• FAQ: Rengöring (spel/connector)

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #25680  by Sonefors
 
Alla har vi varit där. Vi är sugna på att spela lite NES men man får inget annat än en grå bild på tv:n. Det har varit lite dåligt illustrerat tidigare så här kommer information om hur jag gör. De senaste tio gångerna jag har gjort det har det fungerat till 100%!

1. Du börjar med att vända på din konsol för att komma åt skruvarna som är sex till antalet. Skruva upp skruvarna och vänd sedan på steken, skruvarna trillar ut och du kan lyfta bort locket. De gör inget om du blandar ihop skruvarna då det är likadana överallt förutom på två ställen (återkommer till det).
Image


2. Så här ser insidan ut. Börja med att skruva bort de sju skruvar som håller "huset" på plats.
Image


3. När huset är borta är det hissens tur. Den sitter fast med sex skruvar. Kom ihåg placeringen på de enda två skruvar som är längre än övriga (markerade med blå färg på bilden)! Lägg dessa separat tills det är dags att skruva tillbaka allt igen. Avvakta med att ta bort själva hissen tills vi har gjort nästa steg.
Image


4. Nu återstår endast två skruvar som håller kretskortet på plats. Skruva upp dessa så kan vi börja operera sen!
Image


5. Lyft försiktigt på kretskortet och dra sedan ut hissen. När hissen är borta kan du enkelt trycka bort connectorn med tummen.
Image


6. Nu är det dags att bada den lille rackaren! Lägg i den i en kastrull med kokande vatten och låt den renas i minst en kvart (jag brukar köra 20-30 minuter).
Image


7. Medans du väntar på storkoket kan du passa på att rengöra spelen. En gamebit eller skruvmejsel med inverted torx är det som gäller för den vanligaste medans de äldre spelen klarar sig med en spårmejsel.
Image


8. Smutsen suddar du enkelt bort med ett sudd/suddegum/radergummi. För tuffare smuts kan det ibland behövas elektronikrengöring och en disksvamp (jag har själv aldrig använt det).
Image


9. Så! Nu är connectorn kokad och klar men för att vara på den säkra sidan så kör vi en diskning också! Varmvatten, diskmedel och en diskborste behövs. Diska den överallt där du kommer åt och var extra noggrann på kontaktytorna där spelen sätts in.
Image


10. Spola sedan av den för att få bort alla rester från diskmedlet!
Image


11. För att det inte ska behöva ta onödigt lång tid vid torkningen så skakar jag bort överflödigt vatten innan jag grillar dom i ugnen på 75 grader i 20 minuter. Svårt att ta kort på skakningen så jag filmade!

12. Avsluta med att låta connectorn vila på ett galler tills den är tillräckligt sval för att sättas på plats igen!
Image


13. För att inte behöva skruva i onödan räcker det med att sätta tillbaka connectorn och hissen för att testköra det rengjorda spelet. Om allt fungerar till belåtenhet är det bara att fortsätta skruva ihop resterande delar. Klart!
Image
 #56538  by rogerxy
 
RENGÖRING MED SUDD OCH ELEKTRONIKRENGÖRING
av Lakanman

Jag kör med ett vitt sudd:
mui-RADDUS_2wfovybk.jpg
mui-RADDUS_2wfovybk.jpg (23.72 KiB) Viewed 28304 times
Sen elektronikrengöring ifrån Biltema:
2000022283.jpg
2000022283.jpg (13.62 KiB) Viewed 28304 times
Sen torkar jag av med en näsduk:
2000018872.jpg
2000018872.jpg (29.92 KiB) Viewed 28304 times
Tycker det är mycket skonsammare och det funkar oftast. I början körde jag med en grön/gul svamp. Ibland får man ta fram den då förra ägaren har haft kassetten planterad i jord.

Ett annat tips istället för elektronikrengöring är Isopropanol som finns att köpa på apoteket, Kjell & Company etc. (rengöring av elektroniska kontaktytor)
På Apoteksflaskan står det dock "Isopropylalkohol", vilket är samma sak.
1.jpg
1.jpg (23.69 KiB) Viewed 28304 times
Last edited by rogerxy on 13 Mar 2008, 13:23, edited 1 time in total.

 #56549  by rogerxy
 
RENGÖRING AV CONNECTOR

BelfegorC4:
Dränk connectorn i elektronikspray, vänta 20 minuter, sätt ihop nintendo.

Gixen:
Skruva isär den och lägg i varmvatten och diskmedel. Diska med diskborste, skölj nog, och torka. Själv lade jag min i ugnen på 75gr. i nån kvart eller så. Fick inte igång något spel överhuvudtaget tidigare. Nu startar alla nästan direkt.

Washout
1) skrubba den med nån borste samt lämpligt lösningsmedel (isopropyl-alkohol har jag använt)

Även om man får connectorn helt ren kan den vara deformerad av mycket användning eller att av spel har suttit i länge. Detta ger dålig kontakt trots rena ytor. Detta leder till att man även vill:

2) ta en liten skruvmejsel eller annat redskap och försiktigt böja tillbaka pinnarna i connectorn till sitt ursprungliga läge. Detta ger bättre kontakt men är lite knepigt. Den undre raden brukar gå att böja upp direkt. Den övre raden av pinnar går att böja lite genom att trycka på pinnarnas ändar som syns i små hål. Risk för att paja connectorn finnes


Allmän diskussionstråd finns här.
 #608305  by Nystroem
 
Allmän diskussionstråd finns här.


HUR MAN RENGÖR ETT NES-SPEL MED ELEKTRONIKRENGÖRINGSSPRAY OCH EN DISKSVAMP!

STEG 1:
Image

Du behöver följande;
1 st 3,8 mm Gamebit för att öppna kassetten.
1 st burk med elektronikrengöringsspray (köpes på Jula eller Biltema)
1 st Disksvamp
1 st NES-kassett (Duh..)

STEG 2:
Börja med att skruva upp NES-kassetten med hjälp av din Gamebit

STEG 3:
Image

Något sånt här bör det se ut när bakdelen är borta (vissa kretskort är små, vissa är större)

STEG 4:
Spruta på (ganska mycket) elektronikrengöringsspray på den grova sidan av svampen. Lite av sprayen kommer rinna rakt igenom svampen.. så det kan bli lite kladdigt.

STEG 5:
Gnugga ganska hårt på kontaktytan, på båda sidorna. Var noga med att gnugga ända ut i kanterna! Var försiktig med kretskortet bara så du inte gör sönder något där.

STEG 6:
Image

Nu är smutsen borta! Tyvärr skavs guldbeläggningen bort från kontaktytan (om man använder en grön svamp. Använd den vita), men spelet fungerar garanterat bättre än det gjorde innan! Om du har gjort rätt d.v.s. ;)
Lycka till!

Instagram #sndb.se