• Super Mario Bros.

  • Fusk, tips och tricks till NES-spel.
Fusk, tips och tricks till NES-spel.

Moderator: Moderatorer

 #139015  by DRyy
 
Tja hade tänkt att man skulle skriva in allt man kan om super mario bros (1) här p.g.a att jag själv skulle villja lära mej alla smyg vägar själv. Kan dom klassiska genvägarna från 1 till 4 och 4 till 5 eller 4 till 8. Sen kan man ju -1 värden sen läste jag om dom andra 253 värdarna (eller vad det nu va)

Tacksam för svar:):D
Last edited by Lirod on 09 Feb 2014, 12:12, edited 3 times in total. Reason: Ändrade titel till korrekt & flyttade till rätt sektion
 #140143  by Faxandu
 
Jag kan ett trix där man är liten, vit och kan skjuta eldbollar. Man ska ha blomman och gå in i en borg, sen gäller det att trägga släggan/yxan samtidigt som man skadas på Koopa.

Lycka till.
 #141647  by Faxandu
 
Meeh...

Finns ju nått trick så att man kan glida på ett ben, typ att man håller in A eller B när man går in i ett rör, hoppar när man kommer ur röret o sen går i sidled. Minns inte riktigt.
 #246159  by Mudden
 
Sen har vi ju walljumps, mid-air-jumps och moonwalk, för att nämna några små knep :)

Walljumps, stå med ryggen mot en vägg, ca. 3-4 block ifrån.
Hoppa baklänges så att pixeln på marios häl nuddar väggen precis mellan två block, nu kommer mario rycka till lite, och då trycker man på hoppknappen igen, för att utföra ett walljump. Testas enklast vid starten av värld 1-2. Innan banan laddas, håll vänster. Mario kommer nu falla åt vänster när han faller ner mot marken. Tryck på hoppknapp precis när han glider in i väggen.

Mid-air-jumps, när en svamp ploppat ur ett frågeteckenblock, hoppa så du faller mot svampen, se till att ha släppt hoppknappen innan du nuddar den. När du tagit svampen, och håller på att transformeras, tryck och håll inne hoppknappen, så kommer mario att hoppa automatiskt så fort han blivit stor. Detta kan göras när svampar befinner sig i luften.

Moonwalk. Spring i full fart. Vänd riktning och hoppa omedelbart. Släpp styrknappen, och mario bör moonwalka när han tar mark igen.
 #308858  by Kveldulver
 
Inte att glömma är ju det traditionella tricket att hålla inne "A"-knappen så fort man ser "Game over" skärmen och sedan hålla den intryckt tills man väljer valfritt antal spelare och trycker "Start". Då får man börja spela på första banan i den värld man dog i senast.
 #353968  by Grynold
 
Jag vet hur man får välja värld utan att klara ut spelet vilket ja aldrig lyckades med som liten.
Det var nånting jag upptäckte i ren frustration när jag fått Game Over, började då mata på reset knappen x antal gånger och av en ren slump kunde ja nu välja värld när spelet startade igen. Det här är ingenting jag drömt eller så, vet att jag lyckats återskapa det många gånger och när ja väl lyckats ringde ja alltid min kusin som också ville spela när man fick välja värld =)

Nån annan som känner igen det här?
 #357394  by Kreese
 
Faxandu wrote:Meeh...

Finns ju nått trick så att man kan glida på ett ben, typ att man håller in A eller B när man går in i ett rör, hoppar när man kommer ur röret o sen går i sidled. Minns inte riktigt.
Det är rätt skoj, för denna kille som skickade in detta till Nintendo Klubben har jag lärt känna på senare år:
Image
 #374573  by segasonic
 
Man kan ju alltid "springa under banan". Du måste vara Super Mario, komma i full fart och hoppa upp i ett stenblock samtidigt som där är en fiende under dig som du landar på, exempelvis en Goomba. Görs detta rätt kommer du att åka igenom det översta lagret block på marken. Detta går att göra på många ställen. Gör man det i slutet av 1-1 kan man gå under flaggstången :P
 #374875  by smid
 
Finns detta inspelat?
 #375185  by smid
 
Men den videon har jag redan sett, din version låter som något helt annorlunda om Mario går UNDER flaggstången :(
 #375220  by segasonic
 
Jag har faktiskt inte sett det inspelat utan blev helt förbluffad när jag lyckades göra det själv :D
Ska se om jag får tummarna loss att spela in det, tyvärr känns det som om att det blir en halvkass film filmad med mobilen... :(
Last edited by segasonic on 28 May 2015, 16:56, edited 2 times in total.
 #375600  by segasonic
 
Då var det inspelat!
Ursäkta den kassa kameravinkeln, samt kvalitén.
Bakgrundsljudet kommer från en jobbig undulat 8)
Last edited by segasonic on 21 May 2011, 12:29, edited 1 time in total.
 #384643  by Link
 
Snyggt =D>
 #392156  by Nils
 
Upptäckte nyss att man kan springa ner för ett rör: viewtopic.php?f=2&t=11662&p=392154#p392154
 #392158  by nes_nerd_no_1
 
För att göra detta skall du springa (med B-knappen nerhållen), och hoppa & styra Mario mot rörets öppning samtidigt som du trycker neråt när du nuddar röret.
Knappast en glitch värd att nämna... ;) :love:
 #392160  by segasonic
 
Tack Nerden!
Nu förstår till och med jag vilken glitch det är snack om :DOG
 #452738  by darkonyx
 
Ta och glitcha i 1-2, precis vid röret som tar dig ur "underjorden" så ska man nära andra-sista blocket och hoppa "baklänges" mot väggen så att man glitchar sig igenom väggen och till andra sidan. Fast denna gången så leder det sista röret (eller vilken av de som helst) till "minus world" istället för 2,3 eller 4 :P

Video:
 #453167  by nintendogeek88
 
BelfegorC4 wrote:Annars var denna videon roligare :D
IHTkH6nFHik
förvisso ganska kul, men man måste modda banan för att kunna göra det
 #453350  by nintendogeek88
 
BelfegorC4 wrote:Your point? =)
Fortfarande en roligare video.
det håller jag absolut med om, men efter som man inte kan göra det själv med orginalspelet så tänkte jag inte att den var lika relevant :) men fortfarande en kul grej
 #594871  by nick_arrow
 
Jag har en fråga angående alla hemliga extralivs svampar man kan plocka på sig under spelets gång.
De tre första på 1-1, 1-2 och 2-1 hittar jag alltid men sedan dyker extralivs svamparna upp lite
när som och det verkar som om dom inte alltid finns där dom ska finnas.
Är det någon som vet vad detta beror på? Får man inte dö eller bli träffad någon gång innan eller
vad är hemligheten...Har aldrig fattat detta riktigt...:S
 #594898  by nick_arrow
 
Ok! Tack för svaret! :D Du menar röret som leder till den dolda mynt kammaren?
Så det har inte med att göra att man inte får dö eller bli träffad osv?
 #594910  by nick_arrow
 
Edit: Läste "du måste vara i rören på bana 1-2", missade helt att det stod varpa. :s
Fast det återstår fortfarande frågetecken kring detta:

Extralivet som ska finnas på bron vid 3-1 och på bana 4-1 uppenbarar sig ibland och ibland
inte och jag warpar aldrig. Tänkte om det finns någon särskild anledning till att dom 2 svamparna inte
alltid uppenbarar sig...Väldigt skumt...

Instagram #sndb.se