• Zelda II: The Adventure of Link

  • Fusk, tips och tricks till NES-spel.
Fusk, tips och tricks till NES-spel.

Moderator: Moderatorer

 #2519  by Lakanman
 
När som helst under spelets gång tryck på start på kontroll 1.Tryck sen Upp och A på kontroll 2 för att få fram "Continue, Save, Retry" skärmen. Använd detta om du kommer i ett ställe där du inte kan komma ut, och det blir ingen chans att förlora ett liv. Du kan använda den koden för att spara ett spel (så att du inte förlorar saker), och start igen från start skärmen.

 #2536  by Bonomaul
 
En grej som funkar rätt bra om man har viss erfarenhet av spelet ifråga är att strunta i att sätta i kristallen efter man har klarat bossarna i palatsen.
Det är lättare att levla upp genom att samla poäng via avrättningar av fiender så länge det inte är alltför många poäng upp till nästa level.
I slutet av spelet är det rätt jobbigt att stå och mata slag gång på gång bara för att få några ynka poäng, då går man helt sonika tillbaka till palatasen (framförallt de första enkla) och sätter i kristallen och vips så får man flera tusen poäng helt gratis.

Detta kan också utvecklas och användas som så att man både samlar ihop genomgående till högsta level genom mord, och sedan så sätter man alla kristaller på plats och vips så har man 6 extraliv.

 #3464  by Bonomaul
 
Om man har tomt på magimätaren och har för avsikt att fylla på genom att man hittat en fin röd flaska (som fyller hela mätaren) så kan man under tiden magin tankas upp applicera en magi (tex jump) och den tar då inte lika mycket magi som den skulle gjort annars.
Är inte någon ruskig skillnad, men dock en avgörande skillnad i vissa lägen.
 #5881  by nes_nerd_no_1
 
För att klara den sista bossen (Links skugga) så ska du bara stå längst bort till vänster & ducka & slå allt vad du kan medans skuggan attackerar!

 #5898  by nes_nerd_no_1
 
Oops! Där skulle den kanske ha varit ja... Ursäkta mig!
 #11637  by likeguitars
 
Ett bra sätt att samla är att gå till en level tex 4. Man går in gör ett upphopp och dödar ögat sedan hugger man på statyn så att det kommer ut en riddare/magiflaska. På så vis så är man oftast garanterad 150p varje gång man går in och man kan hela tiden med hjälp av magin fylla på sitt liv. Dessutom är ögat ofta generös med pengapåsar på 200p så ibland kan man tjäna 300 på bara en gång. Jag brukar ofta köra med den här metoden och sedan placerar jag en diamant ifall det blir för stor summa att spara ihop. Jag tycker att samla till grejer är lite av vad zelda går ut på också ;)

 #12986  by Tawny
 
ja det funkar oftast, men ibland går det inte...

 #12987  by nes_nerd_no_1
 
Tawny wrote:ja det funkar oftast, men ibland går det inte...
Lite taktisk får man ju vara när man hugger. :)

 #13206  by Tawny
 
ja men ändå..

jag brukar faktiskt inte rekomendera den här taktiken eftersom den inte är 100%ig.. jag brukiar säga att det "oftast" går...

 #13211  by Tawny
 
det bästa stället att samla är nere vid sjön nära sjätte palatset.. (skogen ovanför öknen som man kommer till om man följer vägen efter spindeln som man blåser bort med flöjten)

den lilla fienden ger 300p per "spelruta" så försök träffa den, eftersom den stora ger mindre p och är lite svårare...

 #13437  by nes_nerd_no_1
 
Bonomaul wrote:En grej som funkar rätt bra om man har viss erfarenhet av spelet ifråga är att strunta i att sätta i kristallen efter man har klarat bossarna i palatsen.
Det är lättare att levla upp genom att samla poäng via avrättningar av fiender så länge det inte är alltför många poäng upp till nästa level.
I slutet av spelet är det rätt jobbigt att stå och mata slag gång på gång bara för att få några ynka poäng, då går man helt sonika tillbaka till palatasen (framförallt de första enkla) och sätter i kristallen och vips så får man flera tusen poäng helt gratis.

Detta kan också utvecklas och användas som så att man både samlar ihop genomgående till högsta level genom mord, och sedan så sätter man alla kristaller på plats och vips så har man 6 extraliv.
Den taktiken skall jag köra nästa gång det är dags för den årliga varva-zelda2-dagen ;)

 #14367  by Tawny
 
här finns extraliven.. det bästa är att spara de tills man är klar med alla 6 palatsen, och sen ta de innan man drar till sista...

Image
Image
Image
Image

good luck

(sno inte mina bilder...)

 #15240  by Pålle1
 
Är 8 max man kan få i slagstyrka liv och magi??

 #15271  by Bonomaul
 
Pålle1 wrote:Är 8 max man kan få i slagstyrka liv och magi??
Ja.

(Ursprungligt svar från Tawny som blev bortediterat vid delning av tråd).

 #15277  by Tawny
 
Här är påfyllnadsflaskor till magi... (sno inte bilderna hehe, om ni sparar ner de, ge gärna mig cred isf)

Image
Image
Image
Image
Image

vet nån några fler? PM:a då för satan ;)

 #19554  by Sörbom
 
Min sambo säger:
Är det nån som vart med om den buggen, när man är i ett palats där det rasar ner sånna där stora stenblock från taket. Om man hoppar upp längst upp så att man inte syns och sedan hoppar lite, så trillar man ner, med sån där grå randig bakgrund. Sedan hamnar man högst upp på skärmen i palatsets första rum. Där sitter man fast och kan inte komma därifrån. Har någon varit med om det? Fattar ni vad jag menar?

 #19556  by Gixen
 
Sörbom wrote:Min sambo säger:
Är det nån som vart med om den buggen, när man är i ett palats där det rasar ner sånna där stora stenblock från taket. Om man hoppar upp längst upp så att man inte syns och sedan hoppar lite, så trillar man ner, med sån där grå randig bakgrund. Sedan hamnar man högst upp på skärmen i palatsets första rum. Där sitter man fast och kan inte komma därifrån. Har någon varit med om det? Fattar ni vad jag menar?
Hmmm...hur var det nu man gjorde....
Gör ett försök:

Vänta tills det byggts upp. Ta dig sen upp så långt att du kan hoppa ut ur bild (uppåt). Ta fram "fairy"-magin och använd den. Fairyn ska alltså vara utanför bild. Tryck sedan vänster.
Funkar i staden där man får uppåtstöten oxå, om man står på nå´t högt hus och hoppar ur bild. Tror man kom till någon stad där innvånarna gav en massa värdefulla (?) tips.
Blir dock lite knivigt när man går ur staden om man inte kan simma....

 #19557  by Bonomaul
 
Det är väl som Gixen beskriver om inte jag minns fel.
Såvitt jag vet så går det att använda i alla palats som har såna där nedfallande "stenar". Är väl på 3 olika ställen totalt tror jag?!

 #19565  by Pinge
 
jo det är som ni säger........minns att jag fastnade i vattnet när jag spelade som 10-åring..... blev så jääääävla förbannad..... pulsen ökar bara jag tänker på det....

tror jag läste om denna bugg i ett gammalt nintendo-klubbs blad...o sen var tvungen att testa....

 #25069  by Bonomaul
 
Tawny wrote:det bästa stället att samla är nere vid sjön nära sjätte palatset.. (skogen ovanför öknen som man kommer till om man följer vägen efter spindeln som man blåser bort med flöjten)

den lilla fienden ger 300p per "spelruta" så försök träffa den, eftersom den stora ger mindre p och är lite svårare...
310 för att vara exakt. :) 5p/st för spindlarna också. :)

 #25236  by Tawny
 
Bonomaul wrote:
Tawny wrote:det bästa stället att samla är nere vid sjön nära sjätte palatset.. (skogen ovanför öknen som man kommer till om man följer vägen efter spindeln som man blåser bort med flöjten)

den lilla fienden ger 300p per "spelruta" så försök träffa den, eftersom den stora ger mindre p och är lite svårare...
310 för att vara exakt. :) 5p/st för spindlarna också. :)
ja men spindlarna tar man aldrig, det tar bara massa tid :)

 #40589  by AndiOne
 
De funkar inte på min ESP utgåva :(

 #40613  by Ufouria
 
Och inte heller på NOE utgåvan har jag för mig.

 #40677  by BelfegorC4
 
inte DAS heller

 #40873  by Nystroem
 
Är ni säkra på det? För det är väl så att man bara kan flyga igenom dörrarna om man inte har någon nyckel?

 #40887  by BelfegorC4
 
Nystroem wrote:Är ni säkra på det? För det är väl så att man bara kan flyga igenom dörrarna om man inte har någon nyckel?
Men lilla kära du :P Har en hel tråd där jag beskriver detta problem. DAS versionen går inte, så enkelt är det!!!!!!! :evil:

 #40898  by Nystroem
 
Måste ha missat det då.. :P

Instagram #sndb.se