• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #594812  by pyton
 
Jag ska se om jag har nån liggandes här hemma och testa med, jag vet jag har bytt en nån gång den sura borde jag ju ha kvar då...

Det kanske är kärringen som är dammig i huvudet så det är därför hon inte reagerar på att du pillar?
 #594828  by Ufouria
 
Haha.. fick mig att tänka på Bonomauls gamla inlägg från 2007.

"alternativt testa att tryck kassetten till höger när du sätter in den.
Eller för den delen vänster. Lär känna din basenhet, det är A och O.
Behandla den som den kvinna (eller man) du regelbundet älskar med. Du vet vart h*n vill bli rörd, eller hur?! Det ska du veta med NESen också.. höger eller vänster."
 #594833  by smid
 
Sanna: Det inlägget stämmer dock jävligt bra, vänster på min kvinna ;)
 #600596  by Isakksson
 
Har bytt connector på både mitt och min flickväns NES. Dock vi två olika tillfällen.
Jag rengjorde kontaktytan på kretskortet med isopropanol, lät den torka en stund och satte sedan dit en ny connector.
Rengjorde sedan alla spelen med isopropanol och lät de torka över natten.
På mitt NES så fungerar allt som det ska, även de spel som jag rengjorde åt min flickvän.

Men hos min flickvän så fungerar det inte. Det blir grå skärm, och konsolen blinkar inte.
Det roliga är att jag testade tre spel först, TMNT, Ice Climbers och Pro Am, det fungerar perfekt.
Sedan testade jag ett annat och då fungerade det inte. Testade då ett av spelen som fungerar igen och då fungerade det inte...

Nu har jag fått igång Pro Am en gång, men sedan fungerar den inte idag.

Funderar på att skruva upp NES:et igen och rengöra själva connectorn, men det känns onödigt.
Någon som vet vad problemet kan vara?
 #601975  by Isakksson
 
Tack för tipset, ska testa det till helgen.

Är det möjlig att få bort bläcket ifrån en NES-kartong? Testade lite lätt med t-röd, men det verkade inte ha något större effekt...
Image
 #601978  by Ufouria
 
Det enda som jag tror funkar är att sudda försiktigt men det kommer att leda till att ytan mister sin "glans".
 #601989  by segasonic
 
Jag tror att det blåa blir mycket ljusare ifall du suddar för hårt, bättre att låta det vara kvar.
 #602022  by Isakksson
 
Okej, vad tråkigt :(
Får ta och sälja det till någon som kanske uppskattar det mer.
 #602033  by segasonic
 
Nja, bara kassetten isf ;)
 #646514  by fastback
 
Jag plockade fram mitt gamla nes och skulle starta det för första gången på ca 5år. Jag fick ingen bild med min kabel som sätts på antennen så löste på lite forum och fick tipset att testa RCA.

Sagt och gjort så köpte jag mig en RCA-kabel. När jag fick hem den insåg jag att det inte fanns något RCA-uttag på tvn så jag köpte mig en RCA-->Scart omkopplare och löste det på det sättet. Jag fick dock ingen bild denna gång heller utan NESet bara blinkade. :/

Då hittade jag guiden här på hur man rengör connectorn och testade det. Men det fungerade hjälpte inte :( Är det någon av er som har varit med om liknande? Vore väldigt tacksam för svar! :yes:
 #646530  by aerobert
 
Fastback, även om en connector är ny/rengjord så är kontaktytorna på själva kassetterna ofta dåliga. Du behöver köpa en gamebit för att kunna rengöra dem, och även när de är fixade så kan det krävas en stunds "jigglande" fram och tillbaka innan du får bra kontakt.
 #646532  by smid
 
Får du en grå bild, eller ingen bild alls?

Koka connectorn och böj tillbaka alla pins med en avbruten hårnål.
 #646584  by BelfegorC4
 
fastback wrote:Jag plockade fram mitt gamla nes och skulle starta det för första gången på ca 5år. Jag fick ingen bild med min kabel som sätts på antennen så löste på lite forum och fick tipset att testa RCA.

Sagt och gjort så köpte jag mig en RCA-kabel. När jag fick hem den insåg jag att det inte fanns något RCA-uttag på tvn så jag köpte mig en RCA-->Scart omkopplare och löste det på det sättet. Jag fick dock ingen bild denna gång heller utan NESet bara blinkade. :/

Då hittade jag guiden här på hur man rengör connectorn och testade det. Men det fungerade hjälpte inte :( Är det någon av er som har varit med om liknande? Vore väldigt tacksam för svar! :yes:
Andas ut tungt i kassetten så kommer den starta :yes:
 #646586  by smid
 
Fy Belfe :o

Tops är ganska kasst nör jag testat, sudd är bra, men vicka på carten är alltid bästast :D
 #647096  by fastback
 
Tack alla för svar!
Quvipp wrote:Kanske är att släden inte trycker ner kassetten tillräckligt långt?
http://m.youtube.com/watch?v=QLJ9tBNQsh ... LJ9tBNQshE
Ska kolla upp detta ikväll. tack för tipset.
aerobert wrote:Fastback, även om en connector är ny/rengjord så är kontaktytorna på själva kassetterna ofta dåliga. Du behöver köpa en gamebit för att kunna rengöra dem, och även när de är fixade så kan det krävas en stunds "jigglande" fram och tillbaka innan du får bra kontakt.
Yes, får försöka fixa det men känns konstigt att jag inte får ngn liv alls i grejerna. Enligt tvn får den signal men den ligger kvar på samma svarta läge även om neset är på.
smid wrote:Får du en grå bild, eller ingen bild alls?

Koka connectorn och böj tillbaka alla pins med en avbruten hårnål.
Det är svart, ingen skillnad mot innan jag sätter på neset. Enda skillnaden är att "ingen signal"-rutan försvinner när jag sätter på neset. Det har jag gjort utan resultat :/
Quvipp wrote:Om man inte vill köpa en gamebit kan man bara ta en tops med valfritt rengöringsmedel på och dra fram och tillbaka. Blir inte alls lika rent. Men de funkar!
Yes ska kolla på detta! tack :D
 #663324  by Rickard Ingvarsson
 
Lånar en gammal tråd.. Kanske står här på nån av de 14 sidorna men jag tröttnadfe efter att ha läst 4.

Finns det någon möjlighet att få bort gammal tusch på en manual framsida?
Sitter duktig fast om man så säger...
 #663507  by Lyret
 
Enligt mina erfarenheter lär den sitta kvar där tyvärr :/
 #686968  by Victor
 
Elektronikrengöring är suveränt mot klister på kartonger och liknande.

Applicera på en bomullspad och gnugga lätt så försvinner allt klister som gärna aldrig går bort.
Image
 #686982  by Ufouria
 
Oj, det var vågat :o

Har fått för mig att elektronikrengöringen är starkare grejer än t ex Label Off som är snällt mot NES kartonger (men kan vara förödande på GB-kartonger). Använde tidigare elektronikrengöring till kontaktytorna tills suddgummimetoden tog över.
 #686984  by Victor
 
Om man inte testar så vet man inte.
Kör alltid med det men jag tar ju inte i eller gnor direkt.
Gently, gently, gently!
 #687125  by satta
 
Rickard Ingvarsson wrote:Finns det någon möjlighet att få bort gammal tusch på en manual framsida?
Sitter duktig fast om man så säger...
Jag har använt propylalkohol på tops och försiktigt strukit det över klottret, det tog bort tusch från både manual och box utan större problem.
 #700913  by Ufouria
 
Just ja, min Label Off från Biltema sjunger verkligen på sista versionen nu. Det har jag tyckt att den gjort i flera år men den har kämpat på. Har nog använt den flaskan till närmare tusentals kartonger känns det som.

Nu är det iaf dags att köpa en ny. Ser att Biltema har fått in Label Off igen (de hade ju slutat med det ett tag). Dock så är närmaste Biltema i Uppsala och dit kommer jag nog inte ta tåget igen inom de närmaste åren (plus att Biltema förmodligen inte ligger centralt till).

Så min fråga är om det finns någon "Label Off" som är lika bra som Biltemas variant och vart man isf kan köpa den?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Instagram #sndb.se