Elec (ej effektivt).
 #223940  by rogerxy
 
Sanna wrote:Bästa ordningen enligt mig är:

Guts Man - Cut Man (kasta de två blocken på honom, han är även lätt med bustern) - Elec Man - Ice Man - Fire Man - Bomb Man
Är Fire bra på Bomb Man? Jag tycker annars Bomb Man är löjligt lätt med vanliga vapnet, medan Guts Man är ganska svår med vanliga vapnet men väldigt lätt med bomber, därför tar jag alltid Bomb Man först
 #223949  by Ufouria
 
Ja Fire funkar bra på Bomb Man men som du säger är Bomb Man lätt även med bustern men det är Guts Man oxå (förutsatt att man tajmar in hoppen) så man kan egentligen börja med vilken man vill av dem.
 #224142  by Chefren
 
Jag tar också alltid Rogers vända.. Bombman är skitlätt med bustern. Bara att hålla sig nära så hoppar han bara fram och tillbaka över en.
 #253339  by sparrisn
 
Jag börjar med Cutman =)
 #253372  by Ufouria
 
Cutman är lättast. Problemet är att om man börjar med honom och sedan tar Elec Man (som är svag mot Cut Mans vapen) så kan man inte få magnetstrålen på Elec Mans bana direkt utan man måste tillbaks en gång till och använda Elec Mans vapen eller Guts arm för att få strålen.
 #855206  by Garnetandzidane
 
Trick: Stegzip/tidig MB

Fortsätter här (några år senare :) ). Du kan faktiskt få tag på magnet beam ändå, genom att trycka ner+upp samtidigt när du står ovanpå stegen i den trånga hallen, du kommer zippas till höger och dyka upp på vänstersidan av skärmen (man måste ha en moddad/special controller eller lira på pc). Sen ska man hoppa och flytta sig så man kommer in på högersidan igen, spring sen åt höger och tryck vänster snabbt som attan. Har du gjort rätt så glider du ut en bit mot beamen. Pixla dig sedan fram och nudda den. Hoppa sedan en gång. Sen ska man vända sig en gång så är man ute. Detta trick kan leda till att man måste reseta spelet, alt. ladda savestate, då man kan fastna i MB-utrymmet. Finns garanterat guide på tuben hur man gör. Kan användas på åtminståne en wily bana också. Funkar alltså i trånga tunnlar där en stege leder upp genom golvet.
Last edited by Garnetandzidane on 31 May 2019, 23:20, edited 3 times in total.
 #855207  by Garnetandzidane
 
Trick: Fall snabbare.

I speedrun-syfte kan magnet beam användas för att falla snabbare. Genom att skicka ut strålen och gå/stå på den lite så kommer Mega man falla snabbt, och skippa accelerations biten av fallet. Kan användas främst över stup som leder till nästa screen. På Firemans bana i den lilla sektionen där det finns 2 eldstrålar och 3 eldfiender som kommer upp ur ett hål, finns en finfin genväg där man kan nyttja detta trick och få till en wallzip. Lägg en stråle över hålet höger om stegen som leder ner till nästa screen. Du kommer falla genom och vara i väggen vilket gör att du kan zippa och spara tid.
 #855210  by Garnetandzidane
 
Trick: Undvik stun-effect vid skada.

Pausa spelet och unpausa direkt när du tar skada, du kommer då på ett härligt sätt undvika stun/knockback effekten som uppstår vid kontakt med en fiende. Lämpar sig väl på ställen där snabbaste vägen är genom fienden, och man av någon anledning inte vill/kan skjuta. Eller när man tar skada vid ett stup (för att unvika insta-death).

Instagram #sndb.se