• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #591423  by ZlobbaN
 
Det har väl att göra med att det är en hyfsat ny connector? Är ju bättre det, än att spelen sitter lösare tycker jag. Du kan ju öppna upp och böja pinnarna lite om du eftersöker det lösare/"sämre" alternativet
 #591424  by Lyret
 
Tror ju inte det är någon speciellt ny connector, eller de vet jag inte. men alltså spelen sitter jättehårt, så man får ta i ordentligt, speciellt när man ska ta ut spelet då.
 #591425  by ZlobbaN
 
Samma på 1st av mina 4st konsoller. Ocn den är nybytt vet jag! Dem andra är inte det och dem är gamla.
 #591426  by Lyret
 
okaj men då kanske de e bra då helt enkelt :)
 #591427  by Ufouria
 
Låter som connectorn ÄR utbytt. Har aldrig varit med om liknande på konsoler med originalconnector.
 #591429  by Tronin
 
ZlobbaN wrote:Det har väl att göra med att det är en hyfsat ny connector? Är ju bättre det, än att spelen sitter lösare tycker jag. Du kan ju öppna upp och böja pinnarna lite om du eftersöker det lösare/"sämre" alternativet
Fel. En bra connector greppar inte kassetterna särskilt hårt då det sliter på kontaktytorna. Och det är antagligen som Sanna säger, att det är en nyproducerad connector vilket i sin tur stärker tesen om att det är en hyfsat dålig connector som sitter i. Är greppet hårt och man måste ta i för att få ut kassetten är risken stor att pinsen skadas och går sönder.
 #591430  by ZlobbaN
 
Det jag menar Tronin! Menar inte att dem är bättre bara att kassetterna sitter "bättre"/mindre löst i dem! Kanske förklarade dåligt bara :)
 #591440  by smid
 
Rätar du upp dom så kommer spelet att sitta hårdare. Dom borde tryckas tillbaka av sig själva efter ett tag, du hade väl en ny connector?
 #591501  by Lyret
 
Nä jag vet inte hur det ligger till fick hem den med ett paket häromdagen, har dock beställt nya connectors, så får byta o se hur de blir när jag fått dom.
 #592402  by Lyret
 
Jaha här sitter man nu med nya connectors, men inte fan funkar dom efter jag har bytt ut dom gamla.
Vad gör jag för fel? .... :S
 #592404  by Tronin
 
Lyret wrote:Vad gör jag för fel? .... :S
Du köpte en ny connector :DOG

Lossa alla skruvar till connector och kassetthiss, funkar det då?
 #592406  by Lyret
 
inte 1 utan 5, har testat 2 men får inte igång de med nån av dom.... sådär kul
 #592409  by Lindholm
 
rengör du kontaktytan på moderkortet med elektronik-rengöring innan du sätter dit en ny connector? Funkade konsollen innan? så det inte är något annat fel
 #592411  by Lyret
 
den funkade innan så har inte rengjort nått... seeeegt
 #592414  by Lindholm
 
ok, men rengör kontaktytorna där du sätter på connectorn ordentligt med elektronik rengörare, ska man alltid göra så fort man sätter dit den...

Men varför byta om den funkade innan? Man ska inte laga något som inte är sönder ;)
 #592415  by Lyret
 
Den var så seg så man fick dra ut kassetterna med tång typ :P den funkade inte helt klockrent så trodde det skulle hjälpa o byta.
 #592418  by segasonic
 
Har du rengjorda spel?
 #592461  by Lyret
 
Japp
 #592462  by Tronin
 
Tronin wrote:Lossa alla skruvar till connector och kassetthiss, funkar det då?
 #592470  by Lyret
 
lossa på dom så dom inte sitter helt iskruvade menar du?
 #592478  by Tronin
 
Testa först helt utan skruvar.
 #592489  by Lyret
 
ok ska försöka de sen när jag kommer hem i eftermiddag :)

Edit: försökte med de oxå funkade inte, slängde i min "gamla" connector" funkade igen .....

Någon som vill ha en connector för att se om de funkar...
 #592630  by Lyret
 
Nu råkar jag göra en dubbelpost här men bjuder på en connector till den som vill göra ett försök!

vikeskar ska testa, så den är tagen nu :good:
 #594798  by Vikeskar
 
Har ni några knep att göra igenom den smala springan på connectorn?

Låtit den ligga i vatten med lite medel, spolat rent noga, slängt in den i ugnen för torkning.
körde igenom med elektronik rengöring och försökt pilla med tops och skit i mellan.

efter tionde omstarten fick jag bild en gång.
resetat nes:et, ingen bild längre oavsett hur mycket jag försöker.
känns som om det ligger skit i springan som jag inte kommer åt.

vad har ni för redskap? :S
 #594801  by segasonic
 
Bankkort inlindat i lämplig tygbit brukar funka bra om du vill komma åt. :good:
 #594805  by pyton
 
En sån måste ändå vara effektivast :D Men absolut inte billigast http://www.servicebolag.se/?item_id=155 ... ricerunner

Vi har en sån på jobbet, jag borde prova nåndag men har inga connectors som är sura.
 #594809  by smid
 
Vikeskar wrote:samma som att pilla på kärringen, mycket action med nada slutresultat :P
:lol:

Har du böjt alla pins rätt också? Du måste pilla på rätt ställe, oavsett vad du pillar på vettu ;)
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Instagram #sndb.se