• Reparera antennporten

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #476547  by Tronin
 
Är det någon som har erfarenhet av att reparera antennporten och kan berätta hur man ska gå tillväga? Jag öppnade upp mitt NES men sedan tog det stopp. Jag kan för mitt liv inte klura ut hur jag ska gå tillväga för att öppna upp "dosan" för att komma åt antennen och kunna löda lite.
 #476554  by Da Bear
 
Du får lossa alla skruvar som håller fast moderkortet och RF-boxen (Den silvriga lådan där antennuttaget sitter).

Sedan får du värma upp lödkolven och smörja upp tennsugen för boxen måste lödas loss för att du ska kunna komma in i den.

Ta bort allt lödtenn på de markerade ställen så bör den lossna utan större bekymmer sen. Har aldrig själv behövt lossa den så jag kan ha missat någon lödpunkt men det är inte svårare än att man kan lista ut var de är.
nesrf.jpg
nesrf.jpg (71.55 KiB) Viewed 5846 times
När boxen sedan är lös ska det bara vara att pilla av locket som täcker den härliga elektroniken :P
 #476566  by Tronin
 
Men guuuud vad drygt! Jävla rövknyden som gör allt för att man inte ska orka reparera och köpa nytt istället. :/

Jag tackar för det snabba svaret och ska ger mig i kast med det hela på fredag. Går projektet bra kommer det nog upp lite bilder för framtida behövande stackare.

Instagram #sndb.se