• Diskussionstråd till FAQ: Paketering av spel.

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #579942  by Ufouria
 
Funderade nästan på det :-k Men det kan nog bli strul med fakturor och sånt. Förmodligen kan man inte betala direkt med t ex kort eller internetbank.

Ska kolla vad lådorna på företagscenter kostar när jag är där nästa gång.
 #579946  by smid
 
Du bor ju tre minuters bussfärd från St Eriksplan? Knata runt med en väska och plocka DHL-kartonger från lite olika 7-eleven, done?
 #579947  by Ufouria
 
Ahh, kanske gör det när det blir varmare. Får rita upp på en karta var de finns och gå skattjakt.
 #579950  by smid
 
Starta på Odenplan, där finns en vid biblioteket och en vid Dalagatan. Sedan knata ner till St Eriksplan, en på Rörstrandsgatan och en korsningen Tomtebogatan och Norrbackagatan. Sedan är det bara att knata över bron så finns det ett flertal om du svänger vänster på Fleminggatan. En kvarts promis så har du minst 5-6 olika att samla boxar från.

(Stockholms gator sitter fortfarande)

Edit: Eller så börjar du högst upp på Odengatan/Valhallavägen så har du två till på vägen, 3an går ju dit också vill jag minnas. 7-8 slevar på en halvtimme!
 #605739  by Ufouria
 
Sanna wrote:Fick ett SFC spel packat så här. :D Plastlådor är stabilare än pappkartonger. Denna plastlåda var dessutom supermysig, ser ut som en liten verktygslåda. Den ska jag spara och lägga något trevligt i. Vet dock inte vad jag ska förvara i den ännu. :-k

Image
Image
Jag förvarar nu GB kassetter i den plastlådan :) Får plats ca 20 kassetter om jag inte minns fel.

 #624218  by Tobbelobbe
 
skrev fell -.-
Last edited by Tobbelobbe on 08 Jun 2013, 15:05, edited 1 time in total.
 #750894  by Pfisch
 
Tjenahej!

Jag har skickat saker med posten många gånger tidigare, men nu när det är dags för mig att skicka mitt första SNES spel på posten kommer jag fram till att jag vet inte riktigt hur jag ska packa det säkert så att varken spelkartong eller spelkasett skadas på vägen.
Var hittar man billigast paket i rätt storlek och vilket företag tycker ni sköter ömtåliga paket bäst?


Så här tänkte jag att kanske någon av veteranerna på sidan kan komma med tips!
(Jag har sökt på forumet efter en tråd med liknande info men inte hittat någon, är jag bara blind så skulle jag verkligen uppskatta en länk)


Själv har jag tänkt att en mindre kartong fyllt med bubbelplast vore optimalt, men kan för allt i världen inte komma på var man hittar en kartong som inte är för stor/liten. Man vill ju inte att spelet rasslar omkring i paketet eller slösa pengar på att frakta onödigt stora paket.


Tack på förhand och ha en riktigt fin dag allesammans!
 #750905  by Ufouria
 
Kartongen som spelet skickas i kan ALDRIG bli för stor. Ju större desto bättre (men frakten blir ju högre). Bara fylla ut tomrummet med tidningspapper. Bästa emballaget i mitt tycke.

Linda in spelet i några lager i bubbelplast. Lägg i en hård/stadig kartong med tidningspapper runt alla sidor så att spelet ligger i mitten av kartongen. Är det något dyrt/nyskicks spel som skickas så är det bästa att skicka dubbelboxat. Kartongen med spelet i läggs i en större kartong som stabiliseras i den stora kartongen med hjälp av tidningspapper.

Är det något relativt billigt och inte i nyskick så är en vikt på paketet på ca 450-500 gram lagom. Är det något dyrt/eller i nyskick så är det bättre att paketera bättre och i en kartong som väger upp till 1 kg.
paketering (2).jpg
paketering (2).jpg (2.9 MiB) Viewed 17877 times
 #750909  by Pfisch
 
Hah, Jag är med på att för säkerhets skull så är bigger = better i det här sammanhanget, blev lite fundersam när jag läste runt på forumet om folk som blivit upprörda över att betala 12kr mer i frakt än vad de tänkt sig.

Så jag tänkte helt enkelt "äh, det skadar inte att fråga, det värsta som kan hända är att jag verkar dum och det lyckas jag med annars också" ^^

Ett paket i storleken du visar på bilden, hur mycket kostar frakten på ett sådant?
 #750912  by Ufouria
 
Det skulle gå att skicka för 70 kr som vanlig brev (under 1 kg) eller 59 kr med Postens Skicka Lätt (förutsätter att man kan skriva ut frakthandlingen hemma eller på jobbet).

Köper man ett spel för 4-5000 kr (t ex ditt Soul Blazer) så tror jag inte köparen klagar om han behöver betala 12 kr mer i frakt :) Säljer man däremot ett spel för 500-1000 kr så känns 70 kr i frakt lite saftigt. Då är det bättre att paketera så att paketet väger in strax under 500 g eller skicka som Skicka Lätt (59 kr).
 #750924  by Pfisch
 
Ja det vore ju det ultimata att ha massa skokartonger ^^
Funderade på att klippa och tejpa till egna kartonger men tror inte dom skulle ha tillräcklig stadga när hörnen består av tejp.
 #750975  by Ufouria
 
Ja skokartonger är nästan bäst eftersom de är lagom stora för det mesta och lätta att få tag på. Bara springa runt i alla skobutiker och fråga om de har några eller hämta från grovsopprummet.

Göra egna kartonger är inte att rekommendera. Då är det snudd på bättre att slänga in spelet i en jiffy. Hemmagjorda kartonger är livsfarliga då de inte är stabila nog och om någon sida åker in så är spelet garanterat mosat när det kommer fram.

Mailingbags har ganska billiga kartonger om man inte har tid eller ork att springa världen runt för att leta kartonger.
http://www.mailingbags.nu/kartonger/
 #750982  by Sonefors
 
Jag brukar köpa kartonger i lämplig storlek för ca 10 kr/st (Kontorsvaruhuset/Ocay) när jag har ett gäng spel att sälja, handlar det bara om 1-3 st kan man hitta kartonger i hur många butiker som helst. Bokhandeln, elgiganten, Åhléns, ICA mm är bara några av dom som brukar ha kartonger.

Bubbelplast och packpapper brukar jag köra med. Packpapper säljs bl a på Rusta för typ 19 kr/paket. Räcker till rätt många spel och man slipper riva ur massa sidor, få trycksvärta på fingrarna mm. Enkelhet är nyckelordet för att orka sälja fler saker än tre.
 #750984  by Pfisch
 
Låter som goda tips, och tack för att du nämnde packpapper, hade inte tänkt så långt som trycksvärta.

Ett par av de spel jag tänkt sälja framöver är i prisklassen 4000+ så jag vill verkligen packa dom ordentligt så att kunden ändå får det han/hon betalar för.

Läste ett inlägg på en tysk sida där en försäljare köpte stora billiga tuperwareburkar som han skickade i ^^ det om något låter säkert till tusen. Då packade han spel i påse, tidningspapper runt det, sen bubbelplast, rubbet i en tuperwareburk som sen slogs in i papper. Låter nästan oförstörbart.
 #751006  by Ufouria
 
Kom på att systembolaget alltid har kartonger utanför. De är dock rätt stora och har inte så tjocka väggar plus att det är pinsamt och bökigt att släpa hem dem från systemet.

Tuperwareburkar eller annat i plast är grymt att skicka i (stabila som tusan). Har själv fått spel i matlådor några gånger. De där plastiga 2-liters (?) GB glasslådorna borde funka bra oxå. Men finns de fortfarande? Har inte sett sådan glass/glassburkar på ICA på många år. Den glassen är äcklig.
 #751102  by segasonic
 
Ufouria wrote:Den glassen är äcklig.
Det tyckte jag var riktigt kul! :lol:
 #751136  by Pfisch
 
Han har helt rätt, den är riktigt äcklig.
Det enda den duger till är att förvara saker i förpackningen.
När jag tänker tillbaka har jag sparat allt från MtG kort till pogs i sådana när jag var en plutt ^^

Ufouria, har sett att dom fortfarande säljs i sådana där jättematbutiker typ Willys, Coop Forum osv, men aldrig i mindre mataffärer numer.
 #877290  by smid
 
Episk bump på denna.

Ni som är elit på att sälja grejer på Tradera, hur... Gör ni? Funkar C5-kuvert på Postnord för separata kassetter? Eller köper ni vadderade kuvert och styr frimärken? Jag har aldrig sålt innan och Postnords hemsida är otroligt "meh" gällande detta. Tänkte undvika att testa mig fram om jag slängre ut 100 annonser på en kväll. Jag har köpt en köksvåg iaf, hoppas att det ska underlätta om någon köper fler än ett spel. Vad jag gör efter att jag har vikten vetefan dock :D
 #877292  by Lirod
 
Hmm, tror att du behöver åtminstone kuvert med lite bubbelplast inuti? En sån där "bubbelpåse" tror jag att de kallas.
 #877293  by smid
 
Ugh okej, så jag måste tjacka hundratals sådana från typ Biltema eller liknande, packa spel och skriva adress, sedan slicka på frimärke? Finns det ingen "best practices" nedskrivet, eller är alla proffs på att sälja på Tradera utom jag? :(
 #877318  by Sonefors
 
Det finns säkert billigare än Biltema om vi snackar hundratals, annars är Biltemas för 5:-/st rimligt om du bara har 10 kassetter.
En snabb googling hänvisade mig till denna sida (1,14:-/st vid köp av 200 st) - https://postorderpase.se/front-page/bub ... gJrqvD_BwE

Gällande porto så behöver du inte slicka. Antingen köper man självhäftande märken, köper portokoder (samma sak som förköpta frimärken fast du skriver en 9-siffrig kod istället) eller det bästa - du köper spårbar frakt direkt till brevlådan för 51:-. Denna går i de flesta fall att printa ut hos ombudet men det blir mycket enklare om du har en egen skrivare. De flesta brukar föredra spårbart idag. En vanlig kassett är för övrigt 4 frimärken = 52 spänn.

Värt att poängtera. Spårbar frakt kräver att du lämnar in hos ombud. Om du vill dumpa i brevlådor är frimärken enklast, men då måste man köpa såna i förväg. Annars är portokoder bra också.

Ordna några kartonger också utifall någon köper många kassetter. Skrymmande är inräknat i portot nu så det är bara vikten man går efter numera, kan också vara bra att komma ihåg om någon köper t ex två kassetter som skickas i samma påse.
 #877331  by smid
 
Grym guide, man tackar <3

Lär behöva beställa 200 påsar tror jag... Även lite fler akrylboxar, just in case.. Får skapa en köptråd.

Men kostar det verkligen 51 kr för ETT spel? Back in the days kostade det typ 20 kr för ett spel, helt sjuk ökning om så är fallet. Nog för att det vore nice att skriva ut hos ombudet, men 30 kr extra för det, hujedamej. Så tiden med att slicka på frimärken och skriva adress med penna är förbi dvs :DUCK
 #877579  by smid
 
Den där guiden va fan guld :birdo: mycket lättare än jag trodde att det skulle vara.

Skickade nyss några spel, hur enkelt som helst och beställa frakt online, visa QR-kod i mobilen, få det utskrivet hos ombudet och det poppade upp i postnord-appen direkt. Vad som vore bättre är väl om man kunde få en QR-kod till alla lappar som måste skrivas ut... Eller så är det så det funkar... Får se på måndag. Ruskigt bekvämt iaf, nu kan jag andas ut lite inför kommande veckor på Tradera.

Måste bara beställa massa kuvert och lådor från den där sidan. Typ 600 kr för emballage, finns ju roligare saker att spendera pengar på. Det blir ett gäng 25x20x10 cm kartonger för kompletta spel och 15x21 cm bubbelkuvert för kassetter, får funka för NES/SNES/N64. Får även gå ner till tunnelbanan och plocka på mig en bunt Metro, eller vad nu som finns, för att packa med. Håller dock fortfarande tummar och tår för att folk hellre vill hämta upp, hur annars packar man en jäkla skylt.
 #877580  by Ufouria
 
En skylt kräver verkligen mycket gymnastik för att paketera. Hur tusan gör man det. Den enda skylt jag har är en sån där som sitter på arkadmaskin och jag har sparat pappkartongen som den skickades i ifall jag ska sälja skylten i framtiden :lol:

Även en komplett NES/SNES konsol med kartong känns svårt att paketera/hitta tillräckligt stor kartong till. Jag har skicket några sådana. Då fick jag stora kraftiga kartonger från Akademibokhandeln. De har stora kartonger som de fått böcker etc i. Så bokhandel är ett tips om man behöver kraftiga stora kartonger. Kanske t om finns kartonger som skyltar får plats i. Svårt bara att hitta emballage att fixera upp skylten med. Skulle gå åt en hel pappersinsamling typ.

Instagram #sndb.se