• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #365545  by Matstam
 
Isopropylalkhol är grejer det, man kan bli riktigt på lyset av en flaska :-)

Nä men funkar skitbra faktiskt, men en kombination med suddgummi och alkohol efteråt är bäst, då slipper man använda så mycket alkohol. Isopropylalkohol ger heller inga rester som andra rengöringsmedel och alkoholer kan ge, det blir med andra ord riktigt rent. De flesta apotek har dock inte Isopropylalkoholen framme i butikerna, därför måste man fråga personalen om de kan plocka fram den åt en.
 #377036  by Mango
 
Kan meddela att det funkar alldeles utmärkt att få bort tusch från kassetter med Cillit Bang Power Remover (kalkrengöring) :yes:
 #378840  by Snutteliten
 
Då borde kalkosan oxå funka?? Lr citronsyra rent av. ??
 #378845  by Ufouria
 
Det mesta funkar nog.. svavelsyra t ex. Label Off och T-röd har jag testat och dessa funkar att ta bort tusch med (på kassetter alltså).
 #378861  by Sonefors
 
Mango wrote:Kan meddela att det funkar alldeles utmärkt att få bort tusch från kassetter med Cillit Bang Power Remover (kalkrengöring) :yes:
Är det inte klorin i det som kan bleka plasten? :-k
 #378877  by Mango
 
Inte en aning, men det lämnade inga spår på mina kassetter åtminstone :) Man behöver inte använda några mängder, bara dutta på lite medel på en trasa och sen gnugga försiktigt en liten stund.
 #379331  by Snutteliten
 
Retroliv: Borde vart typ citronsyra i lr nå annat syraaktigt för att lösa kalken.
 #379336  by Ufouria
 
Saltsyra kanske? Den protolyserar i vatten till bl a kloridjoner.

Undrar om det går att få bort tusch med hjälp av juicen från en pressad citron. Någon som provat? :)
 #379346  by Snutteliten
 
Klorin é ju basiskt så borde funka bättre med citronsyra som é surt på kalk.
Kalk borde ju vart basiskt då detta används mot sura sjöar bl.a.
 #379350  by smid
 
Sanna wrote:Den protolyserar i vatten till bl a kloridjoner.
Fackspråk :birdo:
 #379373  by Japanspel
 
Hur är det med etiketterna? Label Off och Elektroniksprej kan inte rekommenderas i närhet av etiketter i alla fall. särskilt inte etikettkanterna.
 #379375  by Ufouria
 
Sitter klisterlappen på mitten av etiketten så fungerar Label Off aldeles utmärkt. Men som du säger får man vara försiktig så att det inte sipprar ner under etiketten.
 #380769  by Jojje
 
Det absolut bästa att rengöra kontaktytorna på ett NES-spel är rengöringsmedel till spishällar, sådana av keramik/glas, exempelvis http://www.scjohnson.se/nqcontent.cfm?a_id=8679
Dutta lite på en bomullstopps, gnugga lätt och avsluta med en T-röd/Isopropanol fuktad bomullstopps.
Suverän och 100% rengjord kassett med minimal arbetsinsats.
 #384153  by Japanspel
 
Tycker jag ofta har problem med elektronikrengöring för att ta bort tusch och liknande. Det funkar bra, men på etiketter och kartonger är det lätt hänt att kartongen eller etiketten blir bortsliten, om man trycker för hårt. Hur är det med andra medel?
 #384166  by Ufouria
 
Inte använda det på kartonger. :o

På kartonger kör jag Label Off. Ger en trivsam doft av citron och på vanliga kartonger (ej t ex guldiga Zelda och ej på Game Boy boxar) så funkar det prima.

Edit: För att ta bort fula halvtbortrivna etiketter alltså. Inte för att ta bort tusch.
 #384172  by Japanspel
 
Var köper jag den?

Och varför inte använda på Game Boy boxar? Jag har ju bara game boy boxar...
 #384180  by Ufouria
 
Färgen på GB boxar har en tendens att gnuggas bort av Label Off. Jag kommer aldrig att använda det på en GB box igen efter att ha förstört ett par boxar.

Finns bara på Biltema. :(
 #396623  by Kreese
 
Skulle precis rengöra en av mina connectorer. Hittade denna video som visar hur man böjer upp pinnarna:
http://www.youtube.com/watch?v=pFlBr6Y8o-w

Den är kanon om man är lite osäker på hur man ska göra!
 #396624  by smid
 
Den va riktigt bra!
 #396642  by Kreese
 
Jepp ska testa det alldeles snart. Jag funderar på vad som är bäst att böja med. Ska kolla om jag har något som passar. Någon har pratat om att man ska böja en nål...? Eller har någon nått annat bra tips.
 #396653  by Ufouria
 
Böja tillbaks piggarna är väl inte riktigt att rekommendera med tanke på att man då oftast inte kan dra ner släden i konsolen, utan den måste stå upp. :s Så länge man inte ska sälja konsolen så är det väl okej, men annars kändes det lite jobbigt.
 #396662  by segasonic
 
Använd nål och böj inte för mycket så blir resultatet kanon :D
 #397056  by Hundägaren
 
Säkerhetsnål har funkat bäst för mig. Ger bra grepp och det är lätt att få till rätt snits.
 #397058  by smid
 
Kreese wrote:Jepp ska testa det alldeles snart. Jag funderar på vad som är bäst att böja med. Ska kolla om jag har något som passar. Någon har pratat om att man ska böja en nål...? Eller har någon nått annat bra tips.
Det som funkade bäst för mig var att bryta en hårnål i två delar. På någon av delarna blir det alltid en liten krok som passar PERFEKT till detta!
 #397095  by Mango
 
Bra idé smid. Här finns det hårnålar i överflöd, brukar alltid gå och plocka upp efter tjejen.. Nu kanske hon slutar "tappa" dem överallt om jag börjar använda dem till detta ändamål :badgrin:.
 #397096  by smid
 
Jag vet, det är fan helt SJUKT va hårnålar det ligger överallt när man bor tillsammans med en kvinna. Bara att bryta av i "böjen" så har man ett perfekt NES-verktyg :lol:
 #411381  by MilleN
 
Går det att få bort tusch från kartonger på något sätt?

Har försökt hitta det i tråden men det är lite kryptiskt om det kan användas på kartonger för just tusch..
 #452507  by Sonefors
 
Har kollat igenom tråden lite snabbt men inte hittat.

Var och hämtade tre kassetter precis.
Två av kassetterna hade namn i tusch skrivna på sig, en på plasten och en på etiketten. Den på plasten borde väl gå att få bort med antingen T-Röd, Vanish eller såpvatten. Men hur får man enklast bort tusch på etiketten? Med enklast menar jag med saker som man oftast har hemma, typ olika rengöringsmedel etc.
 #452580  by Japanspel
 
Rengöring av etikett tycker jag är enkelt med, som du säger, T-röd eller liknande (undvik få det innanför etiketten bara).
Däremot kassetter lyckas jag sällan få helt fria från kladdet..... :/ Kanske skulle prova klorin...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Instagram #sndb.se