• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #700917  by OgnunoSoffre
 
Kjell & co bör ha (och finns i Solna) :)
 #700920  by Dannejaha
 
Fungerar Label Off på SNES kartonger eller det är dålig där?... jag testade ta bort lite text med nagelborttagning... det tog bort färgen från kartongen men INTE texten :-D
 #700963  by Ufouria
 
Tack OgnunoSoffre! :D

Dannejaha: Ja det funkar prima på SNES kartonger. Perfekt på NES och SNES. Funkar halvbra på Game Boy kartonger som är blanka men man måste vara mkt försiktig för att inte färgen ska gnuggas bort. Funkar däremot inte på t ex EUR kartonger eller andra GB kartonger som är "matta" på ytan.
 #700976  by Dannejaha
 
Tack! Då ska jag testa den med :-) Tar det även bort tryckskador och revor? ;-)
 #700997  by Ufouria
 
Haha, det hade man såklart önskat! :D
 #841849  by MegaDrive
 
För några år sedan inskaffade jag ett SFC.
Utsidan är riktigt fin och har inte gulnat. Men insidan ser förjävlig ut.

Bild på insidan: https://s8.postimg.cc/6sqm56rt1/20180816_100906.jpg

Har ni bra tips på att rengöra den utan att sabba den. Har läst lite att man kan ta i rätt bra utan att förstöra några chip. Även doppa den helt i vatten. Men jag vet inte om det är att rekommendera.

Sen har jag en fråga. Han som sålde den sa att ljudchippet är den första versionen. Och att denna skulle vara mer rare än andra. Fast jag är nästan helt 100 att då ska det vara någon form av metal låda runt hela. Inte bara en metall bit ovan som på denna. Någon som kan det bättre?
 #841850  by Farbror Barbro
 
Insidan kan du rengöra med varmt vatten och skrubba bort det som inte går bort med en tvättsvamp, wettex eller vad som helst egentligen. Då plockar du naturligtvis bort all elektronik innan (det är rätt få skruvar och konstruktionen är simpel). Så länge plasten är torr och ren i slutändan funkar i princip vadsomhelst som rengör. Modertkortet bör du först blåsa av med tryckluft och därefter kan du rengöra det med isopropanol. Glöm inte att rengöra under skärmningen (framför cartridgeslotten).

Om konsolen har fyra svarta fötter på undersidan är det första revisionen (CPU-01). Om den har två är det en senare revision.
 #841857  by MegaDrive
 
Japp har börjat och det gick rätt lätt att få bort all smuts. Kört med vanlig diskmedel och en ny tandborste. Så kom man åt överallt.
Dock får jag ej bort plastbiten som sitter bak på power/rf/multi portarna. Eftersom den skall rakt ut men den går över runt poweruttaget så verkar det som man måste löda loss den. Eller finns där ett lättare sätt?

Ja det är den andra versionen. har bara 2 svarta fötter. Plus såg en video på yt där en har 4 fötter och inuti kunde han plocka bort ljudenheten. Så han ljög för mig men a ja.. Inget jätte problem. Mest kul om det var den första då det sägs att dom är mer rare.
 #854136  by Squitch
 
Min rumskompis PS3 la av idag så det var dags att ta isär den. Huvaligen vad mycket damm.

Någon som har något tips på hur ofta man bör ta isär sin konsol och städa insidan? Innan det lägger av, för att hålla det i gott skick. Jag har ett switch men jag tänker att det gäller alla konsoler. Någon som har någon erfarenhet kring detta?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Instagram #sndb.se