• Antennkablar fungerar inte på platt tv?

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #566248  by Pengu
 
Jag har 4-5 vanliga antennkablar och när jag använder de på min gamla tjock tv så är bilden utmärkt.
Men använder jag samma kablar på den stora lcd tvn så är bilden urkass.
Jag förstår inte varför.
 #566261  by Ufouria
 
Är inte det pga att upplösningen är sjukt mycket bättre på platt-TVn jmg med tjockisarna vilket leder till att den dåliga skärpan (utsmetade bilden) blir ännu sämre/syns bättre hur dåligt det blir.
 #566271  by Pengu
 
Ja, med scart eller sv kabel så blir bilden bra på platt tvn.
Men det är inte bara att bilden blir lite dålig, den blir kass på platt tvn med dessa antennkablar
men fungerar utmärkt på tjock tvn.
 #566330  by pyton
 
Jag tror kvalité skillnaden mellan RF och scart syns tydligare på en högupplöst plattis.
 #566430  by i<3zelda
 
Helt rätt, har du en tidig version av platt tv är inte skillnaden så hemskt stor men som sagt det är en helt annan kvalité! Antingen kör man med fixad kablar eller oxå spelar man som det ska spelas, med en tjockis tv :)
 #566446  by Ufouria
 
Jag har en gammal platt TV och på den blir det hyfsat bra bild med RF-kabel.

Blir kvalitén på bilden även sämre med RCA kablar om man har en ny platt-TV jmf med en gammal? Isf vill inte jag byta ut min platt TV.
 #566449  by Vikeskar
 
antar det är mer skonsamare mot äldre plattisar?

för jag testade hos en bekant som har en 6 mån gammal, bilden är tjaskig.
sen körde jag på våran som är...4år tror jag, godkänd, men lite grafiska ränder blev det trots allt.
 #566452  by Lindholm
 
Sen beror det på vilken typ och kvalité på plattskärmen... Till den låga upplösning som är på ett nes blir bilden generellt bättre på en plasma än en lcd i samma prisklass. Plasma-tv jämnar ut det snyggare. Har aldrig haft problem med bilden från nes (med rf) på min 50" plasma.

Instagram #sndb.se