• NES på Samsung 52-tum HDTV = Problem

  • Svar på vanliga frågor som rör NES.
Svar på vanliga frågor som rör NES.

Moderator: Moderatorer

 #595905  by NES Erik
 
Har läst mycket nu och jag har inhandlat mig en fransk nes med RGB/Audio utgång.

Hur skall jag få bästa bild och ljud ifrån mitt NES med denna utgång? Sladden jag fick med är en RGB-SCART sladd.

Har sett att det finns att köpa en dosa med SCART "input" till HDMI "utgång" vilket omvandlar den analoga signalen till digital hdmi signal.

Sedan har jag sett xrgb lådor som är uppskalare med "scanlines" osv som kostar väldigt mycket.

Skulle uppskattas hur ni här på forumet gör för att få bästa bild och ljud till era HDTV apparater.
 #595918  by XIAOYANGGUANG
 
Första du kan göra är att sälja franska neset och köpa ett annat europeiskt och använda komposit kablar istället :) men som sagt, även om nes kan se okej ut på en typ 52a så bör man sitta långt borta isf. Fortfarande är det trevligast på typ en 24-32 tummare. Många skulle föredra en crt över lcd/plasma men en "platt tv" är ofta okej också. En uppskalare i sig gör inte så mycket faktist.. Du måste isf ha en box som omvandlar signalen och försöker därmed rena den. Men vet inte om jag skulle säga att det skulle vara värt det... Kanske bättre köra dator med emulator genom tv med riktig nes kontroll då?
 #595922  by MilleN
 
Ja dyra omvandlare är (enligt mig) inte värt pengarna någonstans, i ett blindtest är det inte många som ser skillnad eller vilken som är "bäst", det blir lite skillnad i färger osv men inte så man kan tycka det är "bättre" utan snarare att det är "skillnad" och då blir alla genast mäkta imponerade...

Jag tycker mitt franska nes var rätt ok, skönt med scart ju, men man var tvungen att ha den i scartingång ett annars funkade det inte. :) har nu ett svensksålt med vanlig röd-vit-gul kabel direkt till tvn och hade inte sett någon skillnad om jag så fick en pistol mot huvudet.


Har en sharp aquos 42" lcd förresten och den funkar klockrent till retrospel.
 #595932  by XIAOYANGGUANG
 
Men har du tex svenskt eller tyskr eller nåt sånt så är det ju bara att koppla komposit till scart, samma sak typ :-D
 #595946  by WERY
 
Ska man spela retrospel på en stor HDTV så är första steget att inte välja en Samsung då det är dessa som oftast har stora problem med bilden etc
 #596031  by Hudson
 
Sant, försök köpa dig en riktigt bra antennkabel. AlmostOriginal sålde ett gäng riktigt bra sådana! Har själv en sådan på min lill NES. Riktigt mumsig bild.
 #597188  by NES Erik
 
Kopplade in mitt nes till 52 tums Samsung TV:n fick problem med bilden men inte ljudet.

Kopplingsschemat från nes till tv är enligt följande: RGB hanne scart kontakt -> scart hona-hona skarv -> från hona scart -> hane scart med rca kontakter

-> rca kablar 3 stycken (röd,röd,svart) viktigt: den svarta skall igentligen vara gul för videon -> rca kontakterna till AV in som har rca honor.

All denna koppling ledde till enbart ljud och blinkningar i tv:n när jag tryckte på reset på nesen.

Jag stängde av all inställningar gick ner till 4:3 upplösning, 100 Hz motion plus stängdes av etc.

Går detta enbart att fixa med en scart hdmi omvandlare eller SLG in a box (http://www.arcadeforge.de/product_info. ... 0m7rke6oj5) eller måste jag skaffa en crt tv.
 #597219  by MilleN
 
Fattar inte alls hur du kopplat in men jag fick ingen bild när jag använde scart 2 i min tv, fick ändra till första scartuttaget och då funkade det :)

Instagram #sndb.se