• Rengöring

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #490614  by Ufouria
 
Märkligt.. då jag tidigare sa kretskortet på konsolen var det flera som påpekade att det heter moderkort. Så vad heter det då om varken kretskort (vilket jag sa och alla undrade) eller moderkort är korrekt?
 #490615  by Japanspel
 
Nja men moderkort har man på konsolen, det stämmer.
På kassetten är det ju inte moderkort. :)
 #490616  by Tronin
 
Eller vänta lite, spelets kretskort kallar jag inget alls. Det är kretskortet i konsolen som jag kallar moderkort. Men det är av föga vikt. Det intressanta är vad jag, efter att ha kommit så långt som jag tidigare skrivit, kan göra för att få det hela att fungera.
 #490623  by Japanspel
 
Ok jag försöker igen... öppna kassetten och rengöra kretskortet eller vad du nu inte kallar det...?
 #490624  by Tronin
 
Det skrev jag i min edit på föregående sida att jag redan har gjort. "Och jag har såklart rengjort kontaktytorna på själva spelet"
 #490687  by Lindholm
 
Sanna: egentligen är både kretskort och moderkort korrekt då moderkortet är ett kort med kretsar på...

Tronin: Kan även vara som så att den gått sönder, typ grafikkretsen, så spelar ingen roll hur mycket du rengör...
 #490691  by Tronin
 
Lindholm: Låter tråkigt. Kan man säkerställa det på något sätt?
 #490698  by Lindholm
 
det kan man säkert, men det övergår tyvärr min förmåga... Börja med att kontrollera så alla ledningsbanor är hela på kortet
 #490787  by Tronin
 
Okej, tack för svaret. Får kika på det helt enkelt och om jag inte ser nåt blir det att kassera den. Tråkigt.
 #490909  by QRS
 
Som Lindholm säger, allting är kretskort :) Man brukar dock benämna huvudkortet i en dator moderkort eller systemkort. Andra kretskort kan sitta på det som grafik kort osv. Det "binder ihop" allting kan man kanske säga. Samma sak in konsol då det fyller samma funktion (Även om det kanske inte går att sätta dit andra kretskort på ett NES moderkort?)

Kretskortet i ett spel är dock endast ett kretskort :)
 #498571  by Vikeskar
 
Sitter och rengör lite nu.
Dock verksr det lossna mer skit med topsen än med svampen, vågar fan inte dra med den gröna sidan :p

Antar att det är mycket report på den guldplatterade sidan pga man satt i och ur spelet mycket?
Eller ska det poleras bort med :p
Kollar man rak ner på dom så ser man, men inte annars då ser allt rent och fint ut.
Antar att den är färdig då ingen annan skit syns.
 #498577  by Tronin
 
När topsen inte längre blir smutsiga är du klar. Allt annat är overkill.
 #498590  by Tronin
 
Vill man spara på sina tops kan man iofs köra med ett vitt sudd först. Då behöver man oftast bara en tops per kassett för att få bort alla suddrester.
 #498746  by Tronin
 
Vad är det för fel på min kassett egentligen? Spelet är rengjort och går igång perfekt - i en sekund! Spelet blinkar, så det stängs av och på om vartannat skulle man kunna säga. Tidigare spel som uppträtt på samma sätt har det räckt med att rengöra lite till, men inte den här kassetten. Några förslag?
 #498770  by segasonic
 
Är du säker på att det är en regionskod som din enhet klarar av?
 #498805  by Tronin
 
segasonic: Det är jag väl inte 100 på då spelet är omärkt. Men jag köpte ett annat omärkt spel av samma säljare och det fungerar klockrent.
 #498817  by i<3zelda
 
Han kan ju ha haft olika regionskoder, setet man hu inte. Låter som att det är problemet iaf
 #498818  by Tronin
 
Då kommer vi till nästa fråga: Kan man se på kretskortet vilken region det kommer från?
 #498820  by i<3zelda
 
Inte vad jag vet, är dock inte lika hitech som många andra här så ta inte mitt nej som ett faktum. Möjligt att man kan se det på något sett jag inte vet :p fast det bör man ju egentligen kunna
 #498830  by Tronin
 
Men jag har ingen :(

Om ingen annan har nåt supertips får jag helt enkelt utgå från att det är fel region på kassetten och införskaffa en ny :/
 #498896  by Tronin
 
Jag kan inte se några egentliga skador på kretskortet, så ska jag utgå från att spelet är sönder eller går det att rädda på något sätt?
 #498898  by Lindholm
 
du kan ju testa att byta ut regionschippet i kassetten, om du har någon över.
 #498899  by Tronin
 
Jag antar att det är det minsta av dem. Spelet funkar inte alls om man enbart plockar bort det?
 #498907  by segasonic
 
Fortsätt i Dr. Mario tråden istället :)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Instagram #sndb.se