• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #11463  by likeguitars
 
Har precis beställt en gamebit för att öppna och laga ett spel. Har hört nämnas att man kan använda ett sudd för att rengöra. Ska man även använda ett rengöringsmedel? Isåfall vilket? T-röd?

 #11464  by Kreese
 
Hehe jag var 100% säker på att en ny spamrobot registrerat sig!

Men så var visst inte fallet. Välkommen hit!

Jag brukar rengöra med t-röd, vissa kör med sudd...

 #11465  by Gixen
 
Kör med kontaktspray och en scotch brite (den grova sidan). Funkar bra.

Mods: Kanske är dags att plocka fram klistret ang. spelrengöring?

 #11471  by Bonomaul
 
Gixen wrote:Mods: Kanske är dags att plocka fram klistret ang. spelrengöring?
Om du letar upp tråden åt mig så.. :)

 #11475  by Gixen
 
Bonomaul wrote:
Gixen wrote:Mods: Kanske är dags att plocka fram klistret ang. spelrengöring?
Om du letar upp tråden åt mig så.. :)
Finns ingen vad jag vet, tänkte mer på att klistra denna. Är ju ett ganska intressant ämne, och det lär väl inte bli mindre aktuellt med åren.....

Iofs finns det ju inte så många olika sätt att göra det på..... :wink:

Men men.....en tanke bara....
 #11477  by Lakanman
 
Jag kör med ett vitt sudd:

Image

Sen elektronikrengöring ifrån Biltema:

Image

Sen torkar jag av med en näsduk:

Image

Tycker det är mycket skonsammare och det funkar oftast. I början körde jag med en grön/gul svamp. Ibland får man ta fram den då förra ägaren har haft kassetten planterad i jord.

Välkommen btw
 #11488  by likeguitars
 
Jag har en fråga till. Jag har ett Zelda 2 som bara blinkar när jag ska starta det. Är inte det ett tydligt bevis på att det är en utländsk version som inte funkar i ett europeiskt nes eller kan det vara så att det är skitigt också? Köpte det i tron att det var ett som funkade i svensksålda enheter.

Kollade på sidan här men hittade inte min version av spelet. Är i skolan nu och kommer inte ihåg vad det stod på men jag har för mig att det var nåt med GBR.

Grymt diskussionsforum förresten!
 #11489  by nes_nerd_no_1
 
iloveyoulikeguitars wrote:Jag har en fråga till. Jag har ett Zelda 2 som bara blinkar när jag ska starta det. Är inte det ett tydligt bevis på att det är en utländsk version som inte funkar i ett europeiskt nes eller kan det vara så att det är skitigt också? Köpte det i tron att det var ett som funkade i svensksålda enheter.

Kollade på sidan här men hittade inte min version av spelet. Är i skolan nu och kommer inte ihåg vad det stod på men jag har för mig att det var nåt med GBR.

Grymt diskussionsforum förresten!
Om det var GBR så är det som du tror.
Du kan ju alltid modifiera din maskin om du vill att det ska funka utan att behöva köpa en adapter:

http://www.nesworld.com/unines2.htm [Död länk]

 #11490  by jalla
 
Bak på spelet står det att man inte skall använda alcohol för att rengjöra spelen, men jag har kört med rödsprit sjukt länge utan problemer. Nån som vet varför det står sånn här varning? Eller är det en stor skillnad på tekisk sprit (är väl det som är i rödsprit?) och alcohol?

 #11632  by likeguitars
 
Lakanman wrote:Jag kör med ett vitt sudd
Sen elektronikrengöring ifrån Biltema
Sen torkar jag av med en näsduk
Tycker det är mycket skonsammare och det funkar oftast. I början körde jag med en grön/gul svamp. Ibland får man ta fram den då förra ägaren har haft kassetten planterad i jord.

Välkommen btw

Jag hittade ett ice hockey på loppis i helgen som jag rengjorde med din metod! Funkar prima nu.

Tackar.

 #12832  by Bonomaul
 
Klistrad på begäran..
Skriv ner alla sätt som ni använder/rekomenderar så sammanfattar vi allt i en FAQ-tråd sedan.

 #12919  by Gixen
 
Nintendo Scandinavia har bra och detaljerad info på både spel och kartong-rengöring.

http://www.nes-scn.co.nr/

 #12920  by Lakanman
 
Gixen wrote:Nintendo Scandinavia har bra och detaljerad info på både spel och kartong-rengöring.

http://www.nes-scn.co.nr/
Han kör ju med svampmetoden. Den river bort allt det guldiga på kontaktytorna.

 #12921  by Gixen
 
Svampmetoden funkar bra om förra ägaren försökt odla kassetter i grönsakslandet :wink: , dock ska givetvis den grova sidan endast användas i nödfall, men är de inte så skitiga så är säkert din metod mer skonsam. Kartongrengöringen är dock mycket bra.

 #12922  by Lakanman
 
Gixen wrote:Svampmetoden funkar bra om förra ägaren försökt odla kassetter i grönsakslandet :wink: , dock ska givetvis den grova sidan endast användas i nödfall, men är de inte så skitiga så är säkert din metod mer skonsam. Kartongrengöringen är dock mycket bra.
Jo det funkar kanon. JAg brukar ösa på massor elektronikrengöring sen torka av med en blöt wettex.

Jag köpte ett risigt Kid Icarus med kartong billigt. Kartongen var tip top fast det satt ett klistermärke över hela framsidan. Så ingen bjöd på det. Fick bort precis allt och den blev kanon.

 #14470  by Ufouria
 
Jag har rengjort spelen med T-röd och topps. Det funkar kanon bra!
Det står visserligen på baksidan av kassetten att man inte ska använda alkohol. :wink:

 #14562  by WERY
 
Dom menar att det inte är tillåtet o dricka när man spelar :lol: :wink:

Retro fylleri :D

 #14956  by Ufouria
 
Fick hem ett ordentilg skitigt spel. Fick tillslut rent det efter typ en timme men det funkar ändå inte helt felfritt. :cry:
Ska man köpa sig en gamebit och rengjöra spelet innuti oxå. :?

 #14958  by Tawny
 
man kommer väl åt bättre om man öppnar det

 #14963  by Widar
 
Sanna wrote:Fick hem ett ordentilg skitigt spel. Fick tillslut rent det efter typ en timme men det funkar ändå inte helt felfritt. :cry:
Ska man köpa sig en gamebit och rengjöra spelet innuti oxå. :?
Ibland kan de vara så skitiga att det inte räcker med att gnugga utan att du får ta något hårdare och skrapa.. Har jag fått göra på ett par kassetter.

mvh

 #14964  by J. Lilja
 
Sanna wrote:Fick hem ett ordentilg skitigt spel. Fick tillslut rent det efter typ en timme men det funkar ändå inte helt felfritt. :cry:
Ska man köpa sig en gamebit och rengjöra spelet innuti oxå. :?
Men rengör samma yta även om man öppnar spelet, men det blir mycket lättare att rengöra då. Man kommer åt att använda t.ex. ett sudd att gnugga med, det brukar jag göra och resultatet har (hittills) alltid blivit kanon!

Synd bara att en gamebit ska behöva kosta så mycket, det är en bunt jävla utsugare som importerar dem. Ligger oftast runt hundralappen på tradera, jag hade tur och fick tag på en för sextio spänn. Men kom igen, vad kan tillverkningskostnaden ligga på? Inte hundra spänn i alla fall, det är ett som är säkert.. Hittade en guide på nätet förut på hur man gör egna av en plastbit. Det kan du ju testa om du vill. Men du måste ha en plaststav som passar precis i det där hålet. Då mjukar du bara upp den med en tändare och trycker fast den på skruven, sen har du en gamebit med perfekt passform. Jag har aldrig testat men det kanske kan vara värt ett försök..? Lycka till! :wink:

 #14965  by Widar
 
J. Lilja wrote:Synd bara att en gamebit ska behöva kosta så mycket, det är en bunt jävla utsugare som importerar dem. Ligger oftast runt hundralappen på tradera, jag hade tur och fick tag på en för sextio spänn.
Gör som jag gjorde, köpte två stycken inklusive frakt för typ 60 spänn från hong kong, sålde av den andra på tradera och voilá - min blev gratis.

Det kan inte vart från mig du vann, lilja? La ut för 1 krona utrop om jag minns rätt.

 #14968  by J. Lilja
 
Det var ett tag sen nu, men jag är ganska övertygad om att jag köpte min på Köp nu! Öhh.. Men tack för en god affär annars! :)

 #14969  by Lakanman
 
Tror jag gav 100 med frakt. Lätt värt det asså. Har haft så mycket användning av den. Att göra en egen tror jag inte mycket på. Kanske funkar till några enstaka lir men inte till massor.

Det är någon som säljer ett bits-set ibland typ detta:

Image

Säger att det finns för NES men det gör det ej. Så akta er för den.

 #14981  by J. Lilja
 
Lakanman wrote:Det är någon som säljer ett bits-set ibland typ detta:

http://www.biltema.se/Archive%5CProduct ... -405_l.jpg

Säger att det finns för NES men det gör det ej. Så akta er för den.
Bra du sa nått, för jag har varit nära att ropa hem en sån där låda flera ggr!! :)

 #14989  by Bonomaul
 
Finns gamebits ute för runt 60-70 kronor såg jag igår..
Måste slå ett slag för den färdiggjorda skruvmejsel som x-out saluförde, de är grym! Iof så gör man väl sin egen mejsel med en gamebit, men orka.. :)

 #14999  by Ufouria
 
Det finns svarta och silverfärgade gamebits såg jag. Jag antar att det enda som skiljer dem åt är färgen. Eller ? :?

 #15000  by J. Lilja
 
Sanna wrote:Det finns svarta och silverfärgade gamebits såg jag. Jag antar att det enda som skiljer dem åt är färgen. Eller ? :?
Nja, de svarta bör vara gjorda av tempererat stål, MEN, risken är att de bara ser tempererade ut (fusk), och då släpper det svarta när man använder bitsen. Så, ta det du tycker är snyggast. Det kvittar. Jag har en svart, och på vissa spel är den nästan lite för stor så man måste nästan vålda ner den i hålen, så prova en silvrig och se om den kanske passar bättre.

EDIT!

Förresten, ta den som är billigast! Tvivlar på att man märker nån skillnad överhuvudtaget..

 #15001  by J. Lilja
 
Den här verkar ju ok. Använd dock.. Och kom ihåg att det är en 3.8 mm du ska ha, inte en 4.5 eller nått annat.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Instagram #sndb.se