BBOOTS

 

sndb.se
  • Mega Man 3

  • Fusk, tips och tricks till NES-spel.
Fusk, tips och tricks till NES-spel.

Moderator: Moderatorer

 av skogga
 16 nov 2005, 14:41
Här kommer nu en hel del hjälp för dig som tänkt varva eller bara spela ett av Capcoms bästa spel, nämligen Mega Man 3.

De första 8 bossarna
De första bossarna du måste klara av för att komma vidare, det går givetvist att ta dem i en lite annorlunda ordning, men har valt att skriva i den ordningen jag anser som lättast.
  • Hard Man < Vanliga skott (slajda under honom när han hoppar)
  • Top Man < Hard Man skott (3 st)
  • Shadow Man < Snurra med Topman (dock styrs skadegrade av både väder och dagens politik)
  • Spark Man < Shadows blad
  • Magnet Man < Lite el gör honom gott (Banan är lättare om du skaffat Rush Jet först hos Shadow Man)
  • Snake Man < Bäst med nålar, men även el går bra
  • Gemini Man < Skicka lite grodlår (Bossen delar upp sig i början till två stycken)
  • Needle Man < Skjut de jobbiga studsande laserstrålarna och akta dig för hans "nålklo"

Här är en lista på deras svagheter.
  • Hard Man < Magnet Missile
  • Top Man < Hard Knuckle
  • Shadow Man < Top Spin
  • Spark Man < Shadow Blade
  • Magnet Man < Spark Chock
  • Snake Man < Needles
  • Gemini Man < Snakes, men även Shadow Blade går
  • Needle Man < Gemini Laser, men även Shadow Blade går

Protomanbanorna
Denna okända visslande röda figuren dyker upp ett par gånger i spelet och här har jag angett var två av de platserna är.
  • Hard Man (Hela fighten)
  • Gemini Man (bara visslingen)
  • Shadow Man (Hela fighten)
  • Magnet Man (Hela fighten)

Andra bossnivån (Doc Man):
När du har klarat av de första åtta bossarna kommer alla utom fyra rutor gå sönder där du nu har lite halvnya banor med bossarna från Mega Man 2. De är lite svårare då de inte finns några direkt tänkta vapen till dem.
  • Gemini Mans bana
    • Flash Man < Sågklingor från Shadowman
    • Bubble Man < Sågklingor från Shadowman
  • Shadow Mans bana
    • Wood Man < Hard Knuckles eller nålar
    • Heat Man < Hard Knuckles
  • Spark Mans Bana
    • Metal Man < Sågklingor från Shadowman
    • Quick Man < Lasern från Gemini man
  • Needle Mans bana
    • Air Man < El
    • Crash Man < Hard Knuckles

Protoman sista gången
  • Här kommer du att möta Protoman för sista gången, men han är ganska enkel bara att mata på med vanliga skott.

Bossarna i Wily-borgen
Du har 5 banor i Wily-borgen och där kommer du att stöta på dessa bossar, alla bossar är rätt lätta om du använder rätt vapen emot dem.
  • Sköldpaddorna < Sågklingor
  • Yellow Devil < 3 Hard Knuckles i ögat
  • Klonerna < Sök upp med ett grodlår och hoppa på med Top Spin
  • Dr Wily
    • Första < El på kanonen
    • Andra < Hard Knuckles för glaskupan
  • Dr Wily 2
    • Första < Sågklingor
    • Andra < Grodlår uppe i luckan, även Top Spin går bra, men jävligt svårt

Hard Man
I början på banan går man efter en lite sträcka (4-5 scrollningar), om man har problem med getingarna gå fram tills de precis dyker upp och sedan går man snabbt tillbaka så att de inte syns längre och sedan kan man fortsätt igen. Det är någon bugg i spelet som gör att detta sker.

Spark Man
Mer i mitten/slutet av banan ska man hoppa på plattformar där det åker "elgaller" förbi som stängs av ibland. Gör bara samma sak som är nämt ovan och de försvinner.

Snake Man
Precis innan bossen när du ska hoppa på moln så dyker det upp kanonulor i moln. Om du skjuter på dem får de en mer kontrollerad bana och du kan hoppa över dem eller gå under dem utan att skadas.

Och lite "hemligheter"
  • Håll inne "Höger" på kontroll två så kommer du att kunna hoppa betydligt högre.
  • Slajdar man precis innan Protoman på Geminis bana så kan man bugga sig förbi visslingen och därmed spara tid

Mega Man länkar
Länkar till bra sidor för dig som ska spela Mega Man.


* Senast uppdaterad 2007-02-19 19:35 (Gjort om upplägget och lagt till info)
Senast redigerad av 10 skogga, redigerad totalt 17 gång.

 av helios
 22 feb 2008, 13:45
Har precis klarat av detta underbara spel.
Märkte dock en sak som inte stämmer riktigt med skoggas guide. Till Metal Man rekommenderar jag Magnet Missile. Funkar mycket bättre än Sågklingorna ifrån Shadowman. Annars så var guiden riktigt bra skogga!

Delar med mig av lite koder nedan. Står det BLÅ så menas en blå punkt och inte en röd.

Andra bossnivån

Gemini Mans bana avklarad

A3(BLÅ)
B4
B5(BLÅ)
B6
D3(BLÅ)
F4(BLÅ)

Shadow Mans bana avklarad, Gemini Mans bana avklarad

A3(BLÅ)
A4
B5(BLÅ)
B6
D3(BLÅ)
E4
F4(BLÅ)

Spark Mans bana avklarad, Gemini Mans bana avklarad, Shadow Mans bana avklarad

A1(BLÅ)
A3(BLÅ)
B5(BLÅ)
B6
D3(BLÅ)
E6
F4(BLÅ)

 av Faxandu
 04 maj 2008, 23:24
Det går väl att hoppa superhögt om man håller in A (eller B?) på handkontroll 2 och sedan hoppar som vanligt på handkontroll 1?

Någon som kan bekräfta detta?

 av Frezy_man
 13 maj 2008, 16:04
har aldrig provat det själv men det borde fungera med tanke på hur många gånger jag hört om andra kontrollen-buggen.

Jag använder också magnet missiles på Metal man och tycker det vapnet är bäst. Kan inte minnas att shadow blade är effektivt. speciellt eftersom metal man är lättaste att spöa från avstånd, då hinner man lättare med att undvika hans attack. Man behöver inte oroa sig för att sikta med magnet missiles och den främsta anledningen är att om du kommer tillräckligt närma Metal man ( vilket du gör om du använder shadow blade ) så hoppar han över till andra sidan rummet.

Är du säker på att du inte förväxlar metal man med någon annan boss, Helios? Shadow blade är bra på t ex. Bubble man.

Skoggas route är en av de enklaste. Jag tycker att ta sig an Magnet man först är smidigt också.
 av Silvervirvelillusion
 13 apr 2010, 09:44
Ett annat knep är att befinna sig i luften, alltså hoppa ofta som möjligt, när man åker på Rush Jet. Detta använder betydligt mycket mindre "bränsle".
 av kerren84
 16 apr 2011, 22:00
Bra guide :) Vill bara rätta dig med att man får Rush Jeten av Needle Man och Rush Marine av Shadow Man.

Min ordning är nästan helt omvänd som dig. Jag kör olika nästan varje gång men börjar alltid med Needle Man för att ha Rush Jet som är användbart på flertalet banor om man vill ta sig framåt lättare och fortare. Såsom på Spark Mans bana med de 2 sektioner med "hissarna" och taggar i taket, slutfasen på Snake Mans och Shadow Mans bana, men framförallt delen av Gemini Mans bana med vattnet som kan bli besvärligt.

Men en ordning jag trivs med är Needle/Snake/Gemini/Top/Shadow/Spark/Magnet/Hard

Tackar för tipset om Hard Knuckle på Heat Man. Han är ju enkel men tar sån förbannad tid. Top Spin tar bra på han men det kostar nästan lika mycket som det smakar.

Några tips:
på Yellowdevil om man är snabb på tummen. Precis i början när han börjat skjuta ut ett par stycken bitar ställer man sig i han rakt under ögat. Innan han är hel blir man "träffad" en gång men när han väl är hel hoppar man rakt upp och bara mossar Shadow blade rakt upp. Har man tur dör han redan innan han hinner flytta sig över till andra sidan.

På Wily 1 del 2 glaskulan så går det extremt fort om man kör med Rush Jet. Åker upp och ställer sig precis bredvid han och mal skott. Han dör innan det ens tagit hälften av Rush Jeten.

På sista Wily är det väldigt enkelt med Top Spin. Efter man gjort klart första fasen byter man direkt till Rush Jet. Åker upp till vänster om han. Väntar och undviker det skott han skjuter. Precis när han gjort sitt drag, åker man rakt över han, byter till Top Spin och done. Se dock till att inte för lite health för man måste ta en träff på han innan man gör sitt.

När man ska göra om alla 8 bossar igen och så kan man använda deras egna vapen mot dom och är nästan lika effektivt som deras svaghet på de flesta.
 av Vanguard
 01 jul 2012, 03:49
Att hålla in höger på kontroll två ger dig inte bara möjligheten att hoppa högt, det har en mycket mera obskyr effekt också.

Om du håller in höger på kontroll två när du ramlar ned i ett hål så dör du inte utan kan hoppa upp ur det igen. Om du ramlar ned i ett hål och väntar tills du hör explosionsljudet av att mega man dör och sedan trycker höger på kontroll två kan du även nu hoppa upp igen men den här gången så har musiken försvunnit och du spelar vidare med bara ljudeffekter.

Om du dessutom när du är nere i hålet och håller in höger på kontroll två, lyckas ta skada av någonting så att din livmätare går ner till noll så blir du odödlig, du kan hoppa upp igen och fortsätta spela med tom livmätare och du tar ingen skada.